Zo’n fiets waarvan je al dacht “dat wordt wel weer eens tijd”. En gelukkig dachten ze er bij Ridley precies zo over. En ze wilden het dan ook wel meteen goed doen, met de Tour als podium: de nieuwe Noah Fast. Het is opvallend hoeveel nieuwe aerofietsen er in de week voor de start van de Tour voorbij komen. De Noah is er toch wel een van het eerste uur. Robbie McEwen won er zijn Groene Trui mee en André Greipel was ook al zeer succesvol op de fiets. Er ging even wat tijd overheen sinds de laatste ‘update’, maar dit is dan ook wel een flinke en eigenlijk lijkt deze Noah op geen manier meer op zijn voorgangers.Ze zijn ook van de grond af opnieuw begonnen. De Noah was altijd al de stijve aero racer van Ridley en dat is met de nieuwe niet anders. Maar naast aerodynamica hebben ze bij deze nieuwe uitvoering ook gelet op het passen van de renner en het gemak van montage, hetgeen nogal eens als een probleem wordt ervaren bij aerofietsen. Fitting kan ook nog weleens een probleem zijn bij dergelijke fietsen. Daar wil Ridley een mouw aan passen door 5 verschillende framematen, 6 stuurlengtes en verschillende spacers te bieden. Dan moet je wel nog uitkomen met de breedte van het stuur, maar wat betreft stack en reach zijn er dus behoorlijk wat mogelijkheden.Integratie
Aerodynamica was wel nog steeds het uitgangs- en startpunt van de ingenieurs van Ridley. Computer Fluid Dynamics (CFD) en de windtunnel zorgden voor een eerste startpunt waar de rest van de fiets op gebaseerd werd. Dit ‘profiel’ zoals ze het noemen konden ze vervolgens gebruiken om de integratie van de onderdelen te realiseren.

Zeker bij het gebied rondom het balhoofd kan je goed zien dat die integratie goed in stand gehouden is. De voorvork loopt mooi over in het balhoofd en het geïntegreerde stuur sluit strak aan op het frame. Hetzelfde zie je eigenlijk ook bij de achterkant en de zadelpen. En hebben jullie al een kabel gezien ergens? Ja, je zal ze op een paar plaatsen nog wel uit het frame zien komen, maar zeker aan de voorkant zal je ze niet zien. Het ziet er mooi uit, maar het draagt ook bij aan de aerodynamica.Ridley’s F-technologie
Op voorgaande Noah’s werd het ook al gebruikt: de F-Surface technologie. Dit zijn de inkepingen die je hier en daar op het frame ziet. Die worden bij deze fiets voor het eerst ook toegepast op de balhoofdbuis, vorkpoten en de spacers. Het doel hiervan is dat de luchtstroom langer langs het frame blijft lopen hetgeen een positief effect moet hebben op de weerstand.

Onderaan de vorkpoten zie je duidelijk de zogenaamde F-Wings. Deze moeten voor minder turbulentie die wordt veroorzaakt door het draaien van de naaf.Ook over de dealer en de consument hebben ze nagedacht. Het zou heel makkelijk moeten zijn om alle interne kabels te kunnen onderhouden. Eén kabel van shifter naar derailleur en rem. Klinkt heel logisch, want dat is bij de ‘oude’ mechanische groepen de normaalste zaak van de wereld, maar bij aerofietsen is het dat zeker niet.

Stijver en iets lichter
De trapas en balhoofdbuis zijn stijver gemaakt ten opzichte van zijn voorganger terwijl de achtervork weer voor meer flex en daarmee comfort moet zorgen. Ook zou de fiets lichter moeten zijn, zo’n 250 gram op basis van een frameset.

Prijzen
Noah Fast Disc Ultegra Di2 € 7.899,00
Noah Fast Rim Ultegra Di2 € 7.399,00
Noah Fast Disc Frame € 4.499,00
Noah Fast Rim Frame € 4.299,00

Andere configuraties, zoals afmontage met Dura Ace, zijn mogelijk via de website.

Alle verdere info is te vinden bij Ridley    

Tags: