De Aeolus-wielen van Bontrager zijn de beste die ze in huis hebben, en ze presenteren vandaag een geheel nieuwe lijn high-end tubeless ready wielen. Naar eigen zeggen zijn het hun snelste wielen ooit. Sneller dan hun bestaande XXX tubewielen!

Snel en lichter

Die Aeolus XXX (triple X) wielen zijn al niet de minste wielen van de Amerikanen. De XXX 6 bijvoorbeeld, met 60 mm hoge velg en 21 mm binnenbreedte weegt 1530 gram. Maar die wielen zijn uit 2018 en gaan dus alweer even mee, en de techniek staat niet stil. Ze kwamen al eerder met de Aeolus RSL (Race Shop Limited) 37 tubeless ready wielen. Die zetten al de toon met een gewicht van slechts 1325 gram per set voor een 37 mm hoge velg. Lichter dan de XXX lijn, maar ook sneller, claimen ze. Deze RSL lijn wordt nu fors uitgebreid.

3 nieuwe velghoogtes, plus een budgetuitvoering

De RSL 37 TLR wielen zijn er dus al en krijgen nu gezelschap van 3 nieuwe velghoogtes: de Aeolus RSL 51, 62 en 75. En voor de duidelijkheid, het gaat hier om de high-end lijn van Bontrager. Om ook de budgetbewuste renners tegemoet te komen hebben ze ook nog een betaalbaardere wielset, de Aeolus Pro 51.

De naam van de wielen verraad ook de hoogte van de velgen. 51, 62 en 75 mm dus. Verder zijn ze gelijk aan elkaar. Zo hebben ze bijvoorbeeld dezelfde buiten- en binnenbreedtes van resp. 31 en 23 mm. Alleen de bestaande RSL 37 wielen zijn smaller met buitenbreedte van 28 mm buiten en een binnenbreedte van 21 mm.

Hieronder een overzicht van de dimensies en gewichten:

WielsetHoogteBinnen-breedteBuiten-breedteGewicht
RSL 3737 mm21 mm28 mm1325 gr
RSL 5151 mm23 mm31 mm1410 gr
RSL 6262 mm23 mm31 mm1520 gr
RSL 7575 mm23 mm31 mm1645 gr

Aeolus RSL wielen

De ontwikkeling van de nieuwe velgen heeft Bontrager gedaan met 3D CFD modellen, waarmee ze op de computer real-life omstandigheden kunnen nabootsen. Met behulp van deze modellen hebben ze de RSL velgen niet alleen sneller maar ook stabieler weten te maken. Met stabiliteit doelen ze onder andere op de invloed van zijwind die bij de RSL velgen een stuk minder is dan bij zijn voorganger. Een nieuw RSL 62 wiel zal volgens Trek 14% meer aerodynamisch zijn dan de Aeolus XXX6. De 31 mm brede velg zorgt voor een aerodynamische combinatie van de band en velg. Een bredere band kan worden gereden met een lagere bandenspanning waardoor het geheel ook nog comfortabeler zal voelen.

De RSL wielen worden gemaakt van het lichte OCLV carbon dat Trek ook gebruikt bij bijvoorbeeld de nieuwe Trek Émonda. Voor de naven worden de betrouwbare DT Swiss 240 naven gebruikt. Om het gewicht zo laag mogelijk te houden zijn de wielen gespaakt met DT Aerolite spaken. Standaard worden de wielen geleverd met 11-speed body, maar dit kan bij DT Swiss altijd eenvoudig worden geupgrade naar een passende 12 speed body. Een Aeolus RSL wielset kost € 2.399,98 en het maakt niet uit voor welke hoogte van velg je dan kiest.

Aeolus Pro 51

Voor de kleinere portemonnee is er de Aeolus Pro 51 wielset. De vorm van de velg is gelijk aan zijn grote broer de RSL 51, maar de carbonconstructie is anders. Dit zie je terug in het gewicht want de wielen zijn zo’n 180 gram zwaarder dan de RSL 51. De Aeolus Pro 51 (en ook de Aeolus Pro 37) hebben DT Swiss 350 naven. Deze Aeolus Pro 51 wielset kan je kopen voor € 1.299,98 en dat is ook de prijs van een set Aeolus Pro 37 wielen. Ook bij de Aeolus Pro wielen is de 37 mm uitvoering een fractie smaller met 28 mm buitenbreedte en een binnenbreedte van 21 mm.

Levenslange garantie

De RSL en Pro wielen hebben meer overeenkomsten dan alleen de velghoogte. Op alle Bontrager wielen zit een levenslange garantie met hun Carbon Care programma. De wielen zijn allemaal tubeless ready en worden ook standaard geleverd met velglint en tubeless ventielen. De schijven worden gemonteerd met centerlock en zijn geschikt voor 12 mm steekassen. Dit is aan te passen naar 15 mm steekas of quick-release.

Alle specificaties en informatie kan je vinden op de website van Trek.

Comments are closed.