De titel is de korte uitvoering van de volledige naam: Selle Italia Boost SP-01 Kit Carbonio Superflow zadel. Een hele lange naam voor het kortste zadel van de Italiaanse zadelmakers. Op het gebied van zadels zijn zij een van de marktleiders en het aantal verschillende zadels dat ze produceren gaat richting de honderd verschillende soorten.

Boost SP-01 Kit Carbonio Superflow L
Al deze termen hebben een betekenis waaraan je het zadel makkelijk kan herkennen. Met Boost doelen ze op de kortere zadels, zoals we tegenwoordig vaker zien. SP-01 geeft aan dat het zadel uit ’twee delen’ bestaat, dat alleen aan de voorkant aan elkaar zit. Kit Carbonio is de aanduiding van de rails, die bij dit zadel van carbon zijn. Op de rails zelf staat overigens Carbo Keramic en dat slaat op de keramische coating die gebruikt is. Deze coating voorkomt dat het carbon beschadigd raakt bij het klemmen van de zadelpen. Op de andere kant van de rails staat het logo van ID-match. Dit is het fitting systeem waarmee Selle Italia in drie stappen bepaalt welk zadel jou het beste past. De term Superflow doelt op de grote opening die in het midden van het zadel zit.

De letter L die achter de naam staat is de maatvoering. Het zadel is verkrijgbaar in maat S of L en daarbij gaat het om de breedte. Ik test dus de brede uitvoering en die is 146 mm breed. Kort, breed en een opening in het midden zijn de zadels waar ik het lekkerst op zit. Nieuw voor mij is dat het zadel dat uit twee delen bestaat, waardoor deze delen apart van elkaar kunnen bewegen.

Futuristisch
De looks van het zadel vind ik erg gaaf en het ziet er futuristisch uit. Een zadel als dit past wat mij betreft echt bij een moderne (aero) racer en ik verwacht hem niet snel te zien op een klassiek stalen fiets. Het is in het begin even wennen, want als je hem stevig vastpakt merk je hoeveel beweegruimte het heeft. Het kost niet heel veel moeite om de twee zijkanten bijvoorbeeld tegen elkaar te duwen. Op onze eigen weegschaal weegt het zadel slechts 166 gram en dat is 1 gram zwaarder dan het opgegeven gewicht van Selle Italia. Wil ik het zadel monteren op mijn fiets, is mijn zadelpen niet geschikt voor carbon zadels. Deze hebben namelijk een rails met een afmeting van 7 x 9 mm in plaats van de stalen 7 x 7 mm afmeting. Sommige zadelpennen kunnen beide maten aan, die van mij niet. Dus ik moest even op zoek naar een andere zadelpen.

Ook als het zadel is gemonteerd blijft het een beweeglijk geheel. Het kost nu wat meer moeite, maar als je wil kan je nog steeds de beide helften naar elkaar duwen. De flexibiliteit zorgt ervoor dat het zadel meebeweegt met de beweging van je achterwerk. Dit is lastig te controleren als je aan het fietsen bent maar vanaf de eerste keer dat ik op het zadel zit, zit ik lekker. Het zadel voelt gek genoeg enorm stijf terwijl ik het idee had dat het wat wiebelig zou voelen. Het bovenwerk is hard, maar ik voel nergens drukpunten en zit stevig en comfortabel op het zadel. Tijdens het rijden heb ik het idee dat het zadel wat comfort biedt doordat het carbon trillingen opvangt. Of het nou een koers van twee uur was of een duurrit van zo’n vier uur, ik heb geen moment last gehad van irritaties met dit zadel.

Zoals ik aangaf vind ik de looks futuristisch, maar dit heeft wel een nadeel. Het monteren van een ass saver is niet mogelijk en voor een zadeltasje wordt de keus ook beperkt. Zonder een ass saver weet opspattend water zijn weg prima te vinden door de opening van het zadel. Het is een echt race zadel dus ik snap dat er geen rekening wordt gehouden met zadeltasjes of spatbordjes, maar ik vind het niet altijd even handig.

Specificaties:
Selle Italia SP-01 Boost Kit Carbonio Superflow L
Maat: L (255 mm x 146 mm) Ook verkrijgbaar in maat S (255 mm x 130 mm)
Gemeten gewicht: 166 gram
Prijs: € 269,90
Meer info via Selle Italia

Pluspunten:
+ looks
+ comfortabel
+ lichtgewicht

Minpunten:
– geen mogelijkheid voor ass saver en beperkte keus voor zadeltasjes

Conclusie:
Dat Selle Italia één van de marktleiders is als het op zadels aan komt, wordt met deze SP-01 Boost wel bewezen. Het is een gedurfd ontwerp dat vreemd en instabiel oogt, maar dat is het niet. Het lage gewicht en de stijfheid maakt het een echt racezadel. Dankzij de flexibiliteit beweegt het zadel mee met de beweging van je achterwerk en voelt toch erg comfortabel. Daar waar stijfheid en comfort toch niet altijd een ideale combinatie zijn, is het Selle Italia erg goed gelukt. Wanneer je een zadel met carbon rails gaat aanschaffen is het handig om vooraf te checken of dit ook past in je zadelpen. De uitgave voor een high-end zadel als dit is met € 269,90 fors, en als je dan ook nog een andere zadelpen moet aanschaffen is dat wel iets om rekening mee te houden. De vorm van het zadel maakt de keus voor zadeltasjes beperkt en andere accessoires zijn niet te monteren. Tijdens een wedstrijd is dit geen gemis, maar bij trainingsritten of cyclo’s kan dit soms onhandig zijn. Het mooie bij dit race zadel is dat de comfortabele eigenschappen dusdanig goed zijn dat ook de sportieve toerrenner er met gemak uren mee kan rijden.