Het lijkt nog maar een paar jaar dat slechts enkele merken bikepacking tassen in het assortiment hadden. Nu lijkt haast iedereen mee te willen doen met de wereld van bikepacking. En dan is het belangrijk om je te gaan onderscheiden. SKS Germany lanceerde begin dit jaar een nieuwe Explorer EXP. tassenset. Dan is de vraag natuurlijk hoe onderscheidt SKS zich? Nou, onder andere door een meegeleverd spatbord aan de achterkant en ontluchtingsventielen. Wij waren in ieder geval benieuwd of de tassen met deze extra’s ons wisten te overtuigen.

Drie tassen voor een pakvolume van 26 liter

De set bestaat uit drie tassen op de welbekende plaatsen: aan het stuur, aan het frame en aan de zadelpen. SKS biedt één volume aan per type tas. Scheelt weer keuzestress. De tas aan het zadel heeft een volume 13 liter, in de stuurtas past 9 liter en in de frametas kun je 4 liter kwijt. Totaal dus goed voor 26 liter. Daarmee zitten de tassen mooi in het midden: niet te groot en niet te klein.

Het materiaal van de tassen voelt glad, maar stevig aan. Dat SKS vijf jaar garantie geeft op de tassen is voor mij een extra bevestiging dat het met de stevigheid wel goed zit. Op de zwarte stof zitten een aantal zwarte logo’s met een net andere tint zodat ze haast niet opvallen. Staat strak dat design. De andere logo’s die wel opvallen zijn zilver en reflecterend. De functionaliteit hebben ze dus meegenomen in het design. De Saddlebag sluit je af met een rolsluiting om je spullen droog te houden. De Barbag werkt hetzelfde maar heeft rolsluitingen aan beide kanten. De Framebag werkt met twee waterdichte ritsen. Je hebt een groot vak en een klein vak. Aan de Framebag zit ook nog een klein zakje voor klein spul. Doordat het zakje aan de bovenkant open is, zit er aan de onderkant een klein ontwateringsgaatje.

Lange stevige straps

Belangrijk bij de bikepacking tassen zijn natuurlijk de straps. SKS heeft op veel punten gekozen voor grote, stevige straps. Bij die grote straps zit er aan de kant van de gesp een beschermingstuk. Zo beschadig je je frame niet bij het aansnoeren van de straps. Daarnaast is er ook nog een aantal kleine, smallere straps. Deze straps hebben een zachtere laag die voorkomt dat je het frame beschadigt, maar zorgt ook voor grip zodat je tas niet gaat schuiven. Je krijgt er overigens ook nog doorzichtige beschermingsstickers bij die je op je frame of stuur kunt plakken zodat je zeker weet dat je frame mooi blijft. Zoals gewoonlijk zijn de straps bij SKS altijd lang. Maar ze zijn zo ontworpen dat je ze op maat kunt knippen. En dat is ook wel echt nodig. Zeker bij de Framebag zijn de straps zo lang, dat als je ze niet zou afknippen je de straps met je benen los fietst. Het einde van de strap kan je wegwerken in een kleine opening die daarvoor is gemaakt.

Zadeltas met ingebouwd spatbord

Het ophangen van de tassen spreekt voor zich. Het is vrij duidelijk waar alle straps moeten komen. Bij een aantal straps kun je kiezen op welke hoogte je het wilt hebben, zodat het beter aansluit op je frame. Aan de voorkant is het even pielen hoe de schuimrubberplaatjes door de straps moeten. Je kunt zelf kiezen hoeveel plaatjes schuimrubber je er tussen wilt. Je krijgt er per kant vier stuks geleverd. Aan de achterkant heb je nog een optie voordat je de tas aan je zadelpen hangt en dat is het monteren van het spatbord. Monteren is een groot woord, want met de meegeleverde boutjes en speciale plasticjes is het een kwestie van draaien en het spatbord zit. Prettige gedachte is dat mocht je de boutjes ooit kwijtraken je ze opnieuw kan bestellen. Kiezen voor het spatbord betekent dat je 111 gram extra moet meeslepen. Dat valt te overzien! Opvallend is hoe snel je vuil, zelfs als het droog is, onder het spatbord verzamelt. Vuil dat normaal op jezelf of de tas zou eindigen.

Compacter door ontluchtingsventiel

In de 26 liter van de tassen kun je voldoende spullen kwijt voor een bikepacking avontuur. Er past meer in de tassen dan ik eigenlijk had verwacht. De Barbag met een inhoud van 9 liter is relatief smal voor zijn volume. Er zijn veel andere tassen die een stuk breder zijn. De SKS Explorer EXP. Barbag haalt zijn volume meer uit een ronder profiel. Voordeel ervan is dat er voldoende ruimte is voor je handen. En dat je niet je duim tussen de tas en je stuur of shifters hoeft te wurmen.

Voor mij een groot voordeel van de SKS tassen is het ontluchtingsventiel. Het zijn niet de vacuum reiszakken zoals je die in oude Tell Sell reclames zag waarbij de inhoud ineens werd gehalveerd. Maar in het verleden heb ik regelmatig tassen meerdere keren open en dicht gedaan omdat ik bij het oprollen gewoon teveel lucht had ingesloten. Met het ventiel is het even drukken op de tas en dan het ventiel dichtdraaien. Het helpt je om de tassen compact te houden.

De Saddlebag aan de achterkant heeft voldoende volume, maar voelt aan het zadel niet groot aan. Het ontluchtingsventiel helpt ook hier natuurlijk. De stevige strap rond de zadelpen en de twee straps rond het zadel houden de boel goed op hun plek. De tas gaat niet slingeren. Het spatbord en de plaat in de tas waarop het spatbord gemonteerd zitten zorgen ook voor stijfheid. Het is alleen opletten dat het spatbord niet tegen je achtervork aan komt. Bij mij staat het zadel altijd redelijk ver naar voren en daardoor werd de afstand tussen spatbord en achtervork redelijk klein. Let er dus goed op dat je dit goed op hoogte monteert. Aan de bovenkant van de tas heb je nog een elastieken net waar je nog wat meer spullen kwijt kunt.

Framebag met rits

De Framebag is een beetje anders opgebouwd dan de andere tassen. De tas sluit met een rits waardoor je minder last hebt van opgesloten lucht. Je hebt hier dan ook geen ontluchtingsventiel nodig. Je hebt twee vakken die worden afgesloten met een rits. Een groot vak dat voor 99% de ruimte vult en een klein vakje. Dit kleine vakje is lang en smal en door SKS bedoeld als plek om je pomp in op te bergen. Zelf had ik een wat groter vakje willen zien en dat er plek was voor je telefoon. Persoonlijk vind ik het handig om zo’n voorwerp geïsoleerd te hebben van de rest, zodat je het in één greep weet te pakken. SKS heeft natuurlijk genoeg andere opties om je telefoon mee te nemen. Je kunt je bikepacking set bijvoorbeeld nog completer maken met de SKS Explorer Smart Bovenbuistas dan heb je een telefoonhouder en nog meer pakvolume in één. Het open vakje, dat tegen de tas zit aangeplakt is bedoeld voor een minitool. Maar je kunt er natuurlijk ook een reep of gelletje in kwijt. Het formaat van de frametas is niet super groot, dus bij mijn 58cm frame kon ik nog gewoon gebruik maken van de bidons.

Waterdicht?

SKS geeft aan dat de tassen van waterdicht materiaal zijn, maar geeft geen waterkolom op. Bij wijze van test, en ook omdat de tas geen drukpunten heeft waardoor water sneller door zou lekken, heb ik de tassen onder de kraan gehouden en ik kon geen lek vinden. Niet bij de rolsluitingen, maar ook niet bij de waterdichte ritsen van de frametas. Je kunt je spullen dus met een gerust hart meenemen ook door een regenbui.

Als je de gewichten van de tassen bij elkaar optelt kom je uit op 1151 gram. En met het spatbord wordt dat 1262 gram. Daar wint de SKS Explorer EXP. lijn geen weightweenie prijzen, maar de tassenset is ook niet zwaar te noemen. De grote stevige straps, de ventielen en het waterdichte materiaal brengen nou eenmaal gewicht in de schaal. Ondanks de extra’s zoals de ventielen en het spatbord zit de prijs op hetzelfde niveau als de concurrentie.

Details

SKS Explorer EXP. Saddlebag
Inhoud: 13 L
Gewicht: 417 gram + 111 gram voor spatbord incl. boutjes
Prijs: € 79,99

SKS Explorer EXP. Framebag
Inhoud: 4 L
Gewicht: 255 gram
Prijs: € 59,99

SKS Explorer EXP. Barbag
Inhoud: 9 L
Gewicht: 479 gram incl. schuimrubber
Prijs: € 59,99

Meer info via SKS

Conclusie

Bij SKS Germany houden ze het graag functioneel. Je ziet het nu weer terug bij de Explorer EXP. fietstassen waar zelfs het logo functioneel is met reflecterend materiaal. De producten zijn goed uitgedacht en de extra’s hebben ook echt nut. Voor mij zijn de ontluchtingsventielen een grote plus! Bij elkaar kom je op zo’n € 200,- voor de tassenset. Daarmee heb je voor een goede prijs een complete tassenset en ben je klaar voor het avontuur.

Comments are closed.