In 2023 kwam het Italiaanse merk met de Pinarello F, die de oude bekende Pinarello Prince heeft vervangen. Aan die F-serie wordt nu een laatste model toegevoegd, de F1. Met de F1 presenteren ze het instapmodel van de F-serie.

F1 is om te racen

Bij het zien van de naam F1 denk ik in eerste instantie aan de Formule 1, maar in dit geval gaat het toch echt om een nieuwe racefiets. Deze is overigens wel gemaakt om mee te racen, als je dan toch de link met de snelle auto’s wil leggen. De Pinarello F-serie heeft, zoals Pinarello dat zelf noemt, een competition geometrie. Deze is hetzelfde als de Dogma F, waar de mannen van Ineos Grenadiers op rijden.

Het frame heeft natuurlijk de typische Pinarello looks, met de kromming in de voorvork en het asymmetrische frame. Dit moet zorgen voor een strak en wendbaar stuurgedrag, en een stijf frame. Daarmee moet je er niet alleen goed mee kunnen klimmen, maar ook vertrouwd en hard afdalen, aldus Pinarello zelf.

Shimano afmontage en Toray T600 carbon

De F1 is verkrijgbaar in het blauw of rood, en hij wordt afgemonteerd met de mechanische 105 groep van Shimano. Hydraulische schijfremmen en een derailleur met 12 versnellingen dus. De wielen zijn de Shimano RS wielen met Pirelli banden. Het stuur, stuurpen en zadelpen zijn van Most, het huismerk van Pinarello. Zowel voor als achter is er gekozen voor een 160 mm schijf, en De kabels hebben ze heel netjes weggewerkt, en lopen door het stuur het frame in. Hierdoor ziet het geheel er heel strak uit, zoals je ook kan zien op de foto’s.

Het frame van de F1 wordt gemaakt van Toray T600 carbon en dit is anders ten opzichte van de duurdere modellen van de F-serie. Hoe hoger het getal, hoe duurder de fiets. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de afmontage en dus ook in het gebruik van het type carbon. De Pinarello F1 105 is vanaf nu beschikbaar via de dealer.

Meer info op Pinarello of bij de verdeler van Pinarello