De Cyclo 505 HC is het topmodel van navigatiespecialist Mio. Met onder andere routenavigatie, WIFI, Bluetooth Smart en ANT+ heeft nagenoeg alles wat je zou verwachten van een dergelijke fietscomputer. Wij gingen er mee aan de slag om te zien of de verwachtingen ook waargemaakt worden.

Met de mogelijkheden van de smartphone van tegenwoordig zou je bijna gaan twijfelen aan het nut van een aparte fietscomputer met uitgebreide mogelijkheden zoals deze Mio ze heeft. Als je wens het vastleggen van je gereden route is, dan is je telefoon waarschijnlijk meer dan voldoende. Je zet een app aan in combinatie met GPS en dat is het. Wil je gericht gaan trainen of lange tochten gaan rijden waarbij de route niet altijd bekend is, dan is een aparte fietscomputer een must. Dit is dan omdat je veel beter en nauwkeuriger zaken als hartslag, cadans en de route in de gaten kan houden.

Je ontkomt er niet aan: je gaat al snel vergelijken met andere fietscomputers en dan met name met zijn evenknie, de Garmin Edge 1000. Ze doen wat betreft functies en mogelijkheden niet veel voor elkaar onder als je ze naast elkaar houdt. Wat betreft uiterlijk zijn de verschillen duidelijker. De Garmin oogt niet alleen een stuk slanker, maar is dat ook, al gaat het maar om millimeters. Een ander verschil, maar dan in het voordeel van de Mio, zit in de prijs. De Edge 1000 bundle waar ook een hartslagband en dergelijke bij zit zoals bij de Mio Cyclo 505 HC in onze test heeft een adviesprijs van € 609,- en de Mio € 399,-. Ruim € 200,- verschil dus! Als je een beetje gaat zoeken zal je ze beide lager geprijsd kunnen vinden, maar het prijsverschil tussen de twee blijft groot.

Verwachtingen
Een fietscomputer mag je niet vergelijken met een smartphone, maar overeenkomsten zijn er wel degelijk. De bediening van de Mio kan je vergelijken met die van een iPhone: een touchscreen en één fysieke knop, zoals de ‘home button’ van Apple. Je moet bij de Mio, en elke andere fietscomputer, niet dezelfde verwachtingen hebben wat betreft de user experience. Een beetje smartphone werkt heel vlot en feilloos. De Mio werkt goed, maar het gaat allemaal iets minder vlot dan je misschien gewend bent van je telefoon. Snel swipen tussen schermen zoals bij je smartphone gaat niet. Stel je je daar op in, dan is het prima.

Het apparaat heeft een 3″ kleurenscherm en is daarmee gelijk aan andere fietscomputers in deze klasse. Doordat er dus maar één fysieke knop is, bedien je de fietscomputer met het touchscreen. Het ’thuisscherm’ heeft 6 knoppen voor de hoofdfuncties van de computer. De weergave en indeling van alle schermen is heel intuïtief. Dat wil zeggen dat ik maar een enkele keer heb gehad dat ik een instelling niet goed kon vinden. Alle veelgebruikte functies zijn zo gevonden. Dat is belangrijk, want als je bijvoorbeeld op de fiets zit moet je je ogen op de weg houden, en niet al zoekende op je apparaat.

Navigeren
Eén van de belangrijkste overwegingen om een fietscomputer als de Mio 505 te kopen is de mogelijkheid om te kunnen navigeren met behulp van een kaart. Je kan eenvoudig een adres invoeren zoals je dat in een auto ook kan en daarheen navigeren, maar je kan ook eerder (door anderen) gereden of zelfgemaakte routes laden en die gaan rijden. Het rijden van vooraf gemaakte routes wordt waarschijnlijk het meeste gebruikt. Het leuke daaraan is dat het je uitnodigt om ergens te gaan fietsen waar je niet de weg weet en op die manier af te wijken van je vaste routes. Wat mij betreft een perfect voorbeeld van het spreekwoord “verandering van spijs doet eten”. En aangezien de Mio wordt geleverd met een kaart van heel Europe valt er genoeg te eten!

Verras mij
Een derde mogelijkheid waar ik ook een paar keer gebruik van heb gemaakt is de ‘Surprise Me’ functie. Ik heb deze functie met name op vakantie gebruikt in een geheel onbekende omgeving en waarbij ik niet zeeën van tijd had om te gaan fietsen omdat ik mijn gezin ook nog graag wilde zien. Wellicht komt de situatie bekend voor. De functie laat je kiezen uit een specifieke bestemming of het fietsen van een lus. Vervolgens kan een afstand of tijdsduur van de rit worden opgeven waarna de Mio je trakteert op drie verschillende routes om uit te kiezen. Hierbij moet je ook opgeven wat je verwacht dat je gemiddelde snelheid ongeveer is. Zit je in heuvelachtig gebied dan zit er ook nog verschil in de zwaarte per route, met betrekking tot het klimwerk. Zo had ik bijvoorbeeld een keer twee uur de tijd en heb toen precies in die tijd een mooi rondje kunnen fietsen zonder dat ik dat van te voren helemaal uit heb moeten zoeken. Het was ter plekke de Mio aanzetten, de Surprise Me functie gebruiken en gaan. In stedelijk gebied zal ik het niet snel aanraden omdat het dan met alle straten veel draaien en keren kan worden. In landelijk gebied werkt het naar mijn ervaring des te beter.

Het navigeren op zich werkt erg prettig en duidelijk. Door middel van piepjes wordt je erop attent gemaakt dat er een afslag of een andere verandering van route aankomt. Heb je een route ingeladen, maar start je niet op de route zelf, dan navigeert de Mio je keurig naar de route toe om hem vervolgens te volgen. Als je tijdens een route afwijkt van de route zal de Mio je ook weer terug navigeren naar de route. Het is overigens wel merkbaar dat een lange route van bijvoorbeeld 150km impact heeft op de prestaties van de Mio. Dat merk je niet meteen. Als je een lange route instelt en gaat rijden loopt alles soepel, maar het is pas als je er van afwijkt en weer terug op de route bent dat de computer even blijft hangen omdat hij de route moet herberekenen. Een paar tellen is het, maar soms duurde het een paar minuten. Tijdens die minuten weet je dus niet of rechtdoor moet of af moet slaan. Op een lang stuk zonder afslagen kan er dan alsnog niet veel mis gaan, maar in stedelijk gebied is dat erg vervelend. Des te meer reden om niet van je route af te wijken natuurlijk, maar bij een lange route gebeurt dat nou eenmaal weleens.

Montage en accessoires
Mio kwam niet lang voordat wij ons model in handen kregen met een naar onze mening belangrijke accessoire: de front mount. Tot voor kort zat er namelijk alleen een mount bij voor montage op je stuur of stuurpen (deze wordt ook nog steeds meegeleverd). Op zich werkt dat ook, maar veel renners geven de voorkeur aan een front mount omdat de computer wat meer naar voren zit. Daarbij kan de stuurmount van Mio alleen vastgezet worden met tiewraps en dat verbaasde mij omdat dit niet de gebruikersvriendelijke optie is. De frontmount maak je netjes vast met een boutje.

Het vastzetten van de computer doe je met een krachtige draaibeweging. De meegeleverde accessoires worden ook met tiewraps vastgezet, maar laten zich eenvoudig installeren. De cadans en snelheidssensors zijn semi-geïntegreerd. Dat wil zeggen dat het twee sensoren zijn die met een draadje met elkaar in verbinding zijn. Ze communiceren verder wel draadloos met de Mio computer. Beide sensoren zitten vast met twee tiewraps. Ook hier hadden we liever een oplossing met rubber gezien, maar het werkt wel. De hartslagband zit comfortabel. Je kan de sensor en band loskoppelen zodat je de band kan wassen.

Ben je klaar met je rit dan kan je die vrij eenvoudig uploaden naar je favoriete site met de ‘wifi-sync’ functie. Je kan ook de ‘ouderwetse’ USB-kabel hiervoor gebruiken samen met de CycloAgent applicatie die er is voor zowel Windows als MacOS. Die applicatie communiceert dan weer met de online MioShare omgeving. Als je geen gebruik maakt van iets als Strava of Trainingpeaks kan je hier je ritten beheren. Je kan met MioShare ook vrij eenvoudig zelf routes maken, routes van andere Mio gebruikers gebruiken en zelf routes uploaden. Zodra ze bij je ’tracks’ staan op MioShare kan je ze synchroniseren met de fietscomputer.

Gebruik in de praktijk
De Mio heb ik uitvoerig kunnen testen tijdens The Ride afgelopen zomer. Je hebt hem dan ook nodig om de route te kunnen volgen. De vele regen die we hadden vormde geen probleem voor de Mio, daar kan hij prima tegen. Maar let er dan wel op dat je scherm vergrendeld is, omdat het anders reageert op de regendruppels. Makkelijk te voorkomen dus. Je kan dus makkelijk routes rijden met het apparaat, maar je kan er ook prima je trainingsschema mee volgen. Je kan op basis van hartslag, tijd, afstand, calorieën, maar ook vermogen trainen. We hebben het niet getest, maar je kan de Mio ook gebruiken met een smart indoortrainer (via ANT+) waarbij de Mio ook de weerstand kan nabootsen op de trainer.

De opgegeven accuduur is 12 uur. Dat is lang en zo lang heb ik ook net niet gehaald. Met navigatie aan heb ik er toch ruim 10 uur mee kunnen fietsen. Wel heb ik de helderheid van het scherm op minimaal gezet. Ook dan is het nog voldoende af te lezen is mijn ervaring, en het scheelt behoorlijk op de accuduur. Hetzelfde geldt voor de – tijdelijke – verlichting als je het menu gebruikt. Hou je die kort, dan is dat goed voor de accu. Ook het swipen door de schermen vraagt meer van de accu dan wanneer je de toetsen op het scherm gebruikt. Ook dit kan je uitschakelen. Zo zijn er allerlei trucjes om de accu maximaal te benutten zonder in de problemen te komen. Let wel, daar moet je op letten als je een hele dag op pad gaat. Voor de kortere ritten van een paar uur hoef je je geen zorgen te maken. Een algemene tip om te voorkomen dat je toch met een lege accu van je fietscomputer komt te zitten is het meenemen van een powerbank of een USB adapter zodat je tijdens de koffie even kan bijladen.

Hoe geavanceerder de computer, des te groter de kans op vastlopers. Het is bijna een gegeven. Het is mij bij de Mio slechts één keer overkomen. Waardoor dat toen kwam is niet duidelijk geworden, maar het is daarna ook niet nog een keer voorgekomen en dat vind ik eerlijk gezegd wel een goede score. Het is iets dat er een beetje bij lijkt te horen bij moderne geavanceerde elektronische apparatuur. Mobiele telefoons, tablets en laptops overkomt het soms ook.

De Mio 505 ondersteunt ook Strava Live Segments. Hiermee kan je van te voren een aantal segmenten die op Strava staan markeren als favoriet. Elke keer als je bij een rit over dit segment rijdt, krijg je je huidige tijd ten opzichte van je record te zien. Leuke feature voor de KOM-hunters onder ons. Ben je dat niet, dan kan je het ook uitzetten. Dat geldt ook voor de Bluetooth connectie met je telefoon. Dan krijg je berichten en oproepen op je scherm te zien en kan je bijvoorbeeld ook je muziek bedienen.

Details
Mio Cyclo 505 HC
Connectiviteit: WIFI, ANT+, Bluetooth 4.0
Waterdicht IPX7 (regen, sneeuw)
Geïnstalleerde kaarten (Tele Atlas) van West-Europa
In de verpakking: computer, hartslag-, cadans-, snelheidsensor, stuur- en frontmount, USB kabel, stroomadapter
3″ kleuren-touchschreen met resolutie van 240×400
Afmetingen: 103mm x 61mm x 18,9mm (lxbxh)
Gewicht (computer): 130 gram
Adviesprijs: € 399,-

Plus
+ Makkelijk in gebruik (intuïtief)
+ Manier navigeren werkt erg prettig
+ Surprise Me functie
+ Connectiviteit (ANT+, Bluetooth, WIFI)
+ Prijs/kwaliteit verhouding

Min
– Formaat (mag slanker)
– Bij afwijken en vervolgens hervatten van een (lange) route blijft computer even hangen
– Monteren van stuurmount en sensoren gaat enkel met tiewraps

Conclusie
Wil je een fietscomputer waarmee je ook met behulp van een kaart kan navigeren dan is er eigenlijk niet heel veel keuze op de markt. Het ene model is populairder dan de andere. De Mio heeft veel functies die ik niet allemaal nodig heb, maar ik gebruik de Mio nog altijd met plezier. Een eventuele opvolger zou wat slanker mogen zijn en het monteren van de sensoren het liefst met rubbers of iets anders i.p.v. tiewraps, maar veel meer hoeft er niet aan verbeterd te worden. De Surprise Me functie is echt ideaal als je in onbekend gebied bent, leuk wilt fietsen maar niet lukraak wat wil of kan gaan doen. Het werkt verrassend goed. Net als het navigeren zelf, dat je je snel eigen maakt. De piepjes om aan te geven dat er een afslag aankomt helpen hier heel goed bij. Het eenvoudige gebruik, de connectiviteit, de instelmogelijkheden en de goede prijs/kwaliteit verhouding maken dit een apparaat dat je zeker moet overwegen als je een uitgebreide fietscomputer met navigatie zoekt.