Het lijkt ver weg maar het is oh zo dichtbij. Het crossen gaat weer beginnen! Mocht je aan het twijfelen zijn om er ook aan te beginnen, zorg dan in ieder dat je materiaal in orde is. Canyon blijkt daar een geschikte kandidaat voor te hebben.

Met al het gravelgeweld van tegenwoordig zou je bijna vergeten dat er het crossen er ook nog was. Of je nou zelf op pad gaat of wedstrijden rijdt waarbij je in een klein uur alles moet geven, het is een van de leukste manieren om de winter mee door te komen. En we weten inmiddels dat je na een crossseizoen fit genoeg bent om er voorjaarsklassiekers en touretappes mee te winnen als je kijkt naar Van Der Poel en Van Aert.

Alles past er goed bij, behalve de prestaties
Terug naar de fiets. De Canyon Inflite AL SLX 5.0. Een lange titel voor de goedkoopste crosser van Canyon, maar ze hebben ons er wel mee weten te verrassen. Het gaat om aluminium frame en ook de ‘instapgroep’ (SRAM Apex1) en ‘instapwielen’ (DT Swiss C1850 Spline) passen heel goed bij de prijs van € 1.600,-. Wat eigenlijk helemaal niet past, zijn de prestaties, die zijn veel te goed!

Want wat is dit een leuke fiets. Crossers zijn kort, dat heeft betrekking op de wielbasis. Je moet er een uur lang zo hard mogelijk mee kunnen rijden en zo scherp mogelijk sturen. Stijfheid is daarmee belangrijk en het 6061 aluminium frame geeft geen krimp. Het mag dan een relatief goedkoop materiaal zijn, het heeft zeker ook voordelen, zo blijkt maar weer.

Instapper van alu, maar toch licht
De Canyon FK0045 CF Disc carbon voorvork met steekas en flatmount schijfremmen past er perfect bij. Goed stijf en licht. En dat kunnen we ook over de rest van de fiets zeggen, want in maat M geeft de weegschaal 8,8 kg aan. Het is dan niet het gewicht van de wedstrijdfiets van Mathieu van de Poel, maar nog steeds bijzonders netjes, want we hebben hier toch over een instapmodel.

Door het stijve frame en zijn lage gewicht is de fiets heel makkelijk te hanteren in het veld. Korte bochtjes nemen en accelereren gaan daardoor toch wat makkelijker dan wanneer je fiets 1, 2 of meer kilo’s zwaarder is. Iets dat bij een beperkt budget niet onrealistisch is. En je gooit hem makkelijk op de schouders. Daar helpt dat knikje in de bovenbuis mooi bij. Die kan je mooi op je schouder leggen.

De DT Swiss C1850 Spline wielen zijn niet bepaald licht, maar wel stijf. Door de prijs, prestaties en het lage gewicht van het geheel valt er eigenlijk maar weinig op aan te merken. Een lichtere set wielen zou nog een mooie upgrade kunnen zijn voor later, maar in eerste instantie is dat helemaal niet nodig. Zo is het ook goed.

Goede uitrusting
De afmontage is ook dik in orde. De SRAM Apex1 HRD groep mag dan ook een ‘instapper’ zijn, het functioneert allemaal uitstekend en mocht onverhoopt de achterderailleur sneuvelen, dan is het vervangen geen kostbare aangelegenheid. Het is een 1x setup met 40T vóór en een 11-36T cassette achter waarmee je ruimschoots uit de voeten kan. Eventueel kan je er nog een 42T cassette op zetten voor echte steile werk. De hydraulische schijfremmen zijn een must in het veld en doen het zoals het hoort.

Standaard is de fiets uitgerust met een Canyon carbon zadelpen en aluminium stuur en stuurpen. De Schwalbe X-One Allround zijn precies wat ze pretenderen te zijn: allround. Een band waarmee je goed uit de voeten kan in de meeste situaties. Als je een beetje oplet in de bochten kan je er ook prima over het asfalt van en naar het parcours rijden. De betere gravelpaden zijn ook geen probleem.

En laten we de afwerking niet vergeten. Het is dus een instapper, maar ik was al meteen gecharmeerd van het (meer zijdeglans dan mat) zwart op het aluminium in combinatie met de witte letters. Overigens is de fiets er ook in Hot Mint, ook mooi! En hoe vaak is het niet dat je juist bij de goedkopere aluminium fietsen je beperkte budget voor lief moet nemen met dikke lasnaden. Ze zijn er bij de Inflite ook, maar je moet goed kijken.

Details
Canyon Inflite AL SLX 5.0
Frame: Canyon Inflite AL SLX Disc
Voorvork: Canyon FK0045 CF Disc
Groep: SRAM Apex1 HRD
Wielen: DT Swiss C1850 Spline wielen
Banden: Schwalbe X-One Allround 33
Stuur: Canyon V13
Stuurpen: Canyon H17
Zadel: Selle Italia X1
Zadelpen: Canyon S32 VCLS Carbon

Gemeten gewicht: 8,8 kg
Adviesprijs: € 1.599,-
Getest in maat M. Verkrijgbaar in 2XS tot 2XL

Alleen online verkrijgbaar bij Canyon

Sterke punten
– Laag gewicht
– Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding

Conclusie
Als je het bovenstaande verhaal gelezen hebt dan zal mijn conclusie geen verrassing zijn. Deze alu Inflite is een heel leuke verrassing waarmee je je heerlijk kan uitleven in het veld. Elke twijfel die je had over het eventuele crossen deze winter zal direct weg zijn als je hiermee gaat beginnen. Het aankoopbedrag is te overzien en je krijgt er heel veel voor terug. Hij is meer dan geschikt om er zelf mee op pad te gaan, maar die lokale crosswedstrijden kan je ook meepakken als je dat wilt proberen. Net als alle andere Canyon’s kan je ook bij deze na 30 dagen je geld terug krijgen als hij niet bevalt, maar ik gok dat je dat niet gaat doen!