Fietsen met een sloping frame, ik heb er een zwak voor. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak, maar er zit voor mij ook een stukje geschiedenis aan vast. Giant maakte in 1995 namelijk een van eerste racefietsen met een aflopende bovenbuis: de TCR. Voor mij inmiddels een ware klassieker. En als ik dan een blik werp op de nieuwe Liv Giant Langma, dan zie ik dat er helemaal in terug. Eerste indruk is dus goed, dit ziet eruit als een ware racer.

What’s in a name
Langma dus, klinkt vrouwelijk, mooie naam. Even opzoeken leert dat de lokale bewoners rond de Mount Everest die berg ook wel “Langma” noemen. Dit zal dan wel een hint zijn dat deze fiets ook enorm geschikt is voor in de heuvels en bergen. De puzzelstukjes lijken aardig ineen te vallen. Het blijkt dat dit model van Liv het resultaat is van 2 jaar technologische ontwikkelingen om voor dames een lichte racefiets op de markt te brengen, met een focus op efficiënt klimmen.



De proef op de som
Die werd gesteld op de Posbank, voor mij bekend terrein waar ik ook vaak met mijn eigen racefiets kom. Ik ben daar 4 keer met deze fiets geweest, waarvan twee ritten meer dan 100 kilometer. Heerlijk heb ik er geklommen: veel comfort, en dat komt volgens mij onder andere door het stuur en zadel. Deze zijn zo ontwikkeld dat ze rekening houden met de vrouw-specifieke contactpunten. Zowel rechtop zittend klimmend, als in de beugels dalend, zit ik lekker op deze fiets. Dat is toch wel een teken dat die contactpunten goed gekozen zijn, want al klimmend komt de meeste druk te staan op je zitbotjes en handpalmen.

Een van de pittigere klimmetjes op de Posbank vind ik wel de weg door het Rozenbos. Misschien wel bekend als de klimtijdrit die zit in de ronde van Arnhem. Dit klimmetje ben ik zo hard mogelijk op gefietst, en jawel ik sta nu onder de QOM Annemiek van Vleuten! Zo’n fiets geeft natuurlijk moraal, maar dat alleen gaf niet de doorslag. Van alle fietsen die ik tot nu toe heb getest heb, vond ik deze het meest geschikt voor klimmen. Niet alleen comfortabel, maar ook snel als het moet.



Aero, licht en stijf frame
Het frame ziet er erg compact uit, wat komt door zowel de sloping als de kleinere achter driehoek van zadelbuis en kettingbuis. Dit maakt dat de fiets erg stijf aanvoelt, en lekker snel reageert. Een compacter frame maakt bijna vanzelfsprekend ook lichter, en aerodynamischer. Aan dat laatste dragen ook de vorm van de buizen bij. Deze zijn platter gevormd, wat je het beste ziet bij de zitbuis. De buizen lopen breed uit bij het bottom bracket, en dat zorgt voor extra stijfheid en een goede krachtoverdracht. Liv noemt dit de PowerCore. Het frame is gemaakt van lichtgewicht Advanced Composite, Giant’s eigen ontwikkelde carbon waar ook de mannenfietsen van worden gemaakt. Kortom: aerodynamisch, stijf en lichtgewicht, zo kunnen de belangrijkste eigenschappen van dit frame goed samengevat worden wat mij betreft.



Pracht van een zadelpen
Wat ik toch ook echt noemenswaardig vind, is de Variant zadelpen. Ten eerste, hij is net zo aerodynamisch gevormd als de zitbuis, waardoor je een beetje de look krijgt van een geïntegreerde zadelpen, zoals bij de Langma Advanced SL. Dat ziet er goed uit, plus extra aero natuurlijk. Klein voordeel is ook dat de ovale zadelpen maar op één manier in je frame kan, waardoor je zadel gegarandeerd recht staat. Dit is handig als je gaat reizen en je fiets demonteert in een koffer, en zo in een handomdraai zet je je zadelpen er weer recht in. Marginal gains, maar mooi meegenomen.

Extra gadget
Dit instapmodelframe van de Liv Langma is al afgemonteerd met een handige en slimme accessoire van Giant: Ride Sense. Dit is een geïntegreerde draadloze zender die snelheids- en cadansinformatie direct doorstuurt naar elke ANT+ compatibele fietscomputer. Geen gedoe meer met allerlei sensoren die uitsteken, of met lelijke tie-wraps die aan je frame bevestigd zitten. Deze sensor zit stevig gemonteerd en mooi weggewerkt op het frame. Leuk dat alle modellen van de Langma van deze nieuwe mogelijkheid voorzien zijn.

Zwart doet het altijd goed
Met een zwarte fiets kan weinig misgaan. Wat deze fiets net wat specialer maakt, is dat hij prachtig hoogglanzend is en voorzien is van hier en daar een paar kleurige details. Minimale kleur wel, maar deze subtiele lijntjes geven wel een prima hint dat het gaat om een echte damesfiets. Deze gekleurde lijntjes komen ook terug in de wielen, wat het plaatje afmaakt.
Maar ik kan mij voorstellen dat je iets meer kleur wilt. Zo is er ook een hoogglans metallic-rode variant van de Langma, de Advanced Pro Disc. Een vlam van een fiets door deze sterke rode kleur. Het gaat om hetzelfde frame, maar wel kostbaarder afgemonteerd dan ‘mijn’ Langma Advanced 1. En hoewel de zwarte Advanced 1 een uitstekende racefiets is, zou ik bijna alleen al voor de kleur het ‘hogere’ model kiezen.

Tubeless
Standaard wordt deze fiets geleverd met de tubeless Gavia AC1 banden van Giant’s eigen merk. Zelf had ik nog niet eerder tubeless gereden, altijd leuk om nieuwe dingen te proberen. Tijdens de testperiode heb ik in de 500 km die ik gereden heb geen enkele keer met een lekke band aan de kant van de weg gestaan. Twee keer ontdekte ik wel dat ik een wat minder harde band had bij thuiskomst; er zat toen nog zo’n 5 bar in. Toch wel lekker dat de vloeibare lekbescherming dat even gefixt heeft onderweg. De verhalen over minder rolweerstand doordat er geen binnenband in hoeft, kan ik alleen niet helemaal plaatsen. Sterker nog, ik vond dat deze banden opvallend veel rolweerstand hadden, ze voelen dus juist wat traag. Dat is overigens wel het enige minpunt wat ik kan bedenken aan deze hele fiets. Een snellere set banden, liefst ook tubeless, zou dus een goede upgrade zijn voor de fiets.

Specificaties
Frame en voorvork: Giant Advanced-Grade Composite
Groepset: Shimano Ultegra R8000
Cassette: 11-30
Crankset: Compact 50/34
Bottom Bracket: Shimano Pressfit
Ketting: KMC X11 EL-1
Zadel: Liv Contact (Forward)
Zadelpen: Composite Variant seatpost
Stuur en Stuurpen: Giant Connect
Wielset: Giant P-R2
Banden: Giant Gavia AC1 Tubeless ready, Front and Rear Specific, 700×25

Kleuren: Black
Maten: XXS, XS, S, M, L (getest in S)
Gewicht: 8.80 kg (S)
Adviesprijs: € 2099,-
Alle info bij Liv

Pluspunten
+  2 in 1: Racer & klimmer
+  aerodynamisch sloping carbonframe
+  Tubeless Ready banden
+  Ride Sense opties

Minpunten
–  Banden met hoge rolweerstand
–  Instapmodel enkel in zwart

Conclusie
Een blik op deze Liv Langma Advanced 1 verteld je dat dit een echte racefiets is. Voor vrouwen wel te verstaan. Compacte geometrie, aerodynamische details. Dit beeld heb ik na wat testritten wel iets bijgesteld, en wel positief, want daarnaast blijkt ze het ook goed te doen in de heuvels. Deze fiets maakt zijn naam, die verwijst naar de bergen, ook echt waar. Dit complete pakket voor net iets meer dan € 2000,- is een goede deal vind ik. Als je op deze fiets dan ook nog een set snellere banden legt, is ‘ie 100% ready to race.