We hadden hem al maanden geleden aangekondigd, deze “off-roader”, zoals Kask deze helm zelf noemt. Nu hebben we genoeg tijd gehad om er mee te rijden op de verschillende gravelroutes die ons land rijk is.

Zoals bij veel helmen in deze klasse valt direct op dat de achterkant wat verder doorloopt naar beneden en dat er zo’n zonneklepje voorop is gemonteerd. Dit valt vooral op wanneer je hem vergelijkt met een racefietshelm. Als je er mee op je racefiets fietst ziet dat er misschien wat vreemd uit, maar tijdens het off-roaden is het niet zo’n raar gezicht.

Voordeel van de achterkant die wat meer over je hoofd valt is uiteraard de veiligheid. Je hebt een betere bescherming voor wanneer je met je hoofd ergens opvalt. Ook al kan je op je racefiets flinke smakkers tegen het asfalt maken, op onverharde parcours heb je meer kans op een ongecontroleerde buiteling. Extra bescherming dus. Dan het zonneklepje. Deze houdt de zon toch wat beter uit je ogen en is ook een extra bescherming voor opspattend grind van de renner voor je.

Het afstellen van de helm op je hoofd gaat met een draaiknop waarmee je de omtrek strakker kan zetten. Verder kan je het binnenste gedeelte voor je achterhoofd hoger of lager zetten zodat het altijd goed aansluit op je hoofd. Wanneer je deze lager zet heb je het gevoel dat je hele hoofd wordt ingesnoerd. Het gaat heel soepel en geleidelijk waarbij ik geen knelpunten voel.

Kleuren
Wij kregen de helm in glanzend zwart met een mat zonneklepje van hard plastic, en als ik eerlijk ben denk ik dat dit ook echt een van de mooiste kleur voor deze helm is. Want door het klepje wordt de helm al snel een beetje kinderlijk als er kleurtjes worden gebruikt. Maar dat is natuurlijk mijn mening. De beschikbare zeven kleuren zijn licht blauw, oranje, limoen, rood, wit, zwart en matzwart.

De padding is voor de voorkant van je hoofd is wat dikker dan voor boven op je hoofd en zelfs als je de helm heel strak afstelt, voelt het nog lekker zacht aan. De padding zit met klittenband vast aan de helm waardoor je deze nog kunt vervangen of wassen als dat nodig is. Door de driehoeksopening van de straps bij de oren, valt deze prima over je oren zodat je daar ook geen irritaties hebt. Het is mogelijk om het zonneklepje van de helm te halen alleen kijk je dan tegen de gaatjes van de bevestiging. In de praktijk koop je zo’n helm ook niet om het klepje eraf te halen. Maar het kan.

Op de fiets
Verschillende rondjes heb ik ermee gefietst. Tuurlijk, wanneer je de helm opdoet nadat je net een racefiets-helm op hebt gehad, dan voel je wel dat deze helm iets meer om je hoofd zit. Maar wanneer je er de hele dag mee fietst, ben je dat gevoel weer helemaal kwijt. Dit komt ook omdat deze helm gewoon erg fijn zit. Je oren hebben ruimte, het stelsysteem is hetzelfde dat in de duurdere Kask helmen wordt gebruikt en ook de strap is van hetzelfde kunstleer. Dus daar hebben ze niet op bezuinigd.

Een klein aandachtspuntje is de sluiting. Die is iets anders en bij het openmaken merk ik dat het iets meer moeite kost om los te klikken. Een klein detail dat je vooral merkt als je deze weer naast de sluiting van bijvoorbeeld de Kask Utopia legt.

Gravelroutes, zon en warmte
Veel gravelroutes heb ik ermee gereden maar veel opspattend grind heb ik niet gehad van mijn voorgangers. Ook omdat ik veel alleen heb gereden, maar achter mijn collega heb ik toch een enkele kiezel met de klep kunnen opvangen. De klep was voor mij meer ideaal tegen de zon. Ondanks dat ik met een zonnebril rij, zorgt de klep toch voor wat extra rust aan de ogen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de stand van de zon.

Tijdens de koude dagen is het fijn dat de helm wat meer over je hoofd valt, waardoor je het gevoel hebt dat je hoofd warmer blijft. Maar tijdens de hitte geeft de helm voldoende koeling door de luchtgaten. En ik heb er zelfs met de extreme hitte van dit jaar mee gereden. Wanneer je dan stil gaat staan, merk je wel een klein verschil met de lichte racehelmen. Je hoofd wordt met bij stilstaan toch iets minder gekoeld.

Kask Caipi
Gemeten gewicht: 256 gram in maat M
Adviesprijs: € 139,- (in de kleur matzwart € 169,-)
Meer info via Kask

Conclusie
Zelfs bij de goedkopere helmen van Kask doen ze blijkbaar niet tot nauwelijks water bij de wijn wat betreft het comfort. Fijn zitten doet deze helm zeker. Iets zwaarder misschien dan een lichte racefietshelm, maar met 256 gram op onze weegschaal is het nog steeds niet slecht voor een off-road helm. Ondanks dat het op een fiets met een dropbar nog steeds een beetje vreemd uitziet bij menigeen, is het zonneklepje toch handig en wordt er een groter deel van je achterhoofd beschermd. De sluiting is wat mij betreft het enige aandachtspuntje, maar al met al zou ik de helm toch wat duurder inschatten dan € 139,- dat deze kost.

Tags: