Giant Power Pro vermogensmeter Ultegra

Wil je serieus gaan trainen voor wedstrijden of simpelweg een veel betere fietser worden, dan is trainen op basis van vermogen een must. Giant maakt fietsen, maar ook onderdelen en componenten die niet voorbehouden zijn aan Giant-rijders. Zoals hun vermogensmeter, de Power Pro. Daar hebben we even mee rondgereden!

De huidige Power Pro is niet de eerste vermogensmeter van Giant. In 2018 lieten ze al hun eerste eigen meter zien op een aantal van hun modellen. Sinds de introductie destijds is er wel een en ander veranderd. Zo was de meter vrij duidelijk aanwezig, maar bij deze laatste generatie valt hij nauwelijks nog op.

De Giant Power Pro is een dubbelzijdige vermogensmeter. Dat wil zeggen dat op beide crankarmen het vermogen dat je levert wordt gemeten. Zowel links als rechts is daarvoor een sensor geplaatst aan de binnenkant van de crankarm. Deze kan met een opgegeven nauwkeurigheid van +-2% meten met welk vermogen jij de cranks ‘buigt’.

Tegelijk complex als eenvoudig

De Power Pro is tegelijk complex en eenvoudig. De techniek achter de meter maakt het complex. Enerzijds heb je een gevoelige sensor nodig die correcte metingen kan verrichten, maar de gegevens die daaruit voortkomen moeten ook goed verwerkt worden. Daarvoor heeft Giant een eigen algoritme voor de meter ontwikkeld en in combinatie met de automatische temperatuurcalibratie moet de data die eruit komt nauwkeurig en stabiel zijn.

En tegelijk is de Power Pro ook heel eenvoudig, en dat heeft dan weer betrekking op het gebruik. Door de interne accelerometers zijn er geen magneten o.i.d. nodig en opladen kan met behulp van inductie (geen directe contactpunten meer). Hierdoor hoeft er niets opengemaakt te worden om een batterij te vervangen en hebben ze alles water- (IPX7) en stofdicht kunnen maken. En dat voorkomt dan weer veel problemen. Je krijgt een lange USB-laadkabel bij waarmee je de accu’s van beide sensoren tegelijk op kunt laden. En de montage is net zo eenvoudig als de montage van een regulier Ultegra crankstel. Wil je je huidige crankstel vervangen met de Power Pro, dan is dat echt een eenvoudige klus.

Dankzij het laden middels inductie kunnen ze de sensoren volledig stof- en waterdicht maken

Efficiënt trainen en rijden op het randje

Fietsers die serieus willen gaan vermogen kunnen echt baat hebben bij het gebruik van een vermogensmeter. Het geeft je absolute waardes van het vermogen dat je op dat moment levert. Je hartslag komt er altijd een beetje achteraan, maar geeft in combinatie met het vermogen waardevolle informatie. Het vermogen is een goede meetwaarde om te zien waar je staat, bijvoorbeeld bij het vaststellen van je FTP. Zie daarvoor ook Coen’s Trainingsgids over trainen met vermogen. Dit kan een goed referentiepunt zijn voor je trainingen, wedstrijden en lange tochten. Die FTP meet je met een test met een vermogensmeter, zoals de Power Pro. Door de vermogensmeter kan je die grens goed in de gaten houden en voorkomen dat je jezelf onnodig opblaast.

Voordelen van een dubbelzijdige vermogensmeter

Het aardige van de Power Pro is dat het om een dubbelzijdige meter gaat waarbij het vermogen op de crankarm gemeten wordt. Het vermogen van zowel je linker- als je rechterbeen wordt hierbij dus vastgelegd. Het totale vermogen dat je levert is daarom nauwkeuriger dan wanneer het om vermogen gaat dat van één been wordt gemeten. En waar bij een enkelzijde meter het vermogen alleen per hele rotatie wordt gemeten, gebeurt dat bij een dubbelzijde twee keer zo vaak. Er is meer data om mee te werken.

Tenslotte kan een dergelijke meter ook helpen je traptechniek te verbeteren en efficienter te maken. Het meet de balans tussen beide benen bijvoorbeeld, maar ook op welk punt van de omwenteling het vermogen geleverd wordt en in hoeverre je aan de pedalen trekt (of juist niet). Met die gegevens en de juiste begeleiding kan je je traptechniek perfectioneren en dat is weer voordelig voor je prestaties.

Veel data tot je beschikking, als je dat wil

Dit zijn allemaal statistieken waarmee je je traptechniek kan perfectioneren. Zeker nuttig, maar vooral van belang als je een bepaald doel voor ogen hebt waarbij alles moet kloppen. Dus een heel zware en verre tocht of een wedstrijdseizoen waarbij alleen de winst telt. En misschien heb je wel fysieke klachten, maar dan is het altijd aan te raden naar een specialist te gaan om daar eens naar te laten kijken. Maar goed, die statistieken heb je wel tot je beschikking. Enige kanttekening is dat je alleen via de app van Giant zelf, Ride Link, over kan beschikken. Ze worden dan via Bluetooth doorgegeven. Die data wordt dus niet doorgegeven naar andere apparaten. Je moet dus ook met de Ride Link een activiteit vastleggen om die data te hebben. Je kan wel altijd over de het links/rechts vermogen beschikken, of ook de balans zoals Garmin het noemt. Zo’n activiteit kan je vervolgens wel exporteren naar CSV en FIT zodat je het vervolgens wel met andere software of apps kan gebruiken. Met de Ride Link-app kan je ook kalibreren en firmware updates uitvoeren.

De app is eenvoudig, misschien wel iets tè eenvoudig. Je ziet de data wel, maar alleen als totalen van je rit, je kan niet in de data duiken. Daarvoor moet je het dan exporteren en importeren met bijvoorbeeld Golden Cheetah om het verder analyseren. Een voorwaarde is dus dat je elke activiteit (ook) door de Ride Link-app op je telefoon laat vastleggen. Ik zie liever dat ze data vrijgeven zodat je alles kan gebruiken met je fietscomputer. Gaat je het alleen om het meten van het geleverde vermogen, en zijn de andere statistieken niet interessant voor je, dan heb je Ride Link app alleen nodig voor kalibratie en firmware updates.

Gebruik

Ik heb een tijd met de vermogensmeter gereden toen ik begin dit jaar de Giant TCR Advanced Pro 0 Disc mochten testen. Zo onzichtbaar als het systeem is verwerkt in de cranks, zo eenvoudig en prettig is het gebruik ervan. Ten eerste omdat je er nauwelijks omkijken naar hebt. De sensoren zitten helemaal vuil- en waterdicht op de cranks verwerkt. Hier is geen onderhoud voor nodig. Elke sensor (op elke crank) heeft zijn eigen batterij en die moet zo’n 100 uur meegaan. Dat zijn aardig wat fietsuren dus je hoeft ze ook niet na elke rit aan de lader te hangen.

De Power Pro zat standaard gemonteerd op de TCR Advanced Pro 0 Disc die ik eerder dit jaar testte

Dat laden gaat dan ook weer heel makkelijk doordat de stekkertjes via inductie werken en dankzij magneetjes op hun plek ‘schieten’. En zoals gezegd is de kabel lang. Het is een USB-kabel die zich splitst zodat je beide accu’s tegelijk kan opladen met één USB-adapter. Wil je dit zo min mogelijk doen (omdat je er niet aan denkt of geen zin in hebt), dan zorgen de Led’s op beide cranks dat je tijdig wordt geïnformeerd. Wanneer een accu nog maar 20% vol is, wordt via de leds hiervoor gewaarschuwd.

In de periode dat ik met de Power Pro heb gereden, ben ik er best gewend aan geraakt. Ik heb zelf één fiets met een vermogensmeter van Stages, maar testfietsen zijn er zelden mee uitgerust. De alsmaar dalende prijzen van vermogensmeters brengen hier overigens wel verandering in. De TCR had deze dus wel en ik heb de fiets relatief lang kunnen gebruiken. Mede daardoor ben ik met een veel bewuster oog op vermogen gaan rijden. Mijn hartslag hou ik ook altijd wel in de gaten, maar snelheid is bijvoorbeeld iets waar ik alleen na afloop naar kijk. Op basis van mijn FTP kon ik goed blokkentrainingen afwerken. De vermogensmeter stelt je in staat heel gericht en effectief te trainen, dat geeft mij altijd voldoening. De tijd die ik besteed aan trainen, wil ik ook goed besteden.

En als het geen trainingsrit was, hield ik het alsnog in de gaten. Je weet altijd precies of je dit tempo gaat volhouden of dat je jezelf aan het opblazen bent. Later bleek dit ook wel eens een keerzijde te zijn, door altijd maar die data te zien. Het is dan ook weer eens fijn om op gevoel te rijden. Gelukkig is dat slechts een kwestie van wisselen van scherm op je fietscomputer.

Niet per se alleen voor Ultegra

In tegenstelling tot veel fabrikanten van vermogensmeters heeft Giant niet voor elk merk en model een vermogensmeter klaar liggen. Sterker nog, de Power Pro is er alleen op een Ultegra crankstel. Daarbij heb je wel de keuze uit verschillende crankarmlengtes en kan je kiezen voor compact of semi-compact. De keuze voor enkel Ultegra kan je als beperkend zien, maar logischer dan je misschien zou denken. Het is de meest verkochte groep (en merk) en het gros van de verkochte racefietsen is ermee uitgerust. Hiermee bedienen ze dus het grootste deel van racefietsmarkt. Dura-Ace heeft al zijn eigen vermogensmeter en mensen die voor 105 kiezen, zijn veelal niet in de markt voor een dergelijke meter.

Als je het stickertje eraf haalt, ziet helemaal niemand meer dat er een vermogensmeter op zit

Je hoeft de Power Pro geenszins af te schrijven als je geen Ultegra hebt. Hij is prima te combineren met andere groepen. Misschien niet voor de purist die alleen alles van dezelfde groep duldt op zijn fiets, maar neem jij dat minder nauw en wil je graag je vermogen meten, waarom niet?

En ondertussen heeft Giant ook niet stilgezeten, want hebben ze nòg een vermogensmeter erbij: de Power Halo. Dit een vermogensmeter op de as van de crank, i.p.v. de crankarmen, en is er alleen voor SRAM Force en Red AXS. Hij is (nog?) niet los verkrijgbaar en zal standaard op een aantal modellen van zowel Giant als Liv gemonteerd worden, zoals ook het geval is bij de Power Pro. De nieuwe Liv Langma heeft hem al bijvoorbeeld.

Ook voor binnen

Mocht je nog op zoek zijn naar een extra argument om een vermogensmeter aan te schaffen of het aanschafbedrag te rechtvaardigen: het is niet alleen voor buiten, maar ook heel geschikt voor binnen! Je kan je de kosten van een smart-trainer ermee besparen door de meter te gebruiken in combinatie met een klassieke, niet-slimme, trainer. Je kan dan toch binnen op vermogen trainen door de vermogensmeter aan – bijvoorbeeld – Zwift te koppelen. Zo kan je die toch wel kostbare vermogensmeter het hele jaar door benutten.

Details

Giant Power Pro vermogensmeter

  • Nauwkeurigheid: ± 2%
  • Gewicht: Linkerkant 16g; Rechterkant 16g (sensoren)
  • Vermogensbereik: 0 – 3000 Watt
  • Cadansbereik: 20-170 rpm
  • Waterbestendigheid: IPX7
  • Levensduur batterij: 100 uur
  • Verbindingen: Bluetooth® Smart/ANT+

Adviesprijs: € 799,95
Alle verdere informatie bij Giant

Conclusie

Vermogensmeters zijn allang niet meer voorbehouden aan de profs en de huidige prijzen geven zelfs recreatieve renners de gelegenheid ermee te rijden. De Power Pro is daar een goed voorbeeld van. Giant rust er al een aantal fietsen met Ultegra zelfs standaard mee uit. Je kan het gerust serieuze fietsen voor serieuze fietsers noemen. Het zijn fietsen voor prestaties en die meet je het beste met een vermogensmeter, zo is de gedachte. Daar valt zeker wat voor te zeggen.

De Power Pro valt nauwelijks op, is nauwkeurig en heeft afgezien van het laden van de accu geen onderhoud nodig. Het voegt een schamele 32 gram toe aan het Ultegra crankstel dat zichzelf al lang heeft bewezen. Alleen als je nu geen Ultegra hebt, is het misschien een minder logische upgrade, hoewel het nog steeds zou kunnen.

De meter zit standaard op een aantal Giants, maar hij is ook los te verkrijgen. De prijs is concurrerend en met een beetje geluk vind je hem ook voor minder dan de adviesprijs. Het blijft veel geld, maar is als je je prestaties naar een volgend niveau wilt tillen een goede investering mijns inziens. En bedenk dat je hem ook binnen kan inzetten om te trainen, zo heb je er het hele jaar plezier van.