tubolito road turbo

Mocht je nog naar mogelijkheden op zoek zijn om het gewicht van je racefiets naar beneden te brengen, dan hebben we wellicht een goede optie. Het is alleen iets anders dan je misschien zou verwachten: binnenbandjes!

Ik rij veelal met dunne butyl binnenbandjes, of tubeless. Tubeless heeft eigenlijk mijn voorkeur, maar daar ben ik mee gestopt omdat ik nogal eens moet wisselen van banden voor een test. Dan zijn binnenbandjes toch echt makkelijker. De rijeigenschappen van tubeless mis ik dan wel, en dat probeer ik dan te compenseren met soepele bandjes en dunne butyl of latex binnenbandjes. Bij latex moet je heel regelmatig bijpompen, waardoor ik sneller kies voor dun butyl. In combinatie met een soepele buitenband kom je dan alsnog een heel eind.

tubolito

Al in 2017 berichtten we over deze lichte Tubolito binnenbandjes, maar van een test was het nog niet gekomen. Tubolito binnenbandjes onderscheiden zich door hun materiaal en kleur (oranje!), maar bovenal door hun zeer lage gewicht. En vooruit, met de prijs eigenlijk ook, want met € 30,- zijn ze al snel 5x zo duur als een gemiddeld butyl binnenbandje.

De S Tubo Road is nóg lichter

De Tubolito Tubo Road binnenbandjes zijn gemaakt van thermoplastic elastomeer, genaamd TPU. Door de constructie zijn ze licht (41 gram, nagewogen) en zouden ze ook sterker moeten zijn dan butyl binnenbandjes. Sterker wil zeggen dat ze beter bestand zijn tegen lekken, 2x beter zelfs, volgens Tubolito. Dit geldt overigens voor de Tubo Road binnenbandjes. De S Tubo Road binnenbandjes zijn dunner en daarmee nog lichter, namelijk slechts 23 gram. Tubolito geeft zelf aan dat door het lage gewicht en beperkte omvang de S Tubo een ‘perfecte’ keuze is om als reserve mee te nemen.

Als je ze gaat vergelijken met standaard butyl binnenbandjes zijn de Tubo bandjes 60% lichter en de S Tubo maar liefst 76%. Op een fiets bespaar je daarmee resp. 116 en 152 gram. Doordat de S Tubo’s nog dunner en lichter zijn, zou je ook minder rolweerstand moeten ervaren dan met butyl, vergelijkbaar met latex binnenbandjes. Ze zijn minder lekbestendig dan de Tubo’s maar daarin nog altijd vergelijkbaar met butyl. Ook houden ze iets beter lucht vast dan latex binnenbandjes. Ergo: de Tubo’s zijn sterker dan butyl, hebben vergelijkbare rijeigenschappen, de S Tubo is nóg weer lichter dan de Tubo en heeft de rijeigenschappen van latex.

Oranje valt op

Oh, en het oranje? Dat is een bewuste keuze geweest. Enerzijds wilden ze opvallen en anderzijds zou het gunstig zijn omdat de lichte kleur (t.o.v. zwart) minder warmte absorbeert. We kunnen wel zeggen dat het opvalt. Hoewel er bij de 80 mm uitvoering een zwarte aluminium ventielverlenger gebruikt wordt zijn de korte versies (43 en 60 mm) geheel oranje. Dat is een gedurfde keuze, want het heeft esthetisch gezien een impact op de uitstraling van je fiets.

Montage

Op moment van schrijven heb ik ruim 1000 km gereden met de Tubo Road. In die periode ben ik ook nog een paar keer van buitenband gewisseld, 3 of 4 keer denk ik, allemaal nieuw, allemaal 25 mm.

Het monteren ging eenvoudig en niet veel anders dan je gewend bent met butyl. Je bent wel geneigd wat voorzichtiger te zijn doordat het thermoplastic kwetsbaar voelt en lijkt. Het gaat wel weer makkelijker dan het monteren van een latex binnenbandje. Het bandje met de mond licht opblazen zodat hij zijn vorm krijg helpt hierbij, zoals altijd eigenlijk. Het laatste randje erin krijgen voordat de hele band erop ligt vereist wat extra aandacht, maar dat is dan ook alles.

Iets dat ook wezenlijk anders is in vergelijking met butyl of latex, volgens Tubolito, is dat je de bandjes niet zomaar naar elk andere band kan overzetten. Het thermoplastic vervormt een beetje en zet zich naar de buitenband. Je moet rekening houden met de wielmaat en breedte en dat deze dus niet of niet te veel afwijkt. Over het algemeen zal dit niet al te vaak voorkomen, het is een gevolg van het gebruikte materiaal. Ik ben dus een aantal keer van buitenband gewisseld, en daarmee dus ook de Tubolito’s. Dat ging makkelijk en zonder problemen.

Rijervaring

Doordat ik altijd al probeer om met een zo soepel mogelijke combinatie te rijden merk ik niet direct grote verschillen als ik met de Tubolito’s op pad ga. Dat is dus eigenlijk een goed teken, want dat betekent dat ze de rijervaring evenaren. Het gaat nog het meest in de richting van latex, al kan ik het niet meten, het is een gevoelskwestie. Het rijdt simpelweg heel lekker. Soepele (binnen)banden brengen de rolweerstand omlaag. Dat gezegd hebbende, de combinatie met de buitenband is belangrijk. Een stugge buitenband zal het effect van een soepele binnenband grotendeels wegnemen. Een overstap naar Tubolito verricht dus niet in alle situaties wonderen. Maar in tegenstelling tot latex hoef ik maar nauwelijks bij te pompen, dat is dan weer fijn.

Tubolito Tubo Road binnenband
Tubolito Tubo Road

En dan is er nog de besparing in het gewicht. Interessant hierbij nog wel is de plek van de gewichtsbesparing. De velg, binnen- en buitenband samen zijn roterende massa. Enerzijds bespaar je grammen op het totale gewicht van de fiets, maar het accelereren zal ook vlotter gaan. Je hebt minder gewicht dat je aan het rollen moet brengen (even kort door de bocht beredeneerd).

Nog niet lek

En ik ben in die ruim 1000 kilometer geen enkele keer lek gereden. Let er hierbij wel op dat ik dus eigenlijk altijd met nieuwe banden heb gereden. Ook met nieuwe banden kan je lek rijden, maar dat is dus niet gebeurd.

Tubolito S Tubo Road
Tubolito S Tubo Road

Het TPU van de Tubolito’s is anders dan butyl of latex en daarom moet het repareren ook anders volgens Tubolito. Ze hebben daarvoor een eigen reparatiesetje, al zijn het plakkers. De Flix Kit heet het, is apart verkrijgbaar en kost € 3,90. 5 plakkers, voor 5 keer lek. Die wil je er dus wel bij hebben als je met deze bandjes gaat rijden. Overigens zie ik niet in waarom een moderne (dus niet je aloude Simson met solutie) – zelfklevende – plakkerset, ook niet afdoende zou zijn om zo’n bandje mee te repareren.

Hoewel Tubolito aangeeft dat de bandjes goed met warmte om kunnen gaan, zijn de S Tubo bandjes niet geschikt voor velgremmen. Omdat ze nog wat dunner zijn en daardoor minder goed met hitteontwikkeling van velgremmen om kunnen gaan. Die zijn alleen voor schijfremmen dus. De Tubo Road zijn geschikt voor zowel schijf- als velgrem.

Zijn ze hun geld waard?

De vraag is natuurlijk of de Tubolitos hun geld waard zijn. Met een adviesprijs die zo’n 5x hoger is dan een gewone butyl binnenband moet er wel iets goeds aan zijn. Concreet krijg je dankzij de bandjes de rijeigenschappen van latex met de luchtdichtheid (minder bijpompen) van butyl en een iets betere lekbestendigheid. Toch een paar plussen in het voordeel van Tubolito.

Als je bewust bezig bent met het gewicht van je fiets laag te houden, dan zijn Tubolito’s ook het overwegen waard. De besparing aan gewicht kost je zo’n € 60,-. In het geval van de geteste bandjes dus 116 en 152 gram per fiets. Een vergelijkbare besparing d.m.v. een andere wielset, frame of bijvoorbeeld een zadelpen gaat je heel wat meer kosten. En het draagt bij aan vlotter accelereren.

Tubolito geeft aan dat de productie van de bandjes duurzamer is in vergelijking met butyl en latex. Wat betreft energie die er nodig is en CO2 uitstoot zijn ze vergelijkbaar met latex bandjes (butyl is aanzienlijk minder duurzaam in dat opzicht). Maar voor latex bandjes zou bijvoorbeeld 250 keer zoveel water nodig zijn per bandje (7,9 – 8,8 liter vs 1860 – 2480 liter). Butyl komt dan wel weer in de buurt van Tubolito, overigens.

Alles bij elkaar spreken een hoop argumenten voor het gebruik van Tubolito. Uiteindelijk gaat het erom wat belangrijk voor je is, of je er het geld voor over hebt en je met oranje ventielen wilt rijden.

Specificaties

Tubolito Tubo Road 700c
– 80 mm uitvoering