Dat Specialized al in 1976 haar eerste fietsband op de markt bracht, wist je vast nog niet. Dat was toen de Specialized Touring. Nu ziet de line-up er veel breder uit. Ze hebben nu allerlei banden voor allerlei fietsen. Voor de nieuwe 2025 collectie pakken wij de banden voor de racefiets en gravelbike uit. Allereerst maar even de looks. Ze hebben de logo’s aangepast bij Specialized. Je ziet nu met duidelijke letters met een kleurvlak op de achtergrond al direct om welke band het gaat. Lekker minimalistisch. De naamgeving is ook iets veranderd, waardoor het wat mij betreft duidelijker wordt om welke band het gaat.

Vlnr: RapidAir, S-Works Turbo en Mondo

Specialized RapidAir TLR

De wedstrijd band voor renners als Remco Evenepoel is de nieuwe RapidAir TLR. TLR staat voor tubeless-ready. Volgens Specialized is er op dit moment geen snellere en lichtere tubeless wedstrijdband dan deze RapidAir. Wanneer je hem vergelijkt met de voorganger (S-Works Turbo RapidAir) dan weegt deze band nu 220 gram (26mm). Dat is 10 gram minder dan de vorige. Er wordt nog steeds gebruik gemaakt van het 120 TPI karkas. Het loopvlak is bij de schouders van Gripton T5 en middenop van Gripton T2.

Het ontwerp van het loopvlak is ook aangepast (ook gelet op aero), waardoor hij nog sneller rolt. Hij is over 40 km namelijk 33 seconden sneller dan de voorganger. Dat komt door de 2 watt aero voordeel en 3 watt voordeel qua rolweerstand. Ook moet de handling nog beter zijn. Een snelle band dus voor de wedstrijden. Hij is dan ook minder lekbestendig dan de andere banden van Specialized. Hij is er naast 26 mm ook nog in een 28 mm uitvoering. De adviesprijs voor de RapidAir is € 90,-.

S-Works Turbo TLR

Dan is er nog de S-Works Turbo, iets minder snel dan de RapidAir, maar door de extra lekbestendigheid ook geschikt om mee te trainen. Als je deze weer naast z’n voorganger (S-Works Turbo 2BR) legt, dan is hij 20 gram lichter geworden. Naast lichter is hij ook sneller geworden door een nieuw patroon voor het loopvlak. 10% minder rolweerstand is het resultaat. Ook hier is het loopvlak een combinatie van het Gripton T2 en T5 en het karkas is 120 TPI. Deze band is er in 28 mm en 30 mm. Beide in de kleur zwart of tanwall. De tanwall is het lichtst met 265 gram in 28 mm. De adviesprijs voor de S-Works Turbo TLR is € 75,-.

Mondo

Tot slot zijn er twee Mondo banden geschikt voor endurance afstanden. De TLR uitvoering is tubeless. Deze Mondo banden zijn het meest lekbestendig. En dan denk je dat ze helemaal niet snel zijn? Nou niet zo snel als de twee banden hierboven, maar toch nog best snel. Lotte Kopecky won er namelijk Parijs Roubaix mee. Logisch is deze Mondo TLR band iets zwaarder met 310 gram in 28 mm. Daarnaast is er nog een 32 mm en een 35 mm. Het karkas is wederom 120 TPI en het loopvlak is een combinatie van Gripton T2/T5. De adviesprijs voor de Mondo TLR is € 70,-.

De Mondo die je gewoon met een binnenband rijdt, is net even anders. Hier wordt alleen maar Gripton T5 voor het loopvlak gebruikt en hij is er in 26, 28 en 32 mm. Hij is iets minder lekbestendig en iets langzamer dan de Mondo TLR maar wel iets lichter met 290 gram in 28 mm. Uiteraard is de 26 mm nog iets lichter met 260 gram. De adviesprijs voor deze Mondo vouwband is € 45,-.

Je kan bovenstaande TLR banden naast tubeless ook gewoon met een binnenbandje rijden.

Turbo Cotton?

En dan nog even voor de liefhebbers van de 320 TPI soepele Turbo Cotton banden, waaronder ikzelf. Nee, die zijn niet vernieuwd, maar zitten nog wel in het assortiment. En nu ook in 28 mm. Fijn! Ze heten nu overigens gewoon Cotton en ze kosten € 90,-.

Meer info via Specialized