Een aantal maanden geleden lieten we al een eerste indruk en foto’s zien van de POC AVIP Ceramic kledingset. Inmiddels zijn we vele kilometers verder en heb ik met de POC kleding vele avontuurlijke kilometers beleefd.

Veilige kleding
De naam van deze kledingset geeft aan dat het misschien wel de veiligste kleding is die je aan kan doen. AVIP staat voor Attention, Visibility, Interaction en Protection waarmee je erg goed zichtbaar bent. Deze techniek is overigens in voorgaande jaren ook gebruikt en je herkent het van grote afstand. De bovenkant van het shirt is, net als de rug, fluor-oranje. De onderkant van het shirt is zwart en daartussen is een deel wit. Op de linkermouw en het linkerzakje staat een wit POC logo. De broek is volledig zwart en heeft enkel een wit logo op de linkerpijp.

Wat nieuw is bij deze kleding set is de toevoeging van Ceramic en dat is een manier van verwerken van de stof zodat dit een beschermende werking biedt bij valpartijen. De panelen op de schouder van het shirt en de heup van de broek, zijn voorzien van deze Ceramic stof. De rondjes (of ‘O’-tjes) zijn gemaakt van een soort reliëf, waardoor er ruimte ontstaat tussen de huid en de stof. Deze ruimte vermindert wrijving bij een val. Ik kan je vertellen dat ik dit niet getest heb, maar de theorie klinkt goed en logisch.

Bibshort
Dat je opvalt met de AVIP collectie is een feit. Niet veel vaker heb ik zoveel reacties gekregen op een kledingset die ik aan het testen was. Daarnaast geeft het ook wel een prettig gevoel dat je gezien wordt met deze kleding. Niet alleen door andere wielrenners maar dan ook door andere weggebruikers. Het comfort dat ik in het begin van de testperiode ervoer is al die tijd gebleven. Als ik de broek aantrek voelt deze wat strak, met name aan het uiteinde van de pijpen maar dit is niet hinderlijk tijdens het fietsen. De pijpen hebben geen grippers maar ze blijven wel goed zitten. Wat mij betreft hadden de pijpen iets langer gemogen, maar dat doet niets af aan het draagcomfort.

De bretels zijn breed en plat waardoor je niet doorhebt dat deze nog over je schouders lopen. De binnenkant hiervan is wel voorzien van grippers en dit houdt ze goed op de plek. De zeem heeft verschillende diktes qua padding waarbij er op de plek van de zitbotjes de meeste demping is. Aan de voorkant en aan de rand wordt de zeem wat dunner, en dit voorkomt dat hij gaat knellen of dubbel gaat zitten in de lies. Aan de voorkant had de zeem wat dikker gemogen. Wanneer ik langere tijd onder in de beugel zit, mis je de demping waardoor het op den duur wat minder prettig zit. Met de handen op de shifter, of boven op het stuur is de demping van de broek goed. 

Op het rugpaneel van de broek zitten nog twee kleine zakjes waar je als renner zelf niet bij kan. In de koers is het handig om communicatie apparatuur in te doen, maar voor mij zijn ze eigenlijk overbodig. Overigens merk je er niets van.

Jersey
Het opvallende jersey heeft een mooie pasvorm en sluit mooi aan. Het zit comfortabel strak, zodat het shirt niet wappert maar ook nergens knelpunten veroorzaakt. De band aan het uiteinde van de mouwen heeft dezelfde soort grippers als de bretels. Deze houden het mooi op de plek zonder dat ze knellen. De stof voelt iets dikker dan ik gewend ben maar ook bij een hoge temperatuur is dit geen probleem. Deze dikkere stof merk je het best in de kraag van het shirt, die je hierdoor echt in de nek voelt zitten. Niet dat dit irriteert, maar het is wel even wennen. Elke keer dat ik het shirt aan trek denk ik: oh ja, dit kraagje.

De zakjes achterop het shirt zijn prima qua grootte en het extra zakje met rits is ideaal voor de huissleutel of andere waardevolle spullen. Een zakje dat net boven de reguliere zakjes is gepositioneerd. Deze is dus iets dieper en wat lastiger te bereiken. De onderkant van het shirt heeft een siliconen rand aan de binnenkant en die houdt het shirt mooi op z’n plek.

Over de functionaliteit van het shirt heb ik na zo’n vier maanden testen niets te klagen. Maar blijkbaar is het shirt niet goed bestand tegen zonlicht, want het oranje paneel op de rug van het shirt is behoorlijk verkleurt. De mouwen van het shirt, van het Ceramic materiaal, zijn niet verkleurd en het oranje paneel op de voorkant heeft ook zijn kleur behouden. Maar de verkleuring op de rug is behoorlijk waardoor de looks van het shirt beduidend minder zijn dan hoe het was in het begin.

Pluspunten
+ Looks
+ Comfort
+ Veiligheid (opvallend)
+ Valprotectie d.m.v. Ceramic stof

Minpunten
– Dunne voorkant van de zeem
– Korte pijpen
– Verkleurt
– Prijs

Specificaties:
POC AVIP SS Ceramic Jersey
Verkrijgbaar in maat S t/m XL
Prijs: € 180,-

POC AVIP Ceramic VPDs bib short
Verkrijgbaar in maat XS t/m XL
Prijs: € 250,-

Via POC

Conclusie
Met de POC Ceramic set heb ik erg veel fijne kilometers gemaakt. Het comfort van de kleding is erg goed en doordat ik het er mooi vind uit zien pak je het ook eerder uit de kast. De looks blijven ook niet onopgemerkt bij medeweggebruikers, waardoor je merkt dat het AVIP principe zijn vruchten afwerpt. De valprotectie die aanwezig is dankzij het Ceramic materiaal merk je niet en dat is positief. Je hebt extra bescherming zonder dat je er last van hebt. Nu heb ik niet getest of de valprotectie ook daadwerkelijk zijn werk doet, maar hierbij vertrouwen we op de tests die zijn gedaan tijdens de ontwikkeling ervan.

De zeem in de broek had wat mij betreft aan de voorkant wat dikker gemogen en ook de lengte van de pijpen vind ik een beetje kort. De prijs van deze set kleding is aan de hoge kant en als dan blijkt dat het shirt ook verkleurt vind ik de prijs-kwaliteit verhouding niet helemaal in evenwicht. Maar, met deze set wel een broek en jersey met de nieuwste techniek als het aankomt op valprotectie en ben je goed zichtbaar in het verkeer, dat is ook wat waard.

   

 

Tags: