Hoe graag je ook op de racefiets over het asfalt zoeft, een beetje afwisseling is soms niet verkeerd. Als in de winter de wegen glad en de temperaturen laag zijn, wil je die afwisseling waarschijnlijk nog sneller. Een crossfiets om jezelf af te matten over onverhard gebied is dan een goede optie. Die optie wordt vaak gebruikt voor tijdens de winter, maar je kunt natuurlijk het hele jaar door de crossfiets gebruiken. Bijvoorbeeld voor een intensieve training op een mountainbikeroute, die vaak ook geschikt zijn voor de crossfiets. Toch is voor velen de crossfiets, een fiets voor erbij. Dus investeren in een net zo dure crossfiets als je racefiets is niet altijd even logisch. Een betaalbare fiets met redelijke onderdelen is dan een betere optie. Zo’n optie is de Cube Cross Race Pro die wij aan een test hebben onderworpen.

De Cube Cross Race Pro valt in de Cross Race serie van Cube. Er zijn vier modellen. De modellen hebben allemaal hetzelfde frame en zijn uitgerust met schijfremmen. En ze zijn allemaal in vijf maten te verkrijgen. Dat is er één meer dan vorig jaar. Vanaf nu is de Cross Race serie ook verkrijgbaar in 50cm. Verschillen zitten er vooral in de afmontage: de duurste schakelt en remt met SRAM Force. De goedkoopste versie remt dan weer met mechanische schijfremmen en heeft derailleurs van Shimano 105. De geteste Cross Race Pro komt als tweede in de reeks. Ook deze heeft 105 derailleurs, maar heeft hydraulische schijfremmen en een luxere wielset in vergelijking met het lagere type.

Om de kosten laag te houden wordt er gebruik gemaakt van een frame van aluminium. Niet dat het frame daardoor veel achterblijft bij carbon. Want alles aan het frame is wel modern: hydroformed buizen, steekassen, tapered balhoofdbuis en de kabels lopen binnendoor. De fiets heeft wel een carbon vork voor gewichtsbesparing. De gemonteerde schijfremmen zijn net als het frame ook up-to-date. Al zijn die haast al gewoon bij de crossmodellen van Cube, want op het model van vorig jaar zaten ook al schijfremmen. De vormen van de buizen hebben een nieuw ontwerp gekregen voor dit jaar. Vooral de afgeplatte hydroformed bovenbuis met het schuin aflopende uiteinde is een duidelijk zichtbare verandering. Niet alleen aan de vorm van de buizen, maar ook aan de geometrie is gesleuteld. Het gaat meestal om millimeters, maar op bijna alle plekken is wel wat veranderd. Cube is eigenlijk met een leeg vel begonnen voor de Cross Race Serie van dit jaar. Als je het model vergelijkt met vorig jaar zie je dat de trapas 8mm lager is, dat de wielbasis en balhoofdbuis langer zijn, maar dat de stuurhoek weer iets steiler is.

Eerste blik
Over één ding is geen twijfel mogelijk bij de Cross Race Pro en dat is dat hij eruit springt. De lichtgrijze kleur komt al niet veel voor, maar de oranje rode accenten vragen nog extra aandacht. Het doorvoeren van de kleuren, waar Cube de laatste tijd om bekend staat, zien we hier ook met bijvoorbeeld de rode details op de stuur- en stuurpen en rode kabels. Over smaak valt natuurlijk te twisten, maar bij deze Cube vind ik dat er een mooie balans is gevonden tussen uitbundig met de rode accenten en ingetogen met een neutrale basiskleur. Dat de fiets opvalt, wordt helemaal duidelijk als je gaat rijden, vaker dan anders heb ik medefietsers namelijk zien omkijken.

Wat minder opvalt, zijn de mooi weggewerkte aansluitingen voor spatborden. Er is niet gekozen voor uitstekende oogjes, maar voor schroefdraad in de buizen zelf. Ook bij de voorvork en het bruggetje tussen de staande achtervork is de aansluiting alleen van de achterkant te zien. Er is dus geen gat waar je doorheen kan kijken. Het verbreedt de mogelijkheden van de fiets, zonder dat het afbreuk doet aan het uiterlijk.

Rijgedrag
Het eerste wat opvalt tijdens het fietsen is dat het gewicht van 10,22 kg niet zo merkbaar is. Iets meer dan tien kilo is natuurlijk ook weer niet superzwaar, maar zeker niet superlicht. Toch heeft de fiets iets lichtvoetigs. Het heeft te maken met de stijfheid. De steekassen, het frame en de stijve wielen zorgen ervoor dat elke trap raak is. De Fullcrum Racing 77 CX Disc wielen zorgen voor goede zijdelingse stijfheid. Daarnaast draaien ze licht en soepel. De freewheelbody heeft het tijdens de testperiode ook goed uitgehouden. Door de positieve indruk van de wielen, is het haast jammer dat de wielen niet voorbereid zijn op de montage van tubeless banden. Dat zou namelijk een snelle en niet al te prijzige upgrade voor de fiets zijn. Maar je kunt niet alles hebben voor een prijs van €1399,-. Het ontbreken van een hendeltje om de steekas los te maken is wel een gemis, al ziet het geheel er nu wel strakker uit. Nu heb je alleen een inbussleutel nodig. Natuurlijk is het verstandig dat je altijd een inbussleuteltje of een multitool bij je hebt, maar een altijd aanwezig hendeltje is gewoonweg makkelijker.

De onderdelen bestaan uit een mix van Shimano onderdelen. Cube heeft voor de 105 derailleurs gekozen op basis van hun betrouwbaarheid. Het schakelen met de derailleur ging dan ook goed, ook in modderige en zanderige omstandigheden. Voor de overige afmontage zijn groepsloze Shimano onderdelen gebruikt, zoals voor het crankstel (FC-RS500) en de remmen (ST-RS505). Op deze onderdelen zit geen 105 logo, maar zitten wel in dezelfde kwaliteitsrange. Shimano kiest er voor om bepaalde onderdelen buiten de groepen te houden, om zo het uitwisselen tussen groepen makkelijker te maken. Zo staat er bijvoorbeeld op de hydraulische schijfremmen van Ultegra ook geen Ultegra logo. Niet overal staat dus 105 op, maar het functioneert wel prettig. Ook de gemonteerde Schwalbe Rocket Ron banden, in de Performance versie, zijn een goede betrouwbare keuze, want met de zachte noppen heb je op onverharde ondergronden veel grip.

Met de geometrie heeft Cube het helemaal goed voor elkaar. Het sleutelen aan de geometrie heeft ervoor gezorgd dat de fiets goed in balans is. Zo is de zithouding diep, maar ook weer niet te diep. Is hij lekker nerveus, waardoor je bochten precies kunt nemen. Maar is hij koersvast genoeg om door modder of zand te klieven zonder teveel zijn spoor te verliezen. De Cube is nergens extreem in, maar dat levert dus een gebalanceerde fiets op. Ook het stuur iets oplichten voor een boomwortel gaat makkelijk, zonder dat de fiets begint te steigeren bij een steile helling. De lagere trapas zorgt er wel voor dat je eerder in aanraking komt met uitstekende objecten op de ondergrond. Daar moet je dus wel meer bedacht op zijn.

Comfort
Ondanks het monteren van een dunne zadelpen en een dunne achtervork is het aluminium frame niet heel comfortabel. De klappen van de ondergrond komen duidelijk door. Aan het eind van een ritje voel je het één en ander in je rug. Natuurlijk hoort dit een beetje bij de cross, en voor één tot twee uur is het geen probleem. Maar comfort is niet iets waar de Cube in uitblinkt. Ook aan de voorkant is niet alles comfortabel. Het dunne stuurlint heeft weinig demping, iets wat ik snel merkte aan mijn handen tijdens de testritten. De remhendels zijn een beetje het tegenovergestelde van het stuurlint: omdat ze wat groot zijn uitgevallen bieden ze veel houvast en comfort. Erg prettig in een afdaling. Ook de schijfremmen geven zekerheid in de afdalingen met voldoende stopkracht. Moet je van de fiets af en gaan schouderen, dan voelt de platte onderkant van de bovenbuis ook comfortabel aan.

Het gemonteerde zadel komt op het zicht nogal dik over. Toch valt het al rijdend wel mee. Het zadel is dik, maar stevig waardoor je niet te ver in het zadel zakt. En de vorm van het zadel bleek goed te passen bij mijn zitbotten. Maar waar het zadel echt in uitblinkt, is de grip. Je blijft makkelijk op je plek zitten en schuift niet eindeloos heen en weer. Ook niet op een onregelmatige ondergrond.



Meer dan een crossfiets?

Met de mogelijkheid om de spatborden te monteren wekt Cube de indruk dat de fiets voor meer dan alleen de cross is bedoeld. En dat is ook wel zo. De geometrie van de Cube is natuurlijk nerveus, maar voor niet al te lange ritten is de fiets ook best goed op asfalt te gebruiken. Voor echt lange ritten gaat het nerveuze karakter van de fiets een beetje tegenzitten. Je standaard rondje wordt er wel leuker op. Je kunt de bochtjes net wat scherper nemen door de grip van de banden. En hoewel de banden echt voor de cross zijn bedoeld, lopen de Schwalbe Rocket Ron banden redelijk licht op het asfalt. Al zal bij de nodige kilometers het profiel snel verdwijnen. Wil je de fiets ook regelmatig op asfalt gebruiken, dan zal je toch echt andere banden moeten monteren.

Details
Cube Cross Race Pro
Verkrijgbaar in de maten 50, 53, 56, 58, 61 (getest in 56cm)

Frame: Aluminium Superlite – Double Butted
Voorvork: Cube Cross Race Disc Carbon Tapered
Achterderailleur: Shimano 105
Voorderailleur: Shimano 105
Shifters: Shimano ST-RS505
Remmen: Shimano ST-RS505, Disc 160mm
Crankstel: Shimano FC-RS500 46×36 172.5mm (bij maat 56cm)
Ketting: Shimano CN-HG600-11
Cassette: Shimano 105, 11 speed 11-32
Wielen: Fulcrum Racing 77 CX Disc
Banden: Schwalbe Rocket Ron 700x33c
Stuurpen: CUBE Performance Stem Pro, 31.8mm
Stuur: CUBE Compact Race Bar
Balhoofd: FSA Orbit Z-t ECO 1 1/8 x 1 1/2
Zadelpen: CUBE Performance Post, 27.2mm
Zadel: CUBE RP 1.0
Gemeten Gewicht: 10,22kg (zonder pedalen)
Prijs: EUR 1.399,-

Plus
+ Rijgedrag
+ Prijs/Kwaliteitsverhouding

Min
– Comfort had hoger gemogen

Conclusie
Cube bewijst met de Cross Pro weer dat het in staat is een fiets met een goede prijs/kwaliteitsverhouding neer te zetten. Maar zonder dat het een dertien in een dozijn fiets wordt. De kleurstelling van de fiets doet de fiets opvallen. De met het frame matchende stuur- en stuurpencombinatie, de kleurige kabels en de hydroformed bovenbuis zorgen dat de fiets een verzorgd, maar ook uniek uiterlijk heeft. De afmontage, hoewel soms groepsloos, functioneert prima. Maar op de fiets is het vooral de evenwichtige geometrie die opvalt, wat zorgt voor een goede houding en erg goed stuurgedrag. Ondanks dat het comfort bij het opvangen van de schokken wat hoger had gemogen, is de Cube Cross Pro dus een prettige crossfiets met een goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Meer info bij Cube