Hij is officieel niet een gravelbike, maar de Yukon van Van Nicholas kan zo wel worden geconfigureerd. De Yukon noemen ze eigenlijk een Touring Bike. Maar een titanium frame ook als gravelbike te gebruiken, is niet eens zo’n gekke gedachte.

Het mooie van Titanium is namelijk dat het van nature op een fijne manier voor ietwat comfort zorgt. Om te kijken of zo’n Yukon ook als gravelbike zijn mannetje staat, heb ik er de afgelopen maanden mijn rondjes mee gereden. Voornamelijk op gravel. Daar lenen de 35 mm banden zich ook voor. Het profiel van deze Mavic banden zijn redelijk minimaal. Prima voor het Nederlandse gravel dat er vaak erg netjes bij ligt, vergeleken met het buitenlandse gravel. Gravel, een beetje woon-werk en ook een rondje op de weg zo nu en dan.

Geborsteld titanium
Dat de Yukon niet van carbon is gemaakt ziet iedere omstander direct. Door het kale geborstelde titanium kwam de vraag nog weleens of het een stalen fiets is. Als dat al zo was, dan zou hij er onderhand wel roestbruin uitzien want dat gebeurd er met staal wanneer je het niet behandeld. Voor titanium is dat anders omdat die oxidelaag heel erg goed beschermd tegen roest. Vandaar dat een ongelakt frame als deze geen probleem is. Alleen het logo en wat subtiele geel/bruine details verfraaien het verder ongelakte frame. Voor de kenners dus duidelijk te herkennen als titanium. Leuk detail is dat het bruin dat je op het frame terug vindt, ook op de wielen en de voorvork terug te vinden is. Zo past het allemaal toch fijn bij elkaar.

Klassieke uitstraling
Verder is de fiets met klassieke lijnen, afgemonteerd met een mechanische Shimano Ultegra groep met schijfremmen. Elf kransjes achter en twee bladen voor. Genoeg versnellingen om een fijne cadans te vinden, of je nou op asfalt, gravel of in het zand fietst. Ook zijn er nokjes voor spatborden of extra bagage tassen. Voor als je ermee gaat toeren. De kabels gaan grotendeels binnendoor. Alleen bij het stuur zie je de kabels het frame in lopen. Dat gebeurd wel erg netjes omdat de drie kabels (twee voor de versnellingen en een voor de achterrem) allemaal op dezelfde plek in het frame worden geleid.

Het frame is comfortabel. De scherpe randjes van de hobbels en bobbels van het asfalt worden eruit gefilterd. Achter merk je dit nog meer dan aan de voorkant. Wanneer je dan nog wat speelt met de bandenspanning en offroad gaat rijden, merk je nog duidelijker hoe soepel de fiets over de oneffenheden rijdt. Die bandendruk is trouwens wel een belangrijke factor wanneer je een fiets allround gebruikt, zoals ik heb gedaan. Op het asfalt rij ik met zo’n 4 bar om zo goed mogelijk te rollen. Ga je dan het mulle zand in, dan is 4 bar echt te veel. Je voelt dat de fiets zijn eigen weg wil bepalen. Maar met 3 bar heb je in het zand de controle weer terug. En controle is wel een belangrijke pijler van deze fiets.

Controle en degelijkheid
Werkelijk overal (natuurlijk met de goede bandendruk) geeft dit frame een gevoel van controle. Hij geeft echt een stabiel rechtdoor gevoel. Wanneer je een bocht in stuurt voelt dat ook heel degelijk. Hij gaat waar je hem heen stuurt maar je moet hem er dan ook echt heen sturen. Waar je bij sommige fietsen met een tikje aan het stuur de fiets in de goede richting stuurt, moet je deze Yukon echt leiden door de bocht. Hij laat zich gelukkig wel makkelijk leiden. Ik denk dat ik zo het gevoel dat je op de fiets hebt, goed heb verwoord.

Wanneer je aanzet merk je dat het een stijf geheel is. Het evenwicht tussen comfort, controle maar ook stijfheid maakt dit een echte kilometervreter. Wil je er je zondag wielerrondje mee fietsen dan moet je er een andere wielset in steken met smallere banden. Doe je dat, dan kan je prima mee met het je groepje wielervrienden. Verwacht alleen geen criteriumracer die je snel van links naar rechts gooit in de bochten. Daar heeft Van Nicholas vele betere racers voor. Maar lekker meedraaien in een groep doet hij goed.

Met een gewicht van 9,65 kg in maat L (57) is het niet een lichtgewicht. Heel zwaar is het ook weer niet. Rollen doen die ruim 9 kg soepel op de Mavic Allroad Elite Disc wielen met een binnenvelgbreedte van 22 mm. Mede door het opgegeven gewicht van 1720 gram voor deze aluminium set had ik de wielen wat log rijdend verwacht maar ze verrasten mij. Ze rollen dus niet alleen verrassend soepel, maar ook tijdens het optrekken laten ze zich makkelijk op gang brengen. En ze zien er ook nog eens goed uit.

Een klein persoonlijk puntje is het stuur. Wanneer je er veel offroad mee rijdt en af en toe ook nog toert, vind ik een licht naar buiten gebogen stuur net even prettiger fietsen. Het geeft nog iets meer controle tijdens oneffen ondergronden en de houding is wat meer in lijn met je handen, wanneer je dan in de beugels zit. Het zadel is natuurlijk erg persoonlijk en ondanks dat het Brooks zadel relatief zwaar is, staat het wel erg goed bij de fiets. En dan komen we bij de prijs. De Yukon is er vanaf € 3299,-. Onze versie kost € 4593,-

Specificaties Van Nicholas Yukon
Frame: Yukon titanium frame
Vork: full carbon voorvork
Groepset: Shimano Ultegra
Cassette: Shimano Ultegra 11-34 (11-speed)
Remmen: Shimano Ultegra hydraulische schijfrem 160 mm
Cockpit: VNT Alloy
Zadelpen: Van Nicholas Titanium
Zadel: Brooks Cambium
Wielen: Mavic Allroad Elite Disc
Banden: Mavic Yksion Elite Allroad 35 mm
Gemeten gewicht: 9,65 kg (maat L (57))
Adviesprijs: € 4593,-
Zelf je Yukon samenstellen bij Van Nicholas

Conclusie
Van Nicholas zet deze Yukon neer als de lange afstand racer. En stiekem is hij daar ook het beste in. Vele kilometers in het zadel met eventueel wat bagage. Hij geeft dan geen krimp. Omdat niet iedereen voor elke discipline een andere fiets heeft, was mijn test gericht op of het ook een allrounder kan zijn. En dat is hij! Woon werk verkeer maar ook lekker af en toe een gravelroute meepakken is geen probleem. Sterker nog, daar is hij erg geschikt voor. Comfortabel zonder futloos te worden. De voorkant is vergeleken met de achterkant wat harder door de carbon voorvork. Maar ondertussen is het mijn gemoedelijke vriend geworden waar ik helaas alweer afscheid van moet nemen, Van Nicholas wil hem namelijk weer terug hebben.