Het aantal fietsfabrikanten bij Eurobike neemt elk jaar weer verder af. Wel zijn er veel onderdelen en accessoires, en heel veel e-bikes.

Racefietsen worden steeds schaarser bij Eurobike, terwijl het aantal elektrische mountainbikes en cargobikes juist toeneemt. Elektrische racefietsen zijn er ook wel, maar ze maken nog maar een klein deel uit van het geheel.

De paar die we wel zagen hebben we hieronder op een rij gezet. De foto hierboven is van de De Rosa E-Bike met Bafang middenmotor.

De grote verschillen tussen de fietsen komen vooral door het type motor dat gebruikt wordt. Je kan ze grofweg verdelen tussen de middenmotor bij het bracket en een motor in de achteras. Beide hebben voor en nadelen. Een motor in de achteraf heeft als grote voordeel dat het nauwelijks opvalt en je fiets er verder normaal uitziet, ook bij de cranks. De fietsen met middenmotor zijn iets krachtiger en vaak wat zwaarder.

Factor e-Vista met Mahle middenmotor in de achteras (maar zonder ketting)
Bulls Alpine Hawk Evo Carbon met Fazua middenmotor
Moustache Dimanche 28 met Bosch ActiveLine+ middenmotor
TRed Muur stalen gravelfiets. 9,6 kg met een motor van Zehus in de achternaaf
Olmo E-Bro Special Edition met Polini EP3 middenmotor
Simplon Kiaro PMax met Mahle Ebikemotion motor in de achteras. De fiets zou 10,7 kg moeten wegen
Lapierre met Mahle Ebikemotion motor in de achteras
BH Gain met Mahle Ebikemotion motor in de achteras
Corratec Corones met Bosch middenmotor
Ribble Endurance SL E met Mahle Ebikemotion motor in de achteras
Colnago E64 met Mahle Ebikemotion motor in de achteras
Wilier Cento10 Hybrid met Mahle Ebikemotion motor in de achteras
Bianchi Aria E-Road met Mahle Ebikemotion motor in de achteras
Titici Energy E-GR01 met Polini E-P3 middenmotor
Titici Energy E-DB01 met Polini E-P3 middenmotor

Het straatbeeld in Nederland zal voor wat betreft racefietsen nog niet zo snel veranderen verwachten wij, maar duidelijk is dat de elektrische fiets populair is. Dit was een overzicht van Eurobike. Hier een overzicht van alle e-bikes op Racefietsblog.nl