De Émonda is binnen de collectie van Trek het lichtgewicht model. Dat geldt voor de carbon uitvoering, maar zeker ook voor deze aluminium ALR.

De nieuwe reeks Émonda’s vervangt de voorgaande. We testten eerder al de ALR 6, die heel goed beviel, maar deze gaat dus uit de collectie. Misschien kan je hem nog ergens voor een leuke prijs op de kop tikken, maar moet je wel de kleuren van de nieuwe lichting kunnen weerstaan. In ieder geval de paarse en grijze modellen vallen hier op de redactie goed in de smaak.

Onzichtbare lasnaden
De nieuwe heeft ALR heeft een 300 Alpha Aluminum frame met hydroformed buizen. De buizen worden in een specifieke vorm geperst door middel van water. Daardoor zijn ze in staat om de vorm en diktes van de buizen te beïnvloeden om ze de eigenschappen van carbonvariant te benaderen met een laag gewicht en goede rijkwaliteit. Volgens Trek heeft dit ook nog het voordeel dat ze de buizen nog beter op elkaar aan kunnen laten sluiten waardoor er minder lasmateriaal nodig is. Trek noemt dit Invisible Weld Technology en doordat de oppervlakte tussen de buizen niet meer onderbroken wordt door een ‘dikke’ lasnaad, maar nagenoeg vlak blijft, is dit weer goed voor de sterkte en het gewicht, aldus Trek. Het frame heeft een taps toelopende balhoofdbuis en interne kabels. Ook de geometrie is gelijk aan die van de luxere en duurdere carbon Émonda.

Gewicht
Het gewicht van de velg- en schijfrem frames is respectievelijk 1112 en 1131 gram bij maat 56 en dat is is heel erg netjes voor een aluminium frame. De ALR 6 die we hadden in maat 56 woog als complete fiets 8,19 kg, om een idee te krijgen. Met wat investeringen in lichter materiaal moet je dat gewicht richting de 7,5 kg kunnen krijgen. Dat zal met de nieuwe ALR naar verwacht ook zo zijn. Het idee van Trek bij de nieuwe Émonda ALR is ook om een grote groep fietsers aan te spreken die niet meteen heel veel geld uit willen geven, maar wel een hoogwaardige fiets willen waar ze niet meteen afscheid van hoeven nemen als ze ‘groeien’ als fietser en daarmee veeleisender worden.

Alle modellen zijn geschikt voor de handige geintegreerde Duotrap S sensor in de liggende achtervork, komen standaard met 25 mm banden, hebben een Émonda carbon voorvork en zijn uitgerust met een complete Shimano Tiagra of 105 groep. De ALR 5 Disc is er ook een vrouwenspecifieke uitvoering. Het gaat dan om hetzelfde frame, maar de contactpunten met de fiets zijn afgestemd op het vrouwelijk lichaam. Dus een ander zadel, kortere stuurpen en een smaller stuur.

Alle prijzen zijn te vinden bij de foto’s van de fietsen onderaan. De ALR wordt ook nog als frameset verkocht. Zowel de disc- als velgremuitvoering kost dan € 899,-.

Via Trek Bikes

Trek Émonda ALR 5 Disc WSD € 1.899,00
Trek Émonda ALR 5 Disc € 1.899,00
Trek Émonda ALR 5 1.499,00
Trek Émonda ALR 5 1.499,00
Trek Émonda ALR 4 Disc € 1.599,00
Trek Émonda ALR 4 € 1.199,00
Trek Émonda ALR 4