“Geen twee ritten zijn hetzelfde” is de opmerking waar Canyon de introductie van hun nieuwe Endurace CF SLX mee begint. De wegen zijn anders, het weer en het gezelschap. De Endurace zou voor elke rit geschikt moeten zijn.

Bij het ontwikkelen van de nieuwe Endurace was dan ook het doel een fiets te ontwikkelen die met elke situatie om kan gaan. Dat heeft enerzijds natuurlijk betrekking op de fiets, maar ook op de berijder van de fiets. En als je het hebt over all-round, dan moet hij dus geschikt zijn voor lange ritten, snel zijn, comfortabel maar ook direct. Om de fiets en berijder goed op elkaar af te stemmen hebben ze gekeken naar de contactpunten om die zo comfortabel en ergonomisch mogelijk te maken.

Hiervoor hebben ze hun Sport Geometry toegepast op de fiets. Ze hanteren verschillende standaard-geometrieën per doel waar de fiets voor de geschikt is. Zo zijn de Ultimate en Aeroad bijvoorbeeld gebaseerd op de Sport Pro geometrie. Daarbij zit je wat dieper; ze hebben onder andere een relatief lage stack en lange reach (resp. 10mm en 8mm). De Pro geometrie is iets relaxter, om het zo te noemen. Dit moet resulteren in minder spanning op de rug en schouders, maar toch met voldoende afstelmogelijkheden voor elk soort renner, van ‘agressief’ diep zittend naar wat rechterop. Ook de chainstays zijn iets langer voor wat extra stabiliteit.

Wat we goed vinden is dat ze daarbij ook aandacht hebben besteed aan het uiterlijk. Endurance racefietsen hebben typisch een langer balhoofd bijvoorbeeld en dat pakt esthetisch gezien niet altijd even goed uit. Precies dat hebben ze bij de Endurace proberen te ondervangen door de extra lengte uit de vork en de kroon te halen zodat het design beter in balans blijft. Oordeel zelf!

Kenmerken
Naast de lagere stack en kortere reach is er nog een aantal andere kenmerken van de Endurace die het fietsen voor de berijder wat comfortabeler moeten maken. Zo is de fiets uitgerust met de inmiddels bekende VCLS zadelpen die als een soort bladveer fungeert en schokken kan opvangen voordat ze de berijder bereiken. Net zoals ze al eerder bij Ultimate hebben gedaan is ook bij deze fiets de zadelpenklem verder naar beneden geplaatst. Hierdoor krijgt de zadelpen meer ruimte om te buigen wat voor meer comfort moet zorgen.

Nieuw met de introductie van de Endurace is ook de H31 Ergocockpit. Je stuur is een natuurlijk een belangrijk contactpunt met je lichaam waarbij zowel comfort als stijfheid belangrijk zijn. Canyon heeft net als de bij Aeroad een geïntegreerde carbon stuur- en stuurpen gemaakt waarmee ze naar hun idee het beste resultaat konden behalen als het gaat om stijfheid, comfort, gewicht en aerodynamica. De bevestiging van die cockpit is ook niet conventioneel, kijk maar eens goed naar de foto’s waarop dit te zien is. In plaats van de stuurpen om de stuurbuis te klemmen en vast te draaien, waarbij je altijd goed moet letten dat je dit niet te stevig doet om de stuurbuis niet te beschadigen, wordt er een plaat tegen de buis geklemd. Hierdoor zouden de krachten beter verdeeld worden over de stuurbuis en moet het de torsiestijfheid verhogen.

Met betrekking tot de wielen is er ook nog een aantal bijzonderheden. Zo heeft het model standaard flat mount schijfremmen met zowel voor als achter 160mm schijven (met uitzondering van de 2XS maat, die heeft 140mm). De UCI wil er niet aan, maar een all-round fiets moet altijd goed kunnen remmen. Ook zowel voor als achter zijn er steekassen (12mm) gebruikt met resp. 12x100mm en 12x142mm. Standaard komt de fiets met 28mm bandjes, dat is al breed, maar je kan er nog tot 33mm brede banden op monteren.

Ook aerodynamica heeft een rol in het ontwerp gespeeld omdat Canyon stelt dat dit niet alleen belangrijk is voor fietser die op topsnelheid koersen, maar bij ook bij lagere snelheden een belangrijke rol speelt. Om die aerodynamica ook goed te kunnen testen hebben ze Ferdi ontwikkeld. Een paar heupen en benen van carbon die op de fiets kunnen zetten en meebeweegt. Uiteindelijk is het ze gelukt om slechts 3,3 Watt toe te geven op hun topmodel, de Ultimate, met schijfremmen.

Uitvoeringen en prijzen
De Endurace komt in 6 verschillende uitvoeringen op de markt. Elke uitvoering heeft hetzelfde frame en zijn technieken, dezelfde voorvork, de H31 Ergocockpit en VCLS 2.0 zadelpen en  onderscheidt zich in de verdere afmontage. Er is ook een vrouwen-specifieke WMN uitvoering.

Canyon Endurace CF SLX 8.0 – Ultegra – 7,4kg – EUR 3.599

Canyon Endurace CF SLX 9.0 – Dura-Ace – 7,2kg – EUR 4.299

Canyon Endurace CF SLX 8.0 Di2 – Ultegra Di2 – 7,4kg – EUR 4.299

Canyon Endurace WMN CF SLX 8.0 Di2 – Ultegra Di2 – 7,35kg – EUR 4.299

Canyon Endurace CF SLX 9.0 Di2 – Dura-Ace Di2 – 7,30kg – EUR 5.199

Canyon Endurace CF SLX 9.0 SL – Dura-Ace Di2 – 7,30kg – EUR 6.299

CANYON-endurace-cf-slx-9-sl-stealth CANYON-endurace-cf-slx-8-di2-women CANYON-Endurace_CF_SLX_Front_View CANYON-Endurace_CF_SLX_Rear_View CANYON-Endurace_CF_SLX_H31_Ergocockpit CANYON-Endurace_CF_SLX_RD_Hanger CANYON-Endurace_CF_SLX_Saddle CANYON-Endurace_CF_SLX_Fork_Clearance CANYON-endurace-Wind_Tunnel_3

www.canyon.com/nl