Tom Sturdy heeft zijn achternaam wel mee als framebouwer. ‘Sturdy’, of ‘stevig’ in het Nederlands, geeft toch snel vertrouwen. In het Engelse plaatsje Frome maakt hij zijn frames van titanium en voor de anders onmogelijke deeltjes gebruikt hij een 3D printer.

Titanium blijft een bijzonder framemateriaal, en ook moeilijk te bewerken. De 3D-printer biedt dan uitkomst. Door de 3D-printer kun je afstappen van de klassieke opbouw van een frame. Mooist voorbeeld is misschien wel het koppelstuk tussen achtervork, boven- en zadelpenbuis. Tom gebruikt het 3D printen om de aansluiting tussen buizen zo te maken dat deze worden geoptimaliseerd voor de klant. Het frame zou hierdoor ook nog eens lichter en betrouwbaarder moeten worden.

Fiadh, de wilde racefiets

Bij Sturdy Cycles heb je een racefiets, gravelbike en mountainbike waar je uit kunt kiezen. De Fiadh is de racefiets. Fiadh is een Gaëlische naam dat ‘vrij’ of ‘wild’ betekent. En voor een racefiets is de Fiadh ook een beetje wild, want met banden tot en met 36 millimeter kun je ook van de gebaande paden af.

Voor de Fiadh kun je nog meer titanium aan je fiets toevoegen. Sturdy Cycles maakt voor deze fiets ook een titanium zadelpen, crankset (!) en stuurpen. En vooral die stuurpen maakt de fiets af. Want deze vloeit over in het frame en met elektronisch schakelen kun je de kabels volledige weg ‘toveren’.

Cilla, de avonturier

De Cilla is vernoemd naar zijn moeder die ironisch genoeg een hekel had om van de gebaande paden te gaan. In de Cilla passen banden van 55 millimeter als je een 700c wiel monteert. Ga je voor een 650b wiel dan kun je er banden in kwijt tot en met 65 millimeter. Voor dit model is er geen speciale stuurpen, maar wel de mogelijkheid om zelf te kiezen waar je alle nokjes en aansluitingen voor bagagedragers, bidonhouders en spatborden wilt hebben. Het blijft tenslotte echt custom.

Op de website van Sturdy Cycles vind je meer info.