Dat de HJC Furion helm vernieuwd is, viel me minder op dan de nieuwe kleuren. En dan specifiek deze mat zacht roze versie. Ik merk om me heen dat je de kleur of heel erg gaaf vindt, of je vindt het helemaal niks. En ik behoor tot de heel-erg-gaaf-groep. Vind je roze niks, dan is de helm ook te krijgen in allerlei minder uitgesproken kleuren. Ondanks dat de buitenkant grotendeels gelijk is gebleven is de helm wel degelijk vernieuwd ten opzichte van de helm die Coen al eerder testte.

Mocht je HJC nog niet kennen, ze zijn heel groot in de motorsport. Ze zijn namelijk de grootste helmfabrikant van de wereld. En die kennis uit die discipline hebben ze meegenomen naar de fietshelmen. Ze hebben een eigen windtunnel om te testen en zijn ook de sponsor van meerdere WorldTour teams. Dus ondanks dat ze relatief nieuw zijn in de fietsbranche, er zit veel meer geschiedenis en kennis achter dan je zou denken.

Retentiesysteem met veer

Het systeem om je hoofd vast te zetten (retentiesysteem), werkt niet meer met een draaiknop zoals zoveel helmen dat ook hebben. Het werkt met een veersysteem dat je niet hoeft te stellen. SELFIT noemen ze dat bij HJC. Je zet de helm op alsof je een pet op zet. Met de achterkant van je hoofd in de helm, rek je het geveerde deel op zodat je ruimte krijg om de helm op je hoofd te laten zakken. En klaar! Heel eenvoudig en het werkt ook nog fijn.

Bij nieuwe dingen is het altijd even spannend of het werkt. En dat deed het. Tijdens het fietsen zit de helm gewoon vast om je hoofd. Ik heb in ieder geval niet een keer gehad dat ik hem strakker of losser zou willen. Dus wat dat betreft hebben ze het goed gedaan. Je kan het systeem wel handmatig wat hoger of lager zetten zodat hij verder of minder ver over je hoofd valt. En nieuw voor deze 2.0 helm is dat je het systeem ook in vijf verschillende standen kan zetten om de veerspanning naar wens aan te passen.

Minder padding meer verkoeling

Ze hebben de helm meer ventilatie meegegeven. Hiervoor hebben ze minder zachte padding gebruikt bij de 2.0 helm dan bij z’n voorganger. Aan de voorkant voor je voorhoofd zit padding. Alle andere padding is verdwenen. Hierdoor is de luchtstroom beter door de helm heen. Ze hebben de padding vervangen door onder andere aan de binnenkant op je hoofd een kunststof deel te plaatsen dat een beetje kan meebewegen met je hoofd. Dat is met het opzetten iets harder dan de padding, maar tijdens het fietsen zit dat prima. Je merkt het niet meer. Naast de verdwenen padding hebben ze de straps ook iets aangepast. Ze komen nu van binnen uit de helm, dit zorgt ervoor dat ze strak en recht langs je hoofd zitten. Het oor wordt mooi vrijgehouden.

Aan de voorkant zitten vier grote ventilatiegaten. De rijwind kan er dan aan de achterkant weer uit. Er is iets meer verkoeling dan het vorige model doordat de padding voor een groot deel is vervangen. De bovenkant is dicht en HJC noemt dit dan ook een semi-aerohelm. En qua verkoeling klopt dat ook wel want hij zit een beetje in het midden. Vooral bij heet weer heb ik wel eens moet koelere helmen gereden. Maar ik zou deze helm er niet om laten liggen. Om maar even aan te geven wat je ongeveer kan verwachten.

Net als de vorige versie is deze ook compact en ook lekker licht. Sterker nog, hij is iets lichter geworden en weegt nu 212 gram (maat M). En nog even terug naar de kleur. Dit is wat mij betreft een sublieme kleur voor de helm. Als ik hem zou moeten beschrijven dan moet ik denken aan stoepkrijt roze. Ik denk dat dat de lading wel dekt. Enig nadeel van deze kleur is dat je de kleur van je kleding een beetje erop af moet stemmen. Bij veel vrolijke kleuren in de kleding krijgt het roze van de helm een minder coole uitstraling. Maar bij veel donkere kleuren staat de helm erg goed.

Specificaties

HJC Furion 2.0 fietshelm
gewicht: 212 gram (maat M)
kleur: MT GL Pink (in 10 verschillende kleuren)
adviesprijs: € 199,-
meer info via de verdeler van HJC

Conclusie

HJC heeft met de Furion 2.0 een erg coole helm in het assortiment. Hij oogt lekker compact en je kan kiezen uit maar liefst 10 kleuren. Deze roze is mijn favoriet, maar nu val ik in herhaling. De vernieuwingen werken goed. Door het minderen van de padding is er iets meer koeling dan bij de vorige versie. Voor een semi-aerohelm is de koeling goed. Het retentiesysteem waarmee met een veer de helm strak om je hoofd zit werkt heel eenvoudig. Geen gedraai aan de stelknop. Gewoon opzetten en het zit goed. De bandjes zitten recht en niet half gedraaid. Kortom een fijne helm met een hele coole look!

Tags: