Eventjes geleden kwam FFWD met hun nieuwe instap-wielset, de Tyro. Deze wielset is volgens de Zwollenaren een allround wielset met een scherpe prijs kwaliteit verhouding. Qua prijs is dat zeker waar, want € 999,- voor een full carbon disc wielset is zeker scherp. Of de kwaliteit is zoals je van FFWD kan verwachten hebben we de afgelopen weken getest.

Eigen FFWD ratchet naaf

De Tyro wielset is geschikt voor gebruik op de weg en offroad. Hij kan dus ook prima in je gravelbike of crosser. De 45 mm hoge velg van de Tyro ziet er hetzelfde uit als de andere wielsets van FFWD maar de carbon layup is iets anders. Deze velg heeft dus ook het DARC profiel. Dit ‘Double ARC’ profiel is een uitkomst van testgegevens uit de windtunnel. Het levert aerodynamisch gezien een voordeel op en de wielen zijn minder gevoelig voor zijwind. De interne breedte van de velg is 19 mm en je kan er banden op monteren tot 40 mm.

De wielen zijn geschikt voor schijfremmen en de schijven worden met een centerlock bevestiging gemonteerd. Zowel het voor- als achterwiel heeft 24 spaken met een straight pull montage in de flens. De naven zijn door FFWD zelf ontwikkeld. In de achternaaf zit een ratchet systeem zoals we dat ook kennen van de DT Swiss naven. Als je de body van de naaf haalt zie je de twee gekartelde ratchet-ringen. Deze hebben niet alleen een mooi geluid (zachte maar snelle ratel), maar zijn ook makkelijk en vriendelijk in onderhoud. Voor de naven zijn verschillende ‘end-caps’ te krijgen. Hiermee kan je de wielen makkelijk wisselen van 12mm steekas naar bijvoorbeeld quick-release.

Gewicht

We hebben de wielen op de weegschaal gelegd en deze geeft een totaal gewicht van 1764 gram. Dit is iets zwaarder dan de 1695 gram die FFWD zelf aangeeft maar we hebben de wielen gewogen inclusief het tubeless velglint dat er standaard wordt ingeplakt. Ter vergelijking hebben we de FFWD F4D wielset, die er nagenoeg hetzelfde uitzien, ook even gewogen. Deze komen, inclusief hetzelfde velglint, op een gewicht van 1587 gram. Een verschil van maar 177 gram. Dit verschil is onder andere ook te verklaren door het gebruik van andere spaken in de Tyro wielen. Deze zijn dikker en rond ten opzichte van de platte aero spaken in de F4 wielen. Het maximale rijdersgewicht is 120 kg.

Strak en stijf

Waar je normaal gesproken een groot verschil ziet als je een andere wielset steekt, valt dat in dit geval bijna niet op. Het grootste optische verschil is de kleur van de decals. Het FFWD logo is wat kleiner afgebeeld en staat er één keer op. De wielen rijden zoals je verwacht van een full carbon wielset. Ze sturen strak en het aanzetten voelt erg direct. De stijfheid van carbon wielen merk je goed op klinkers of slecht wegdek. Dat is bij de Tyro net zo als bij elke andere carbon wielset. Er ligt een setje 25 mm banden op de velgen en deze vallen als 27 mm. Dit scheelt toch weer een beetje in het comfort. 45 mm vind ik zelf een mooie hoogte voor de wielen. Het oogt goed en met het profiel van de velg zijn de wielen ook met wat hardere wind prima onder controle te houden.

Het ratchet systeem zorgt naast de directe aanzet ook voor een mooi geluid. Daarbij vind ik een groot pluspunt van deze naven, dat ze erg makkelijk zijn in het onderhoud. Hoe de naaf zich houdt na een lange tijd weten we niet, maar de eigen FFWD naaf is opvallend fijn en doet tijdens het fietsen niet onder voor de F4 met DT Swiss 350 naaf. Over de slijtage over een langere periode kunnen we niet veel zeggen. Daarvoor hebben we de wielset te kort getest. Maar verrassend fijn is de naaf tijdens onze testkilometers wel!

Specificaties

FFWD Tyro full carbon clincher (45mm)
Gewicht: 1764 gram (zelf gewogen incl. velglint)
Centerlock bevestiging voor schijfremmen
Prijs: € 999,-
Meer informatie via FFWD

Conclusie

FFWD noemt de Tyro wielset een allround wielset met sterke prijs kwaliteit verhouding. En dat klopt! Alle materialen waar deze wielset mee is opgebouwd zijn kwalitatief goed. Een naaf met ratchet systeem in een wielset met dit prijskaartje kom je niet vaak tegen. De velg zelf, is qua looks gelijk aan die van de duurdere modellen en dat geldt eigenlijk ook voor het rijgedrag van de gehele wielset. Stijf, strak en direct zoals een carbon wielset hoort te zijn. Het gewicht is een fractie zwaarder dan andere wielsets, die qua prijs vaak een stuk hoger liggen. De vraag is of ze bij FFWD met deze wielset misschien wel hun F4 DT350 uit de markt prijzen. Die vraag mag je zelf beantwoorden.

Cube Agree met de FFWD Tyro wielset
Tags: