Fietspompen heb je in allerlei soorten en maten. Je hebt ze tegenwoordig ook met digitale in plaats van analoge meters, en Lezyne is zo’n merk dat een aantal digitale versies heeft in haar assortiment. Wij kregen de Alloy Digital Drive om eens te proberen.
Onze Lezyne heeft een zwart houten handvat. De buis waar de lucht in wordt samengeperst is gemaakt van glimmend aluminium. De voet is ook van aluminium, iets minder glimmend dan de buis. De voet voelt lekker robuust aan. Op de plek waar normaal een analoge drukmeter zit, is een digitale meter geplaatst. In het zwart met een klein afleesventster, een aan- en uitknop, een unitknop waar je kunt switchen tussen weergave in bar of psi. Je moet de digitale meter wel met de hand aanzetten wanneer je gaat pompen, uitgaan doet hij wel vanzelf. Er zit ook een best grote draaidop op waar een 3V CR2032 batterij onder zit. Met een 5 cent muntje draai je die dop eraf. Om de batterij er makkelijk uit te halen moet je een ijzeren klemmetje naar achteren drukken met een kleine schroevendraaier of iets anders met een punt. Dan floept de batterij naar boven. De weergave van de druk wordt met 1 cijfer achter de komma weergegeven. Qua looks had die draaidop van mij ook wel aan de onderkant of zo gemogen.
De luchtslang is 125 cm lang en je kan hem met het uiteinde onderaan de aluminium voet vastklemmen. Het geheel ziet er erg netjes afgewerkt uit. De nauwkeurigheid van de pomp is prima, we hebben het met verschillende digitale en analoge luchtdrukmeters nagemeten. Je kan veel preciezer een bepaalde luchtdruk in je banden krijgen dan met een analoge pomp.
De pomp is geschikt voor presta, dunlop en schrader ventielen. Met een extra verloopdopje kan je het mondstuk gewoon op het ventiel drukken en dan kan je gaan pompen. De optie is er ook om het mondstuk op het ventiel vast te draaien met het ABS Flip Thread Chuck (het geel/oranje mondstukje), maar in de praktijk gebruik je die optie bij je racefiets eigenlijk niet omdat het verloopdopje zo makkelijk werkt. Wanneer je boven de 8 bar gaat (de pomp kan maximaal 15 bar aan), en je hebt het mondstuk er niet heel goed opgedrukt, dan schiet hij door de druk er wel eens af. Bij goed vastdrukken voor het pompen heb je dat probleem niet. Een ontluchtingsventiel aan het mondstuk maakt het makkelijk om de druk van de slang te halen waardoor je het mondstuk makkelijk van het ventiel kan trekken.
Er zit bij de pomp ook nog een verloopstukje voor balventiel en voor een luchtbedventiel.
Prijs: € 99,95 ( De analoge versie kost € 69,95)
Conclusie
Een chique designfietspomp die ook nog eens gewoon goed pompt. Met de digitale luchtdrukmeter kan je nauwkeuriger pompen. We hebben lang zitten kijken, maar eigenlijk is het een gewoon een fijne pomp die er ook nog eens goed uitziet. Oké, het dopje van de batterij zou voor de looks naar de onderkant mogen, maar dan heb je het ook wel gehad met de kritiek op het uiterlijk. Het handige verloopstukje werkt heel handig, niks geen klemmetjes of heveltjes meer. De prijs is wel een dingetje maar als je bedenkt dat je normaal gesproken jaren en jaren met een fietspomp doet dan valt het over de hele periode wel weer mee.
Meer info kan je vinden bij Lezyne.