Met de Exploro volgt 3T de trend van de gravelracers, maar de Exploro is er niet zomaar een om aan de lijst toe te voegen, het is een geval apart.
Als je de 3T Exploro van een afstandje ziet staan, lijkt het typisch een racer. Maar eenmaal dichterbij zie je al snel dat dit niet zomaar een racefiets is. Het is dan ook een gravelracer, maar hangt zoals zoveel gravelracers dicht tegen de cyclocrosser aan. Alleen komt de Exploro een stuk sportiever over dan de gemiddelde gravelracer. Zoals we ook al constateerden bij de introductie afgelopen zomer is het letterlijk en figuurlijk een dikke fiets. Letterlijk omdat de schuine onderbuis een van de dikste is die we hebben gezien en figuurlijk omdat we het een fraaie verschijning vinden. Het witte frame met zwarte onderdelen, dikke banden en knalrode 3T logo gaan erg goed samen.
Het gaat hier om een eerste indruk en ondanks dat het misschien om een kort moment gaat dat we ermee over verhard en onverhard terrein hebben gereden viel op hoe licht de fiets was en makkelijk hij zich liet manoeuvreren. Dit komt door de geometrie en de korte 415mm a-symmetrische chainstays (kijk maar goed naar de foto’s). Crossers en gravelracers zijn ons niet vreemd, maar zo’n fiets met 3T’s Discus Plus C25 Pro 650B wielen en 2,1 inch crosscountry banden is toch wel echt wat anders. Maar bovenal heel leuk. Je krijgt echt het gevoel dat geen terrein te gek is en als je dan op verhard wegdek rijdt wil je er eigenlijk ook weer zo snel mogelijk vanaf. Offroad! Als je het je kan veroorloven heb je met de Exploro één fiets voor alles. Onze fiets was dus uitgerust met 650B wielen, maar er passen ook standaard 700C race- of crosswielen in. Wel met schijfremmen natuurlijk. Daar waar je traditioneel in de zomer je racer voor de weg hebt en in de winter de crosser, kan je ook alleen deze hebben. Maar dan ga je er in de zomer ook mee het bos in, in plaats van alleen in de winter, zo leuk is het om ermee te rijden. Er zit dan ook een nadeel aan de Exploro: we werden er namelijk een beetje hebberig van.
De Exploro wordt alleen als frameset verkocht. De specificaties hieronder zijn dan ook van het frameset en niet de complete fiets. Die kan je uitrusten zoals je wilt. De prijzen: Het witte Exploro Team frameset waar wij op reden kost € 3.000, de zwarte Exploro LTD (met 950 gram is deze 200 gram lichter dan de Team) kost € 4.200,-. Geen prijzen om de fiets er maar even bij te nemen dus.
Frame maten S – M – L – XL
Voorvork: 3T Luteus II TEAM (of LTD) + 15mm steekas (inclusief)
Bottom bracket: BB386EVO
Balhoofd: Integrated tapered IS42/28.6 | IS52/40
Zadelpen: 3T Charlie Sqaero
Achteras: 142X12mm steekas (inclusief)
Achterrem: Post mount voor 160mm schijfremmen
Kabels zijn internal via verwisselbare FlipTop covers voor 1×10/11, 2×10/11, Di2 en eTap
In de doos zit: Frame, vork, zadelpen, zadelpen interne klem, steekas voor, 1 voor- en 2 achterderailleur hangers, voorderailleur kabel liner, geluid dempende schuim slang for achterderailleur en rem geleiding.