Je zou denken dat er een soort van gewenning is wat betreft de verschijning van de Canyon Grail met het bijzondere stuur. Het is toch alweer 4 jaar geleden dat Canyon de Grail presenteerde. Maar nu ik met deze Canyon Grail CF SL rond fiets, krijg ik nog steeds vragen over het stuur. De reacties variëren van mooi tot lelijk. Eigenlijk zijn de reacties vooral mooi of lelijk, daartussen zit niet veel is mijn ervaring.

Zoals gezegd fietste ik een tijdje rond met deze Grail in de kleur geel. Canyon noemt deze kleur Sand. Het is een kleur die zit tussen vanille vla en blanke vla. En dat ziet er echt wel goed uit. Bijzonder, redelijk uniek en ook erg strak. De Grail CF SL7 waar ik mee fiets is afgemonteerd met een Sram Rival AXS groepset waarmee je dus elektronisch schakelt. Er zit een DT Swiss GRC 1600 wielset in de fiets. Door de hoge velg ziet het geheel er toch wel erg dik uit.

Op gravel en mtb trails

Ik moet bekennen dat ik wel een beetje een zwak heb voor de Canyon Grail. De combinatie van comfort maar ook de snelheid en wendbaarheid is wel wat ik in een gravelbike zoek. Het stuur past mij ergonomisch heel erg goed. En omdat ik toch niet vaak ga bikepacken waarbij je alles voor in de natuur mee moet nemen, mis ik de extra nokjes niet die je bijvoorbeeld bij de Canyon Grizl hebt. Ik hou namelijk meer van hotelletjes bij een meerdaagse fietstocht. Ik was tijdens deze periode benieuwd waar een beetje de grens ligt wat je qua terrein met zo’n Grail kan berijden.

8,68 kg in maat L

Op gravelstroken merk je dat het een lichte snelle gravelbike is. Hij weegt op onze weegschaal 8,68 kg in maat L. Ik heb vaak gereden met de Schwalbe G-One Allround banden, die met die rondjes als profiel. Dat was een mooie band met een prima snelheid en toch goeie grip. Maar nu ik met deze G-One R banden van Schwalbe heb gereden is dit voor mij toch net even een betere gravelband. Net wat meer grip op losse ondergrond maar toch nog steeds verrassend snel. Een prima compromis tussen grip en snelheid.

Van de gravelstroken ben ik langzaam ook wat lichte singletracks gaan meepakken. Zelfs op zo’n MTB parcours kan je met deze Grail heel goed uit de voeten. De Grail laat zich makkelijk glooiend door de bochten sturen. Dan maar meteen door naar de echte MTB trails. Hiervoor had ik de routes rond Groesbeek in gedachten. Met Nathalie en Coen op de mountainbike en ik op de gravelbike hebben we daar de Blauwe en de Paarse route gereden. En daarbij hoort ook het bekende redelijk technische Traumapad.

Het Traumapad

Zelfs op het Traumapad kan je met de Grail echt plezier hebben. Omdat je geen voor- en achtervering hebt, moet je met de Grail echt gefocussed de trails rijden om strak langs obstakels als wortels en knipgaten te sturen. Dit omdat de Grail wat minder vergevingsgezind is dan een geveerde mountainbike. Logisch ook. De flow bochten gaan heerlijk al moet je voor de remkuilen voor sommige bochten wel goed inschatten. Op tijd remmen en bijsturen maakt het allemaal lekker technisch en na een paar keer de trail te hebben gereden ga ik er soepel doorheen.

De Sram remmen worden flink aan het werk gezet, maar omdat ik met een vinger aan de remgreep toch genoeg kracht kan zetten hou je met de rest van de hand grip genoeg op het stuur. Daarbij heb ik zowel op de shifters als in de beugels gereden en in beide gevallen was de controle over het remmen en ook de fiets, goed. De carbon wielen kunnen dit ook goed aan. Je moet het natuurlijk niet overdrijven en drops zou ik dus zeker overslaan.

Ik heb voor het vergelijk ook nog even met de aluminium Grail gereden maar die is toch wel een stuk harder wat het comfort niet ten goede komt. Zeker met een aluminium stuur is dit te hard om bovenstaande trails mee te rijden. Maar ook op gewone gravelstroken merk je duidelijk verschil hierin. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar ik zou als het een beetje kan doorsparen voor een carbon versie. De CF SL is er vanaf € 2.499,-. Mijn versie kost iets meer namelijk € 3.499,-.

Conclusie

De Canyon Grail CF SL 7 is een erg fijne gravelbike waar je echt snel mee kan racen maar ook lekker comfortabel mee kan cruisen. Als je de extremen op zoekt merk je dat een technische singletrack het maximale is wat je er met een fijn gevoel mee kan fietsen. Dat maakt deze gravelbike in de breedte een fiets waar je nagenoeg overal in Nederland mee kan fietsen. Als je alleen maar singletracks wil fietsen dan kies je uiteraard voor een mountainbike. Maar dat is evident.

De fiets is zoveel fijner dan de aluminium kleinere broer dat doorsparen toch een aanrader is. € 3.499,- is natuurlijk nog steeds veel geld, maar qua prijs zit deze versie een beetje in het midden van de Grial collectie. De topper is namelijk de Grail CF SLX 8 met een betere carbon layup die € 4.999,- kost.

Meer info via Canyon