Lichter, aerodynamischer en comfortabeler?! Ja alle drie de punten hebben ze bij Merida aangepakt bij de nieuwe Merida Scultura. Waar vroeger deze drie eigenschappen van een fiets werden onderverdeeld in drie verschillende fietsen, lijkt het er tegenwoordig op dat fabrikanten het ultieme model kunnen maken dat op alle punten goed scoort. Merida heeft er in ieder geval bewijs voor, want met de nieuwe Scultura werden al overwinningen geboekt in de Tour de France en onlangs in de Vuelta met Team Bahrain-Victorious.

Aerodynamischer profiel en toch lichter

Eerst eens kijken hoe ze de fiets aerodynamischer hebben gemaakt. Om de luchtweerstand te verlagen is de kennis gebruikt van de Reacto, de aerofiets van Merida waarvan afgelopen jaar een nieuw model uitkwam. Dat begint met een nieuw profiel van de vork en de balhoofdbuis. Door de Wire Port in de balhoofdbuis is Merida in staat om de kabels compleet weg te werken. Staat niet alleen strak, maar helpt ook met het verminderen van de luchtweerstand. Aan de achterkant is de zadelpenklem weggewerkt en grijpt de achtervork lager in net zoals bij de Reacto. Bij elkaar moet dit zorgen voor 10 watt minder luchtweerstand t.o.v het vorige model.

Aerodynamica en een laag gewicht staan elkaar normaal gesproken deels in de weg. Merida geeft aan dat dit simpelweg komt, omdat een framebuis met een aeroprofiel in de regel zwaarder is dan een ronde buis. Toch heeft Merida de vijfde generatie van de Scultura weer iets lichter gekregen. Het gaat om 38 gram. Dat is een winst van 4,4%. Het lijken geen enorme getallen, maar het beginpunt is natuurlijk al een heel licht frame. Het frame hebben ze ondanks de nieuwe vormen van de buizen lichter weten te krijgen door een preciezere carbon lay-up en door een hoogwaardigere carbonvezel te gebruiken. Voor een maar M geeft Merida een gewicht op van 822 gram. Het gewicht van de voorvork komt op 389 gram.

Nieuwe eigen cockpit

Belangrijk troef in de aerodynamica is ook de nieuwe cockpit. Deze wordt door Merida zelf gemaakt en bestaat uit één stuk. In het stuur zit kabelbegeleiding zodat de kabels direct uit het zicht verdwijnen en verder gaan in de Wire Port bij het balhoofd. Het stuur weegt rond de 320 gram afhankelijk van de breedte en lengte natuurlijk. De spacers onder het stuur bestaan uit twee delen. Zo kun je een spacer weghalen zonder dat de kabels los moeten worden gehaald. Extra bij de cockpit is de Force Diffuser die erin is verwerkt. Dit is een sleeve tussen de cockpit en de vorkbuis. De Force Diffuser zorgt ervoor dat de kracht die op de vorkbuis komt te staan door het klemmen van de stuurpen beter wordt verdeeld.

30mm banden en meer flex

Dan gaat het nog om een laatste punt: comfort. In de nieuwe Scultura passen nu banden tot 30mm. Met een 30mm brede band zul je iets inleveren op de aerodynamische eigenschappen, maar je verhoogt wel het comfort. Nog meer comfort komt uit het bewust verlagen van de stijfheid van het frame. Op de meeste punten is de stijfheid gelijk aan het vorige model, maar bij de zitbuis is de verticale stijfheid verlaagd. De zitbuis is iets korter, waardoor de zadelpen ook meer uitsteekt Je moet zo voldoende efficiënt kunnen trappen, maar er ontstaat meer flex waardoor je comfortabeler in het zadel zou moeten zitten.

Slimme details

Met de nieuwe Shimano Dura-Ace gemonteerd zit de Merida Scultura op het UCI-limiet gewicht. Ondanks het lage gewicht heeft de fiets toch een aantal extra’s. Zoals de Merida Disc Coolers die de remmen koeler houden tijdens het remmen. Nog een slim detail is dat voor de Scultura dezelfde geometrie en zitpositie als bij de Reacto wordt gebruikt. Misschien voor wie maar één racefiets heeft niet zo’n belangrijke eigenschap, maar de profs kunnen zo zonder aanpassing overstappen van de ene op de andere fiets.

De Team replica zal te koop zijn voor € 9999,-. Voor die prijs schakel en rem je met de nieuwe 12 speed Shimano Dura-Ace afmontage. De wielen komen van Vision en zijn de Metron 45 SL disc met daarop Continental Grand Prix 5000 Tubeless 28 mm banden. De cockpit is dus van Merida zelf en draagt de naam Team SL 1P. Zitten doe je op het Prologo Scratch M5 zadel met een carbon rails. De replica is vanaf vandaag al te bestellen. De eerste levering zijn naar verwachting in november of december. Meer info via Merida