We moesten even nadenken toen we hoorden dat het ging om een “reispomp”. Een pomp voor op reis? Hebben we dat nodig? Nu denken ze altijd wel goed na over dit soort dingen bij Silca, dus onze interesse was gewekt.
Het idee achter een reispomp is helemaal niet zo gek. Als je al een keer voor een toertocht, cyclo of race een eind hebt moet reizen dan zal je onderkennen dat een vloerpomp altijd wel op het lijstje heeft gestaan, maar dat niet altijd even makkelijk is om mee te nemen. Je moet al veel spullen meenemen, en een vloerpomp neemt ondanks zijn slanke postuur toch wel wat ruimte en gewicht in beslag. Maar je wilt wel, voor die tocht waar je al die kilometers voor hebt afgelegd, zeker weten dat je banden op de juiste spanning zijn. Et voila, daar is het nut van de reispomp.
Door een vergelijkbare situatie was ook het zaadje voor de Viaggio geplant bij de eigenaar van Silca zeven jaar geleden, nog vóór hij de firma kocht. Twee vrienden hadden heel veel tijd, energie en geld gestoken in hun deelname aan de Cape Epic om vervolgens vlak voor en tijdens de race erachter te komen dat er niets klopte van hun bandenspanning. Zowel hun eigen pompen thuis als die ter plekke bleken onnauwkeurig, het scheelde zo maar 1 bar en dat is veel tijdens iets als de Cape Epic.
Met de Viaggio Travel Pump wilde Silca een pomp maken voor de veeleisende fietser. Eentje die je makkelijk mee kan nemen met betrekking tot formaat en gewicht (1,34kg) en ook heel nauwkeurig is. Nu zal het je misschien al opgevallen zijn dat er geen manometer te zien is. Die is er ook niet, niet met een afleesbaar display op de pomp althans. In navolging van hun Tattico handpomp met Bluetooth hebben ze ditzelfde principe nu ook bij deze pomp toegepast. Als je de iGauge app geïnstalleerd hebt wordt vrijwel meteen verbinding gemaakt met de pomp en zie je de druk op je telefoon. Natuurlijk is een manometer op de pomp handig, maar om de omvang van de pomp minimaal te houden is dit echt een goede oplossing denk ik. De Bluetooth sensor in de pomp werkt op een knoopcel die 100 uur mee moet gaan. Lijkt misschien kort, maar dat is heel lang pompen lijkt ons.
De pomp zou tot 15 bar aan moeten kunnen en dat hebben wij ook gehaald, al moet je voor de laatste ‘barretjes’ wel je gewicht in de strijd gooien. 15 bar is veel meer dan menig andere pomp aankan. Nu zal je waarschijnlijk niet snel een dergelijke bandendruk nodig hebben, maar op de baan wordt toch met andere waardes gewerkt dan op de weg. Net zoals bij de cross waar er juist met hele lage bandenspanning wordt gereden en waarbij een nauwkeurige bandenspanning, net als bij de Cape Epic, cruciaal kan zijn. Dan komt ook de 0,5 bar en +-1% nauwkeurigheid van de Viaggio van pas.
Uitrollen, -vouwen en in elkaar schuiven
De Viaggio krijg je met een van stevig gewaxte canvas tas waarin je de pomp op kan rollen. Daarin is ook ruimte om extra tools op te bergen met specifieke vakjes voor inbussleutels en vakken waar groter gereedschap in kan. Op die manier heb je dus eigenlijk ook meteen een oprolbare toolkit. Toch handig.
Om de pomp zo ‘reisbaar’ mogelijk te maken is het handvat los te maken. Voor onderweg kan je hem aan de schacht van de pomp schuiven, voor gebruik schuif je hem bovenop de pomp. Door twee palletjes blijft het handvat stevig zitten. Hij voelt ook stevig, en dat is prettig als je met hoge bandenspanning werkt. Je klapt de voetjes uit en je kan aan de slag.
De pomp is 57 cm hoog, de slang is 99 cm lang en dat is meer dan prima voor een reispomp. Standaard zit er Silca’s Hiro pompkop op voor Presta ventielen. Draai je deze van de slang af dan kan je Schräder ventielen gebruiken. De hele pomp straalt kwaliteit uit. Nagenoeg alle onderdelen zijn vervangbaar, ook de kleine onderdeeltjes van de Hiro pompkop bijvoorbeeld. De metalen schacht, de aluminium hendel, de leren pakking. Gemaakt om een leven lang mee te gaan of te vervangen zodat je niet de hele pomp hoeft weg te gooien. Met een prijs van € 275,- zou dat ook wel een beetje zonde zijn. Een prijs waarvan we bij Silca niet heel raar meer opkijken. Er zijn al niet veel mensen die een reispomp nodig denken te hebben, maar behoor jij wel tot die groep en heb je het er voor over, dan zal deze pomp je niet teleurstellen.
Via Silca