Het is niet mijn eerste custom project en ik ga ook zeker niet beloven dat dit de laatste is. Het is wel het project waar de meeste tijd in zit, maar dat was het zeker waard wat mij betreft. In juni 2020 benaderde ik Enrico Bellé met de vraag of hij een custom stalen frame voor mij wilde bouwen en daarmee was de eerste stap gezet. In totaal heeft het ongeveer een jaar geduurd van de eerste mail tot complete fiets. Het werk van Enrico Bellé heb je hier al eerder voorbij zien komen met zijn custom make-over van een Bellé GRAR gravelbike.

Stalen frame met een custom geometrie

Zo simpel als het klinkt, is het niet. Er komt nogal wat kijken bij het laten maken van zo’n custom frame maar zo’n proces loop je samen met de framebouwer stap voor stap door. Uiteraard heb ik een bepaald beeld in mijn hoofd maar dat gaat om het eindresultaat, terwijl eerst alle details aan bod komen. Allereerst moet je bepalen wat voor type frame het moet worden en welke specificaties je daar bij wilt. Er zijn zoveel opties en keuzes waarover je moet nadenken, dat je dat niet ‘even’ in een paar dagen beslist. Bij een custom geometrie moet je bijvoorbeeld ook nadenken over de hoogte van je balhoofd, of de lengte van je chainstays. Dingen die direct invloed hebben op het rijgedrag van een frame.

Het frame dat ik heb laten maken is een Bellé SilkD en dat is een strakke maar comfortabele racefiets. Een frame met een custom geometrie, zodat hij perfect op maat is voor mij en voldoet aan de rij eigenschappen die ik wens. Het frame heeft externe balhoofd en bracketlagers, interne kabelgeleiding, is geschikt voor Di2 en het is gemaakt van Columbus Spirit HSS stalen buizen. De geometrie van het frame is gemaakt uitgaande van een 100 mm stuurpen, omdat ik dat prettig vind sturen. Laatste onderdeel voor mijn frameset is de voorvork en daarbij heb ik gekozen voor een Enve road disc vork.

Uniek design

En dan het meest lastige: het design! Duizenden fietsen heb ik bekeken en uren heb ik online rondgesnuffeld naar ideeën voor het design. Een fiets als deze laat je niet maken om er na twee jaar weer afscheid van te nemen, dus ik wilde graag een tijdloos design. Ik heb lang getwijfeld over een felle en opvallende kleur, maar ik durfde dit niet aan vanwege het vaak tijdelijke karakter. Iets meer ingetogen dus en gezien het eindresultaat ben ik blij dat ik deze keuze heb gemaakt. De kleur heb ik uitgezocht met behulp van een internationale kleurenwaaier en het ‘Smoke-effect’ had ik gezien op de Instagram van de spuiter. Met deze gegevens is Enrico aan de gang gegaan voor een eerste concept-design. Uiteindelijk zijn er de nodige opmerkingen en designs over en weer gegaan en is dit het eind resultaat. En ook nu klinkt het weer cliché, maar in het echt is hij nog mooier 😉

Toen ik het frame binnenkreeg was ik onder de indruk van het strakke laswerk van de framebouwer en het schitterende spuitwerk. Het frame is volledig gespoten. Dat geldt dus ook voor de logo’s van Bellé en zijn handtekening. Het logo op het balhoofd is een metalen patch en onder het bracket is een ‘B’ in het frame verwerkt. Subtiele details die voor mij nog wat extra’s aan deze fiets geven.

Custom wielen en CeramicSpeed

Terwijl het frame in Barcelona werd gemaakt en samen met de voorvork en de stuurpen werd gespoten, had ik tijd om de andere onderdelen uit te zoeken. Dit was de minst moeilijke keus want zoals ik al aangaf had ik ‘het perfecte plaatje’ in mijn hoofd. Net als de voorvork, is ook het stuur en de zadelpen van Enve. De meegespoten stuurpen is van Deda. Een bewuste keus aangezien ik de stuurpen van Enve minder mooi vind.

Voor de wielen ben ik naar een bevriende wielbouwer gegaan want ik wilde graag een set wielen die niet de aandacht van het frame zou afleiden door grote logo’s. De basis is een set Chris King naven in het glanzend zwart in combinatie met carbon velgen met een zijdeglans laklaag. Niet overdreven glimmend, maar ook niet mat en een subtiele carbon weef structuur. In combinatie met de skinwall Vredestein banden past dit perfect wat mij betreft. Voor het bracket en de balhoofd lagers is de keus gevallen op CeramicSpeed.

Het perfecte plaatje!

Qua remmen en schakelen was het snel beslist. Shimano is bij mij favoriet en in dit geval dus de Di2 uitvoering van Dura-Ace. Qua kleur en looks vind ik deze het mooist en dit past ook bij een fiets als deze. De crankset is uitgerust met een dubbele vermogensmeter en de achterderailleur heeft een oversized derailleurkooi met ceramische lagers.

Alle losse onderdelen heb ik bij Wielerstudio in Enschede gedropt om op te bouwen. Daar zijn ook de laatste onderdelen uitgezocht zoals het Fizik zadel, de pedalen en bidonhouders. Eerdere fiets-bouw-projecten heb ik altijd zelf opgebouwd, maar in dit geval heb ik het toch maar aan een expert overgelaten. Hij heeft de fiets heel netjes opgebouwd volgens de getekende geometrie van de framebouwer. Ik heb na de eerste rit slechts een kleine aanpassing aan het zadel hoeven doen en verder zit hij (gelukkig) als gegoten.

Na 13 maanden van voorpret was de eerste rit genieten! Het project is wat mij betreft geslaagd en het rijdt zoals ik het vooraf had bedacht. De fiets is een fijne combinatie van stijfheid en comfort. Onderweg heb ik inmiddels de nodige positieve reacties gehad en elke rit rijdt ik met een glimlach van oor tot oor!

Comments are closed.