Tijdens Eurobike 2018 zagen we de POC Omne Air helm voor het eerst. Een helm die voor zowel de serieuze commuter als de wielrenner geschikt is. De afgelopen jaren zagen we de helm ook regelmatig voorbij komen op het hoofd van Lachlan Morton en andere profs, tijdens gravel-events. De Omne Air is een helm die zich niet in een hokje laat plaatsen en waarmee je zowel op gravel als op de weg voor de dag kan komen. Niet heel lang gelden kwam Rapha met een limited edition Rapha POC Omne Air helm en aan mij om deze te testen.

Limited edition Rapha POC Omne Air

Technisch gezien is deze helm gelijk aan die van POC, maar dan met een Rapha sausje. Dat zit ‘m in het Rapha logo op de zijkant en de kleuren van de helm. Hij is verkrijgbaar in het Navy-blue, Off-white en Carbon-grey. De laatste grijze kleur is de helm die ik getest heb. Hij is niet helemaal grijs, maar de achterkant is zwart. Hendrik zei al, toen hij de helm op Eurobike zag, dat je hem direct herkent als een POC helm. Het design is overduidelijk POC, maar deze Omne Air oogt een stuk compacter dan de Octal en Ventral. Op deze Rapha editie zijn de logo’s aan de zijkant vervangen voor die van Rapha. Het enige POC logo dat er op de helm te vinden is, staat op de achterkant.

De Omne Air is de meest betaalbare helm van POC en de prijs van deze Rapha helm is met € 160,- gelijk aan de POC uitvoering. De helm heeft vijf grote ventilatie gaten aan de voorkant, drie grote gaten bovenop en aan de achterkant zitten er ook nog twee. Deze ventilatiegaten zitten mooi achter elkaar en aan de binnenkant van de helm zie je de ruimte waar de lucht door kan stromen. Midden op de helm is een deel van de helm dicht en hij zit daardoor naar mijn idee een beetje tussen een dichte aero-helm en een open helm in.

SPIN Padding voor de veiligheid

De helm heeft POC’s eigen siliconen SPIN padding. Deze SPIN padding heeft POC in 2017 ontwikkeld als tegenhanger van MIPS en zorgt dat de helm los van het hoofd kan bewegen. Hierdoor zal bij impact de rotatie worden opgevangen door de helm, om je hoofd en nek beter te beschermen. Bij deze helm zijn er veel dingen gebruikt die je ook bij de Ventral Spin helm ziet. Zo is het retentiesysteem hetzelfde en ook de bandjes zitten op dezelfde manier rondom je oor. Ook de luchtkanalen aan de binnenkant zijn vergelijkbaar met de helmen uit het topsegment. De helm is gemaakt van EPS-foam, dat verschillende diktes heeft. De twee buitenste ventilatie gaten zijn te gebruiken als ‘eye garage’, om je bril in te klemmen als je deze niet gebruikt. Het gewicht van de helm komt op mijn weegschaal op 315 gram voor maatje M.

Eerste indruk

Als ik de helm op zet, merk ik meteen weer hoe prettig ik de SPIN padding van POC vind. Dit maakt de helm lekker comfortabel en het sluit fijn aan om mijn hoofd. Met het retentiesysteem is hij makkelijk in omtrek aan te passen. Het voelt als een compacte en lichte helm, ondanks dat het niet direct een super lichtgewicht is. De grote openingen aan de voorkant laten de wind er heel makkelijk doorheen gaan en dat is bij warmere temperaturen fijn. Ik merk wel dat ik, nu de herfst daar is en de temperaturen zakken, eerder een petje onder mijn helm doe in vergelijking met een dichte helm. Niet heel gek gezien de vorm, maar wel handig om rekening mee te houden in de herfst en winter. Ik vind de kleuren van de helm erg mooi. Niet alleen deze grijs zwarte helm, maar ook de blauwe of witte kleuren ogen fraai. En net als met bijna alles in de fietswereld tegenwoordig, hij zal wel snel uitverkocht zijn.

Specificaties

Poc Omne Air Rapha Limited Edition
Prijs: € 160,-
Kleur: Carbon Grey, ook verkrijgbaar in Off-White en Navy
Verkrijgbaar in maat S, M (getest) en L
Gewicht: 315 gram (zelf gewogen)
meer info via Rapha

Conclusie

De Rapha Limited Edition van deze POC Omne Air is een goed betaalbare tophelm. Voor € 160 krijg je een helm waarbij veel technieken en ontwikkelingen zijn gebruikt die je kent van de duurdere POC helmen. Het gebruik van de SPIN padding geeft de helm extra veiligheid en hij zit mede daardoor ook erg comfortabel. Met de bandjes en het retentiesysteem is hij goed op maat af te stellen. De ventilatie gaten zijn zo gepositioneerd dat de wind er heel makkelijk door gaat. Het is een fijne en compacte helm met een typisch POC-design en een mooi Rapha sausje.

Tags: