Een fietscomputer is één van eerste accessoires die je koopt. Het computertje levert het bewijs van je prestaties op de fiets en je kan duidelijker je vooruitgang bij houden. Hoewel het ook soms demotiverend kan werken, als je ziet dat je niet hard genoeg gaat, werkt een fietscomputer bij mij vooral motiverend. Net je gemiddelde snelheid boven een bepaald punt houden, een extra lusje maken om je afstandsrecord te verbeteren en ga zo maar door. Meer uitgebreide functies zoals een hoogtemeter, cadansmeters en hartslagmeters maken van een fietscomputer een belangrijke tool wanneer je je trainingen systematisch wilt aanpakken. Ben je op zoek naar een fietscomputer die deze functies heeft dan voldoet de door ons geteste Sigma BC23.16 daar waarschijnlijk aan. Als je kijkt naar het lijstje functies van de Sigma dan zijn bijna alle mogelijke functies erin gestopt. Een korte samenvatting van de verschillende functies zijn het registreren van een hartslag, cadans, snelheid, hoogtemeter en het geven van een indicatie van het aantal getrapte wattages (berekend op basis van o.a. je gewicht, je oppervlak en snelheid).

Montage
Bij het uitpakken van de Sigma fietscomputer verbaasde ik mij vooral over het lage gewicht (41 gram voor alleen de computer). Afgaande op het formaat van de teller, was het niet een gewicht dat ik verwachtte. Maar een laag gewicht voor iets op de fiets is natuurlijk altijd goed al hebben we het hier over grammen. Eenmaal gewend aan het gewicht, voelt de plastic behuizing van de teller solide aan. De sensoren zijn gemaakt van het zelfde materiaal en voelen ook stevig aan.

De montage van de fietscomputer en alle sensoren is zonder handleiding gelukt en was binnen no-time klaar. Alles spreekt eigenlijk voor zich. Met de bijgeleverde elastiekjes is de montage, zonder gereedschap te doen. De elastiekjes gingen er op sommige punten wel lastig omheen, omdat ze aan het einde van hun stretch zaten. Slim is de cadansmagneet die in de holte van je pedaal wordt gedrukt. Misschien lijkt het wat verliesgevoelig, zo zonder zekering, maar de magneet moet er echt worden ingeduwd. En de magneet is dan ook blijven zitten, ook met het fietsen op de crossfiets. Voor de houder heb je de mogelijkheid om de teller op het stuur of op de stuurpen te monteren. Voor dat laatste moet je wel vier kleine schroefjes losdraaien en de onderkant van de teller een kwartslag draaien zodat de teller recht op de stuurpen zit en niet een kwartslag gedraaid. Ook dit was zo gepiept.

Gebruik
Naast de montage is het instellen van de fietscomputer ook intuïtief en het meeste is zonder handleiding uit te voeren. Met de grote knop kom je snel in het menu. Met de linker en rechter knop kan je in de verschillende submenu’s zoeken. Soms open je een menu twee keer, omdat je niet zeker weet of de functie erin zit. Maar met enige gewenning kun je alles vinden. Als je de specificatielijst van Sigma bekijkt is het aantal functies overweldigend, maar door de goede ordening is het gebruik overzichtelijk.

Al rijdend is het menu ook simpel te bedienen. Met de linker knop ga je alle hoogtemeterfuncties af. Met de middelste knop ga je alle hartslagfuncties af. En met de rechterknop bedien je alle snelheidsfuncties. De knoppen zijn ook met winterhandschoenen makkelijk te vinden en in te drukken.

Het enige verwarrende dat ik tegenkwam is dat in verschillende menu’s de functies van de knoppen veranderen. De grote knop boven op is tijdens het rijden de knop om een stapje terug te gaan in één van de hartslag-, hoogtemeter- of snelheidsoverzichten. Intuïtief koos ik echter telkens het linker knopje. Waarmee ik dus in het hoogtemeter overzicht kwam in plaats van dat ik een stap terug ging. Dit gebeurde mij meerdere keren. Misschien ligt het ook een beetje aan mij, maar het heeft ook te maken met de wisselende functies van de knop. De linkerknop, kan je namelijk in het instelmenu van de Sigma wel weer gebruiken om een stap terug te gaan. En de grote knop bovenop is dan weer niet bruikbaar om een stap terug te gaan. De wisselende functies van de knoppen werkt in het begin dus wat verwarrend. Maar na een paar ritten heb je dat wel door.

Op het scherm staan veel functies. Toch is het geheel overzichtelijk. Bovenin staat je huidige cadans, hartslag, hoogte en stijgingspercentage. Je kunt er ook voor kiezen om de hartslag en hoogtemeters weg te laten. De tijd en temperatuur komen er dan voor terug. Groot in het midden staat je snelheid. En onderin staan de eerder besproken hartslag, snelheid en hoogtemetersoverzichten waar je doorheen kunt klikken. Alle cijfers, logo’s en letters zijn goed leesbaar. Wat ik een leuke extra van de fietscomputer vind, is dat het hoogteprofiel en het hartslagprofiel van je rit zichtbaar zijn tijdens het rijden.

Sigma Link en Strava
Om je prestaties te bekijken heeft Sigma nu ook de Sigma Link app. Met NFC kan je verbinding maken met een androidtelefoon en dan de informatie van de rit overzetten. De eerste keer verbinding maken tussen Sigma en telefoon lukte om een onbekende reden niet. Alle keren daarna lukte het wel. Door het ontbreken van NFC op iPhones moet je voor het overzetten van de gegevens op een iPhone wat meer handelingen doen. Eerst zal je de gegevens via een Sigma Docking station op je computer moeten zetten en vervolgens kun je met behulp van het Sigma Data Center de gegevens synchroniseren met je iPhone. Het Docking station en het Data Center worden beide overigens niet meegeleverd.

Op de Sigma Link app krijg je een overzicht van je rit te zien in allerlei profielen en gemiddelden. De overzichten zijn leuk om te zien, maar niet zo gedetailleerd als in het Sigma Data Center op een computer. Het menu van de app is minder makkelijk dan de fietscomputer zelf. Sommige functies kon ik een tweede keer moeilijk terugvinden. Bijvoorbeeld bij het aanpassen van de naam van je rit: als het erop lijkt dat je de functie hebt gevonden, blijkt het een functie te zijn om je rit te verwijderen. Deze maand komt er trouwens een nieuwe versie uit van de Link app, met een verbeterde menu structuur.

Voor degene die het leuk vindt, kun je je ritgegevens ook doorsturen naar je Strava account. Dat gaat eenvoudig. Al duurt het wel even voordat hij in je Strava overzicht verschijnt. De weergave in je Strava overzicht is wel zonder route, want daarvoor heb je gps nodig. En dat heeft de Sigma BC23.16 niet ingebouwd.

Details
Sigma BC23.16 STS met Hartslagmeter
Gewicht: 145 gram (inclusief sensoren)
Prijs: €129,95

– Snelheid
– Hoogte
– Hartslag
– Cadans
– Wattage (berekend)
– Temperatuur
– 500 uur opslagcapaciteit
– NFC

Voor het complete functie-overzicht kijk op de website van Sigma

Plus
+ Bijna alle mogelijke functies
+ Verbinding met telefoon en Strava
+ Hoogteprofiel en hartslagprofiel op computer zelf

Min
– Wisselende functies van de knoppen
– Lastig app menu

Conclusie
De Sigma BC 23.16 levert een heel compleet pakket aan functies. De teller is van een gemiddelde grootte. Groter dan een basic fietscomputer, maar kleiner dan een uitgebreide GPS fietscomputer. Het scherm heeft een prettig formaat. Alle functies worden er overzichtelijk op weergegeven, zelfs een hoogteprofiel is mogelijk. Soms werkt het menu wat verwarrend, maar na enige tijd is alles makkelijk te vinden en te bedienen. De app is wel wat minder intuïtief. Ook is de app niet heel uitgebreid. Het enige dat de fietscomputer mist is een GPS functie. Heb je daar behoefte aan dan moet je even wachten op de review van de Sigma Rox 11 die binnenkort hier verschijnt. Heb je geen behoefte aan GPS functies dan is de BC23.16 een prettige en uitgebreide fietscomputer die alles heeft om gericht te trainen of gedetailleerd je ritten bij te houden.