Als ik aan het Duitse merk Cube denk, dan denk ik als eerste aan betaalbare racefietsen. Als we het hebben over de aero endureance racer van Cube, de Agree C:62 Race, is dit ook het geval. Een goed uitziende fiets die afgemonteerd is met fijne componenten, en dan ook nog eens voor een nette prijs. Om er achter te komen hoe de Cube Agree C:62 Race in de praktijk presteert, test ik de fiets uitgebreid.

Opvallende kleur: Fireorange´n´black

Fireorange´n´black, dat is de naam die Cube deze opvallende kleur geeft. Het frame heet een matte, oranje kleur die glinstert in de zon. Ik val lekker op tussen mijn fietsmaatjes, want de neutralere kleuren voeren toch nog vaak de boventoon bij mijn fietsclubjes.

De decals op de fiets zijn matzwart, en die springen er dus lekker uit. Op de schuine buis staat de merknaam Cube en op de voorkant van het balhoofd staat het logo. Verder zien we nog wat subtielere details zoals op de staande achtervork, waar het logo van Cube ook weer op staat. Op de bovenbuis zien we ook nog iets opvallends, want een deel van de bovenbuis heeft een bruinige kleur met daarop de typeaanduiding van deze fiets. Diezelfde typeaanduiding zien we ook weer terug op de achterkant van de zadelbuis.

En mocht deze kleur niet helemaal bij je passen dan is deze racer er ook in een andere kleur in deze uitvoering, namelijk zwart. De Agree C:62 is er verder ook nog in een aantal andere uitvoeringen, zoals de SLT en Pro. Alle uitvoeringen zijn er ook weer in een aantal kleuren, dus uiteindelijk is er voor iedereen wat wils.

Aero of endurance frame?

Als we de productomschrijving van deze Agree C:62 Race op de website van Cube lezen, zien we dat Cube met deze fiets een aerodynamische én comfortabele racer wil maken, en dat zien we ook terug in de geometrie van het frame. De geometrie zorgt namelijk voor een wat kortere fietspositie, en dat gaat in de praktijk voor een hoop comfort zorgen. Aerodynamica zien we ook, bijvoorbeeld in de aerodynamisch gevormde zadelpen, de aero zadelbuis en het aerodynamisch gevormde stuur. De fiets is goedgekeurd door de UCI, je kunt er dus koersen mee rijden. De bekabeling is keurig weggewerkt, en dat zorgt voor een strak geheel.

Maar dat Cube met deze racer ook op zoek is naar comfort, zien we ook duidelijk terug als we naar de fiets kijken. Het frame is geschikt voor banden tot 30 mm, en standaard zitten er 28 mm banden in de fiets gemonteerd. Die 28 mm banden vallen bij deze Cube zelfs als 31 mm. De aero zadelpen heeft veel flex en samen met de lage achtervork zorgt dat voor extra comfort aan de achterkant van de fiets.

Andere dingen die nog opvallen zijn het brede stuur (44 cm bij maat 58), de lekker dikke stuurpen en de extra mounts voor de bidonhouders. Je hebt de keuze om de twee bidonhouders hoog of laag op het frame te monteren. Het stuur is maar beperkt draaibaar, om de interne bekabeling intact te houden. Op de fiets merk je hier gelukkig niks van, maar stilstaand maak je niet even een 90 graden bocht.

Netjes afgemonteerd met fijne wielen en 12-speed Ultegra Di2

En dan de specificaties van de fiets. Als eerste zien we de nieuwste Shimano Ultegra R8100 Di2 groepset, met 2×12 versnellingen. Het crankstel heeft een verhouding van 50-34 en de cassette heeft een verhouding van 11-34. Genoeg tandjes dus, voor elk terrein. Ook de hydraulische remmen zijn van Shimano Ultegra.

De wielen mogen er zijn, want Cube kiest voor 34 mm medium hoge aluminium Fulcrum Racing 400 DB wielen. En dat is mooi, want een setje hogere wielen heeft veel invloed op de looks van je racefiets, in positieve zin. Rondom de velgen liggen Continental buitenbanden met een bruine zijkant, de Grand Sport Race SL in een 28 mm uitvoering. De bruine zijkant van de banden matcht goed met het oranje frame, en in combinatie met de hogere velgen ziet het complete plaatje er echt strak uit.

Andere componenten zijn van Cube zelf, zoals de stuur- en zadelpen. Het carbon stuur is van Newmen, met stuurlint van Acid. De fiets is standaard voorzien van een out-front mount voor een Garmin of Wahoo. Ook het Natural Fit Nuance zadel is van het merk Cube zelf.

De weg op: comfort en snelheid gecombineerd

Voordat ik de weg op ga stel ik nog even mijn zadelhoogte in met de twee inbusbouten die aan de achterkant van de zadelbuis zitten en ook vul ik de aero toolbox die onder de bovenbuis zit verwerkt. Een binnenbandje, minitool, bandenlichters én mijn huissleutel, het past er allemaal precies in. De toolbox schroef je er met twee inbusbouten gemakkelijk vanaf, maar persoonlijk vind ik het wel cool. En ten opzichte van een zadeltasje valt dit product ook nog een beetje weg in het frame. En volgens Cube zorgt het ook nog eens voor een lagere luchtweerstand.

Als ik langs het Amsterdam Rijnkanaal de stad verlaat, is het suizen van de wielen een van de eerste dingen die mij aan de fiets opvalt. In de wind is het gesuis een heerlijk gevoel en het geeft een gevoel alsof je een paar kilometer harder fietst. De Cube heeft banden met een breedte van 28 millimeter die vallen als een 31 mm en daardoor hoef je de banden niet al te hard op te pompen. Ik pomp er zo’n 6 bar in, maar iets minder kan ook, en dat geeft een hoop extra comfort tijdens het fietsen merk ik al snel. Door de wat lagere druk dempen de banden een hoop trillingen voordat het frame wordt bereikt. En dat is prettig, want het draagt bij aan het rijcomfort.

Op de fiets merk ik dat ik een redelijk korte zit heb, en dat komt dan door de comfortabele geometrie. De banden en de stuurpen absorberen trillingen en de oneffenheden van het wegdek en het 44 cm brede stuur geeft je controle over het rijgedrag van de fiets.

Maar ondanks het comfort in deze fiets kun je er ook mee racen. De fiets is niet de allerstijfste of meest directe, want dat zou ten koste gaan van het comfort. Maar als ik mijn armen krom of in de beugels plaats krijg ik een meer aero houding en dan kan ik zeker de gashendel opendraaien. Persoonlijk heb ik de voorkeur voor een iets smaller stuur, maar verder vind ik de houding op deze fiets heel prettig. Het vergt weinig aanpassingsvermogen van mijn lichaam en ik voel mij al snel één met de fiets.

Het zadel is niet al te hard en dat voelt prettig aan. Ook hier kiest Cube weer voor een stukje comfort, en dat komt deze fiets echt ten goede. Schakelen en remmen is een plezier met de nieuwste Ultegra R8100 Di2 groepset en dat maakt de fiets dan ook echt af. Een complete fiets als je het mij vraagt, die je op elk terrein kunt inzetten.

Specificaties

Frame: Cube Agree C:62 Advanced Twin Mold Technology
Voorvork: CUBE CSL Evo Aero C:62
Achterderailleur: Shimano Ultegra Di2 R8150 12-Speed
Voorderailleur: Shimano Ultegra Di2 R8150
Shifters: Shimano Ultegra Di2 R8170
Remmen: Shimano Ultegra R8170, 160 mm
Crankstel: Shimano Ultegra R8100 50-34
Cassette: Shimano Ultegra R8100, 11-34
Ketting: Shimano M8100
Wielen: Fulcrum Racing 400 DB
Banden: Continental Grand Sport Race SL 28 mm
Stuurpen: Cube Aero Stem
Stuur: Newmen Advanced Wing Bar
Stuurlint: Acid Bartape RD
Zadelpen: Agree C:62® Aero Comfort Flex
Zadel: Cube Natural Fit Nuance
Gemeten gewicht: 8,74 kg (zonder pedalen in maat 58)
Maten: 50, 53, 56, 58, 60, 62
Adviesprijs: € 3.799,-

Conclusie

Inmiddels rij ik alweer een tijdje op deze Cube C:62 Race en ik merk dat ik de fiets door en door ken. Bochten neem ik vol vertrouwen en ik weet hoe de fiets reageert. Schakelen met de Ultegra Di2 groepset is een feestje en remmen met de hydraulische remmen is een fluitje van een cent. De fiets heeft de looks mee, en ook de afmontage is gewoon dik in orde.

Waar ik bij deze fiets vooral erg over te spreken ben is de prijs-kwaliteitverhouding, zoals je eigenlijk van Cube gewend bent. € 3.799,- is niet weinig, maar je krijgt er wel een hele hoop ‘fiets’ voor terug. Carbon frame, Fulcrum medium hoge wielen en een elektronische Shimano Ultegra groepset: een complete fiets dus, die ook nog eens betaalbaar is.

Meer info via Cube.