De Taiwanezen introduceren generatie vier van hun aeroracer, de Reacto. De vorige zagen we voor het eerst in 2017. Een mooi moment voor een update dus. Wederom een typische aerofiets die ze zelf eigenlijk liever een all-rounder met aero-eigenschappen noemen.

Merida Reacto 2021

Onderscheiden als aerofiets is moeilijk

Het is al vaker gezegd dat aerofietsen over het algemeen sterk op elkaar lijken. Soms gaat het zelfs zo ver dat er bij een ander merk is afgekeken. Maar ja, als het om puur aerodynamica gaat, is het natuurlijk niet verwonderlijk dat er gelijkenissen zijn. Daardoor wordt het ook moeilijker voor merken om zich te onderscheiden. Het zijn dan zaken als rijeigenschappen en de details die het verschil moeten maken.

Merida Reacto 2021 met disc cooler
Typisch voor Merida’s met schijfremmen zijn hun eigen Disc Coolers die extra hitte moet afvoeren van de remmen. Ze hebben een nieuw, meer geïntegreerd ontwerp gekregen en zitten voor de remklauw.

Het R&D team van Merida heeft ook nog steeds gewerkt aan de aerodynamische eigenschappen van de fiets, want dat is toch zijn handelsmerk. De fiets is daarvoor op verschillende punten verbeterd met behulp van CFD (Computational Fluid Dynamics), zeg maar een soort virtuele windtunnel. Zo komen de seatstays nu bijvoorbeeld een stuk lager bij de zitbuis.

Merida Reacto 2021
De seatstay – of staande achtervork – komt nu op een lager punt bij de zitbuis t.b.v. de aerodynamica

Maar ze wilden er ook een zo goed mogelijk presterende fiets op andere vlakken van maken. Dan heb je het over stijfheid, gewicht en comfort. Eigenschappen die niet altijd hand in hand gaan, maar toch geeft Merida aan met alles rekening gehouden te hebben. Vandaar dat ze ook graag spreken van een all-rounder.

Merida Reacto 2021 met Vision Metron 5D cockpit
Clean!

De ‘reële’ windtunnel volgde overigens alsnog, waaruit bleek dat er een winst was van 1 Watt t.o.v. zijn voorganger, de Reacto III. Op het eerste gezicht niet heel indrukwekkend misschien, maar toch was het team juist wel tevreden omdat ook de stijfheid, gewicht en comfort er op vooruit zijn gegaan. Dat, en dus ook nog iets sneller.

Kabels geïntegreerd en bredere banden

Een van de dingen waar we bij het vorige model stiekem ook al op hoopten maar nog niet voor elkaar was, is nu wel gelukt. Alle kabels zijn geïntegreerd in het frame en de cockpit. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van Vision’s ACR (Aerodynamic Cable Routing) systeem. Dit is een combinatie van de Vision Metron 5D cockpit en een eigen balhoofd waardoor alles netjes binnendoor gaat.

Merida Reacto 2021 met Vision Metron 5D cockpit met ACR
Alle kabels gaan binnendoor m.b.v. de Vision Metron 5D cockpit en het Vision ACR systeem

Met betrekking tot comfort is er de S-Flex zadelpen, het enige dat niet veranderd is ten opzichte van de vorige generatie. Deze biedt wat extra demping en heeft een verwisselbare bovenkant (Flip Flop Head) zodat je kan kiezen tussen wel of geen setback, met dezelfde zadelpen dus. Wat wel veranderd is ten opzichte van zijn voorganger is dat er nu ruimte is voor het gebruik van 30 mm bandjes. Hierdoor willen ze de fiets geschikter maken voor de voorjaarsklassiekers.

De extra ruimte bij de vorkkroon is goed voor bredere banden, maar ook voor een betere luchtstroom

Het gewicht is ook relatief laag gebleven, zeker voor een aerofiets. Met 965 gram voor het frame in maat M en 457 gram voor de voorvork (totaal 1.422 gram) is dat heel netjes in vergelijking met andere aerofietsen op de markt. De Reacto 8000-E hebben we zelf kunnen wegen. Als complete fiets, exclusief pedalen, in maat M weegt hij 7,90 kg.

Andere nieuwe features zijn nog de weggewerkte zadelpenklem en steekassen en de Shimano Direct Mount derailleurhanger.

Merida Reacto direct mount derailleurhanger
Nieuw is ook de Direct Mount derailleurhanger

Het Reacto frame komt in een CF5 en CF3 uitvoering (CF staat voor Carbon Fiber). Het verschil tussen de twee zit met name in gewicht, en dat komt weer voort uit een andere lay-up van de vezels en de ontwikkeling van die lay-up. De CF5 frames zijn lichter, maar de CF3 frames doen niet onder als het gaat om stijfheid en stabiliteit. Overigens zijn de CF5 frames alleen geschikt voor geïntegreerde kabelgeleiding voor elektronische groepen. De CF3 frames zijn voor zowel elektronisch als mechanisch.

Merida Reacto 2021
Ook de nieuwe voorvork heeft een disc cooler die over de remklauw valt. Je ziet hier ook dat de steekas mooi een beetje in de vork valt, en niet uitsteekt. Dat is ook aan de andere kant zo.

Modellen, prijzen en beschikbaarheid

De Merida Reacto 2021 is er vanaf € 2.399,- voor de Reacto Team Replica. Deze is gelijk aan de Reacto 5000, maar Merida promoot graag hun eigen WorldTour team op deze manier. De Reacto 9000-E staat bovenaan met € 10.499,-. Hieronder zie je alle modellen voor de Benelux met prijs en configuratie. De komende weken rijden we op de blauwe Reacto 8000-E, daarvan kan je dus een review verwachten.

Er is t.o.v. de Reacto III een maat bij gekomen, namelijk XXS. Het gaat om 6 maten, van XXS dus, tot XL. De fietsen met CF5 frame zijn leverbaar vanaf dit najaar, de fietsen met CF3 frame begin 2021. Alle verdere info en waar te koop is te vinden bij Merida.

Merida Reacto 5000 2021
Merida Reacto 5000 – € 2.599,-
CF3 frame, Shimano Ultegra (Shimano RS510 crankset), Merida Expert CW wielen
Merida Reacto 5000 Team Replica 2021
Merida Reacto 5000 Team Replica – (van € 2.599,- voor) € 2.399,-
CF3 frame, Shimano Ultegra (Shimano RS510 crankset), Merida Expert CW wielen
Merida Reacto 6000
Merida Reacto 6000 – € 3.099,-
CF3 frame, Shimano Ultegra, Fulcrum Racing 800 DB wielen
Merida Reacto 7000-E
Merida Reacto 7000-E – € 4.199,-
CF3 frame, Shimano Ultegra Di2, DT Swiss P1800 Spline DB32 wielen
Merida Reacto 8000-E 2021
Merida Reacto 8000-E – € 5.999,-
CF5 frame, Shimano Ultegra Di2, Vision Metron 5D cockpit, Reynolds AR58 DB wielen
Merida Reacto Bahrain-McLaren Team E 2021
Merida Reacto Team-E – € 9.999,-
CF5 frame, Shimano Dura Ace Di2, Vision Metron 5D cockpit, Vision Metron 55 wielen
Merida  Reacto 9000-E 2021
Merida Reacto 9000-E – € 10.499,-
CF5 frame, Sram Red eTAP AXS, Vision Metron 5D cockpit, DT Swiss ARC 1400 Dicut DB 50 wielen