Er zijn tegenwoordig maar weinig mensen die op de fiets stappen zonder bril. Handig als bescherming tegen de zon, maar ook zeker een ‘image’ dingetje onder de wielrenners. Gesoigneerd op de fiets zitten is voor 9 van de 10 fietsers belangrijk, ook al roepen ze van niet. Lazer heeft dat begrepen en met de Lazer Walter hebben ze een opvallende bril die zeker bijdraagt aan je looks op de fiets.

De Lazer Walter is de bril die je onder andere op de neus van Andre Greipel en Tim Wellens hebt kunnen zien afgelopen seizoen. Een futuristisch ogende bril met een volledig frame en drie verschillende lenzen. De, in mijn geval, witte Lazer Walter is voorzien van een blauwgekleurde lens. Aan de bovenkant van de lens zitten een viertal ventielatie gaten. Als extra lens zit er een transparante lens en gele lens in de koker. Het uiteinde van de pootjes van de bril is voorzien van rubber. Aan de zijkant van de pootjes staat in zwarte letters het logo van Lazer. Midden op de lens staat ook het logo van Lazer. Aan de binnenkant van de bril zit een flexibele neusvleugel die je makkelijk kan bijstellen zodat hij goed op je neus past. De bril oogt compact en met een gewicht van 30 gram is hij behoorlijk licht.

Dragen van de bril
Wanneer ik de bril voor het eerst opzet, voelt het direct goed. Hij zit strak en stevig op m’n hoofd, maar zeker niet dat het irriteert. De bril oogt niet alleen compact, zo voelt het ook als je deze opzet. Hij sluit mooi aan om mijn hoofd, daar waar veel brillen vaak aan de zijkant uitsteken bij mijn hoofd. Het lijkt een beetje een ‘slim-fit’ bril. Het neusstukje kan je simpel wat bijbuigen zodat deze prettig op je neus zit. Het mooie van de blauw gekleurde lens is dat alles er een stuk vrolijker door lijkt. Een zonnige dag wordt net even wat zonniger met deze lens. Deze lens heeft een filter dat 32% licht doorlaat. Meer dan voldoende op een zonnige dag, maar wanneer je in een bosrijke omgeving komt is het wat aan de donkere kant. Op de Holterberg steek ik de bril toch maar even in m’n helm. Dit gaat overigens prima en de bril blijft goed in de helm zitten.

Bij een minder zonnige dag merk ik dat ik de bril wat eerder in m’n helm steek, omdat ik het met deze lens wat te donker vind.
Voor de volgende rit even de lens wisselen zodat ik de bril gewoon kan ophouden wanneer de zon het laat afweten. Ik kies er voor om de transparante lens erin te zetten. Het wisselen kost de eerste keer even wat moeite. Je moet de lens er eerst aan de onderkant van het frame uit duwen. Hier ben ik nog wat voorzichtig mee met de angst om iets kapot te maken. De nieuwe lens zet je er op dezelfde manier in: eerst aan de bovenkant in het frame schuiven en aan de onderkant met een beetje kracht zorgen dat hij ook daar in het frame klikt. Dit gaat je niet lukken zonder dat er vingerafdrukken op de lens komen. Dit kan je natuurlijk prima wegpoetsen, maar het is wel handig om dan een poetsdoekje bij je te hebben. Nu de transparante lens in het frame zit zie je boven het neusstukje een kunststof ‘brugje’ die voor stevigheid in het frame zorgt. Bij de donkere lens valt deze niet op, maar bij een lichtere lens wordt dit zichtbaar aan de voorkant.

De transparante lens heeft een lichtdoorlatendheid van 95%. Wanneer de zon er niet is, is dit voor mij een prima lens waardoor ik de bril constant op heb. Tijdens het cyclocrossen komt deze lens ook goed van pas, omdat je veel in het bos rondfietst waar het licht minder is. Goed zicht en doordat hij goed aansluit heb ik geen last van stof in m’n ogen. Hierbij kijk ik wel met enige regelmaat tegen het frame van de bril aan. Met name als ik iets naar beneden kijk, richting de ondergrond, zit dit in de weg. Dit zelfde gebeurd ook wanneer ik omkijk. Ik kan niet goed zien wie er achter mij rijdt, omdat ik dan tegen de binnenkant van de pootjes aankijk. Nu is dit deels gewenning, maar ook een dingetje dat ik altijd heb bij een bril met volledig frame. Er komt binnenkort voor die personen trouwens de nieuwe Walter Large zonnebril met een groter frame.

Met name bij het crossen valt op dat de bril erg stevig zit. Hoe hard het ook hobbelt, de bril blijft perfect op z’n plek zitten. Door de ventilatiegaten die bovenin de lens zitten, blijft de lens tijdens het fietsen vrij van condens. Wanneer ik na een flinke inspanning stil ga staan beslaat de lens een beetje, maar op het moment dat er weer rijwind is, is deze condens vrijwel direct weer weg.

Specificaties
Lazer Walter Gloss white
Verkrijgbaar in de kleuren geel, groen, chrome, titanium(mat) en zwart(mat)
Adviesprijs: € 99,99
Meer info bij Lazer

Pluspunten
+ Looks
+ Stevig en comfortabel
+ Licht

Minpunten
– Kijkt tegen het frame

Conclusie
De Lazer Walter is een opvallende verschijning die er naar mijn mening goed uit ziet. De Walter is lichtgewicht en strak waardoor hij zelfs tijdens een flinke crossrit niet van z’n plek komt. De rubber pootjes in combinatie met de rubber verstelbare neusvleugel zijn hier mede verantwoordelijk voor. De blauwe lens is bij zonnige omstandigheden perfect en geeft een mooi en helder zicht. Is het wat meer bewolkt of ga je een bosrijke omgeving in, is een lichtere lens prettiger. De Lazer Walter is ook verkrijgbaar met een photochromatische lens. Een meekleurende lens die zich aanpast aan het licht. Het wisselen van de lenzen is prima te doen, maar de eerste keer is het een beetje oppassen omdat je niet weet hoe flexibel het frame nou is. Nadat je de lens twee of drie keer hebt gewisseld heb je de slag te pakken en is het zo gepiept. Enige nadeel hierbij is dat er altijd vingerafdrukken achterblijven op de lens. Tenminste, het is mij niet gelukt de lens te wisselen zonder de lens vies te maken. Het frame van de Lazer Walter zit helemaal rondom de lens en dit vind ik persoonlijk belemmerend voor het zicht. Dit is geen probleem dat nu bij de Lazer Walter ineens komt kijken, ik heb dit met alle brillen die een full frame hebben. Vanaf het eerste moment van opzetten zit hij prettig. Qua pasvorm is de bril wat kleiner/smaller waardoor hij in mijn geval mooi aansluit.