Een custom racer is altijd leuk om over te schrijven. In dit geval kijken we naar een custom uitvoering van het RM3 model van het Amerikaanse merk Argonaut. Het leuke aan custom racefietsen is wat mij betreft dat je de keuzes van de eindgebruiker kunt bekijken, waar soms keuzes bij zitten die je zelf wel of niet zou maken. Een bron van inspiratie dus, die ook behoorlijk jaloersmakend kan zijn.

Een klassiek frame

Het frame van de Argonaut RM3 heeft klassieke lijnen. De staande achtervork begint als één en splitst zich net boven de achtervork in tweeën. Het frame is grotendeels oranje, en ook de voorvork en cockpit zijn meegspoten. Merknaam Argonaut staat in het wit op de onderbuis, en op de voorkant van het balhoofd zien we het logo staan. De merknaam staat er trouwens zo groot op, dat een gedeelte achter het crankstel verdwijnt.

De achterkant van de achtervork heeft een transparante laklaag, waardoor je de carbon lay-up van het frame ziet. Je ziet dit ook aan de binnenkant van de voorvork. Een mooie detail als je het mij vraagt. De zadelpen is op traditionele wijze aan het frame verbonden, met een klassieke zadelpenklem met inbusbout. De carbon one-piece cockpit is dan wel weer hypermodern.

De nieuwe Sram Red groepset

Het mooie aan het custom bouwen van een racer is natuurlijk de eindeloze mogelijkheden die je hebt qua onderdelen. Daar kleeft direct ook een nadeel aan, want het kan zorgen voor twijfels en keuzestress. Maar op deze Argonaut RM3 zien we een mooi lijstje met componenten, die ik zo zou kopiëren. Als eerste zien we natuurlijk de hagelnieuwe Sram Red AXS groepset, voorzien van een powermeter én aangesloten op de bijbehorende Hammerhead Karoo.

Partington, Enve en Vittoria

Het volgende dat opvalt zijn de carbon wielen, van het Australische merk Partington. Het gaat om de R-Series 39/44. Een combinatie dus, van een voorwiel met een velghoogte van 39 millimeter en een achterwiel met een velghoogte van 44 millimeter. Hele cleane wielen met strakke zwarte spaken, en slechts één subtiele decal met daarop merknaam Partington. Om de wielen liggen de welbekende Vittoria Corsa Pro banden, in een breedte van 30 millimeter. De zijkant heeft de kenmerkende tanwall kleur, die goed matcht met de oranje kleur van het frame.

De carbon one-piece cockpit is de AR van Enve, en die is dus mee gespoten in de oranje kleur van het frame. Alles bij elkaar opgeteld is deze Argonaut een hele gave racer met uitgebalanceerde specificaties. De kleur oranje is lekker gewaagd wat mij betreft, maar omdat de rest van de componenten ingetogen zijn gebleven staat het deze racer goed.

Meer info via Argonaut en Bike Superior.