Aan mij de eer om de Merida Silex 700 grondig te testen. Deze donkerrode gravelbike heeft een aluminium frame, carbon voorvork en Shimano GRX 820 groepset. In dit artikel duiken we in de specificaties maar test ik ‘m vooral in de praktijk.

Het frame is voorzien van één egale donkerrode kleur, en ook de voorvork is meegespoten. Merida noemt de kleur Dark Strawberry en dit is de enige kleur waarin deze uitvoering van de Silex verkrijgbaar is. De decals zijn zilvergrijs en naast het logo op het balhoofd en merknaam Merida op de onderbuis is het vooral de kleur rood die de boventoon voert. Bovenop de bovenbuis en op de achterkant van de zitbuis zien we nog wel subtiele decals, maar dat is meer detailwerk. De andere componenten zijn zwart en dat zorgt voor een prima combinatie met een mooie uitstraling.

Aluminium frame

De Silex 700 heeft een aluminium frame in combinatie met een carbon voorvork. Op sommige plekken zijn de lasnaden onvermijdelijk zichtbaar maar over het algemeen zijn ze keurig weggewerkt. Wat verder opvalt – of juist niet – is de keurig weggewerkte bekabeling, die via de stuurpen het frame in gaat. De Shimano GRX 822/820 groepset in een 1-by setup levert twaalf versnellingen en de Easton EA70 AX wielen zijn gemaakt van aluminium. Om de wielen liggen Maxxis Rambler banden van 45 millimeter breed, en die banden zijn tubeless ready.

Verder zijn veel componenten van Merida zelf. Kijk naar de cockpit, zadelpen en het zadel. Met het zadel is nog wel iets geinigs aan de hand, want aan de onderkant is een hoesje gemaakt met daarin een mini-tool. Handig, want zo heb je ‘m altijd bij je. Ook de voorvork, steekassen en het balhoofd komen uit eigen fabriek.

Ontspannen geometrie

Zoals je wellicht al kunt zien op de foto’s heeft de Silex 700 een vrij relaxte geometrie. De focus met deze endurance gravelbike ligt echt op meerdaagse trips en avontuurlijke ritten, waar comfort boven snelheid gaat. Het gewicht van deze gravelbike komt in maat L uit 10.50 kg. Zeker niet licht, maar prima voor een aluminium gravelbike.

Veel bevestigingspunten

Op het frame zien we op een aantal plekken extra bevestigingspunten. Bovenop de bovenbuis, aan beide zijdes van de voorvork, aan de onderkant van de onderbuis bij het bracket en op de onderkant van de bovenbuis bij de zitbuis. Handig, want zo bevestig je probleemloos een set tassen op deze gravelbike voor een meerdaagse trip. Ook is het mogelijk om een setje spatborden te monteren.

Het interessante van deze gravelbike vind ik de afweging of je in deze prijscategorie kiest voor een aluminium of carbon gravelbike. Deze gravelbike met de genoemde specs kost € 2.599,-. Omdat deze gravelbike een aluminium frame heeft blijft er budget over voor een supergoede gravelgroepset, terwijl het maar de vraag is of aluminium in dit geval nadelig is. Ik ben benieuwd hoe ik dit in de praktijk ga ervaren, dus laten we maar de gravelpaden gaan opzoeken!

In de praktijk – robuust en comfortabel

Eenmaal op de fiets merk ik al snel dat de Silex 700 mij goed ligt. Handjes op het stuur, genieten van de omgeving en op zoek naar avontuur. Van Het Gooi tot de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug, en van snelle grindpaden tot tankbanen en technische bospaadjes. Voor deze aluminium Merida is het allemaal geen probleem en ik merk al snel dat de gravelbike mij veel comfort en vertrouwen geeft. De ontspannen geometrie draagt daar aan bij, omdat je wat meer rechtop zit. Hierdoor heb je veel controle over de fiets en dat is prettig, zeker op de technische stroken.

Bovenstaande wil niet zeggen dat de Silex 700 traag of lui is. Integendeel! De gravelbike stuurt lekker in en scherp een bocht aansnijden is geen probleem. De wielen bollen lekker en de Maxxis Rambler banden bieden veel grip en ook dat geeft weer vertrouwen in het bochtenwerk. Het plaatje klopt gewoon, zoals ook het stuur- en rijgedrag dat echt past bij een endurance gravelbike.

Met 10.5 kilo in maat L is deze gravelbike niet bepaald licht, en je merkt vooral met aanzetten dat het niet de allerlichtste gravelbike is. De Silex is net wat minder reactief als je het vergelijkt met een stijf carbon frame. Eenmaal op snelheid merk je hier minder van. Merida zet deze gravelbike dan ook niet in de markt als een racer dus in die zin is het ook logisch. En daar tegenover staat weer een boel comfort, en dat maakt toch een hoop goed. Zeker als je meerdere dagen gaat bikepacken is dit heel fijn.

En dan hebben we het nog niet over de groepset gehad. De Shimano GRX 820 groepset is de beste mechanische gravelgroepset van Shimano. Op deze gravelbike zit een enkel crankstel voor, en achter heb je twaalf versnellingen tot je beschikking. De mechanische groep schakelt feilloos en de achterderailleur heeft geen enkele moeite met de grote cassette. De remhendels voelen fijn aan en remmen werkt lekker verfijnd en gedoseerd. De combinatie van een 180 mm (voor) en 160 mm schijf (achter) zorgen voor veel remkracht, waardoor je ook met zware bepakking zeker weet dat je tot stilstand komt. Door het grote bereik van de cassette kan je met deze twaalf versnellingen goed uit te voeten en ik heb dan ook nooit een versnelling gemist.

Als je de rijeigenschappen van deze aluminium Silex combineert met de fijne GRX groepset van Shimano is er wat mij betreft niet echt een argument om met dit budget toch te kiezen voor een carbon gravelbike, waar je dan een mindere afmontage op zult krijgen. Die afweging moet je natuurlijk zelf maken, maar neem het zeker mee zou ik zeggen.

Specificaties

Merida Silex 700
Kleur: Dark Strawberry
Achterderailleur: Shimano GRX 822
Shifters: Shimano GRX 820
Remmen: Shimano GRX 820
Remschijven: Shimano RT64 (180 mm voor/160 mm achter)
Crankstel: Shimano GRX 820 42-tands
Cassette: Shimano CS-M7100 11-51T 12-speed
Ketting: Shimano M7100
Wielen: Easton alu 20mm hoog / 24mm IWR
Banden: Maxxis Rambler 700x45C TR EXO
Stuur: Merida Expert GR II 440 mm
Stuurpen: Merida Team CC III -6 alu 31.8 (80 mm)
Zadelpen: Merida Expert CC carbon 27.2 alu 15mm setback
Zadel: Merida Expert SL V-mount
Gemeten gewicht: 10,50 kilo (zelf gewogen in maat L)
Maten: XS-XL
Adviesprijs: € 2.599,- 

Conclusie

We hebben het over de specificaties gehad, over de rijeigenschappen en onderaan de specificaties hierboven staat nogmaals de prijs: € 2.599,-. Ik liet het al een beetje doorschemeren in mijn review maar wat mij betreft heb je qua prijskwaliteitverhouding met de Merida Silex 700 een hele goede deal te pakken. De gravelbike oogt netjes, rijdt lekker en heeft naast de andere prima specs een hele fijne groepset gekregen van Merida. In de categorie comfortabele en robuuste gravelbikes zit je met de Silex 700 zeker goed. Ideaal om mee op bikepacking trips te gaan, maar ook lekker om mee te kunnen racen.

Meer info via Merida