De Xelius SL is ontworpen voor de veeleisende fietser die op zoek is naar een fiets die veelzijdig is. Deze Lapierre is geschikt voor alle soorten terrein, of dat nu vlak, omhoog of omlaag is. Hij blinkt uit op alle wegen, alle parcours, alle etappes. Aldus de Fransen die er duidelijk geen doekjes om winden. Of Fransen, Lapierre is alweer enige tijd in handen van Accell Group, gevestigd te Heerenveen.
De eigenaar mag dan in Nederland zitten, het merk is nog steeds heel Frans. En waar de reputatie van Franse auto niet al goed is, zit dat bij de fietsen wel anders. Merken als Time en Look staan al sinds jaar en dag hoog aangeschreven als het gaat om kwaliteit. Lapierre heeft dan misschien niet zo’n lange en rijke geschiedenis, ze draaien inmiddels wel al geruime tijd mee in de WorldTour, dat kunnen we van die andere twee tegenwoordig niet meer zeggen.
De WorldTour zal ook het podium worden van de nieuwe Xelius SL. Het is de derde generatie, vandaar SL3. Ze hebben voor het frame nieuwe lichtere en sterkere Torayca carbon vezel gebruikt (IM T800 /HM M40J, VHM YS60, T1000, voor de liefhebbers) en UD SLI, oftewel Uni Directional Super Light Innovation technologie. Het beste wat Lapierre momenteel te bieden heeft wat carbon betreft.
Het gaat om drie verschillende niveau’s voor de frames, te weten de superlichte Lay-up Light met 725 gram , de Lay-up Stiff met 745 gram en de Lay-up Standard met 845 gram. Daarbij wordt de Light alleen voor maten XS tot M gebruikt, en de Stiff voor L en XL.
De Xelius SL is ook lichter dan ooit, zelfs met schijfremmen. Een kaal frame zonder lak in maat M, de Lay-up Light dus, weegt 725 gram. Dat is zo’n 230 gram minder dan zijn voorganger. Dit moet verder geen consequenties hebben voor de stijfheid.
3D Tubular Concept. Heel herkenbaar Lapierre.
De geometrie van de fiets is afgeleid van de Aircode DRS, de aero racer van het merk, en het favoriete frame voor de sprinters en aanvallers van Groupama-FDJ. Een heel herkenbare eigenschap van het frame is waar de staande achtervork de zitbuis kruist. Het 3D Tubular concept, zoals ze het noemen. Het concept moet 3 voordelen hebben: ALs eerste verdeelt het trillingen tussen twee contactpunten, zijnde zadel en stuur. Het tweede is dat de zitbuis flexibeler wordt omdat hij los staat. Het laatste voordeel is dat het de fiets lichter maakt doordat er op dat punt minder carbon wordt gebruikt.
Aero en integratie
Ook bij dit topmodel zijn aerodynamica en integratie belangrijk geweest bij het ontwerp. Alle buizen hebben een geoptimaliseerde vorm om zo aero mogelijk te zijn, het frame is compacter gemaakt met een meer sloping bovenbuis (hoewel ik dat persoonelijk erg mee vind vallen als je naar de foto’s kijkt) en alle kabels lopen binnendoor, ook bij de goedkopere modellen.
Compleet vanaf € 2.799,-
De fiets zal in een aantal configuraties worden geleverd, maar ook als frameset en framekit. Alle informatie en waar ze te koop zijn, zie je bij Lapierre.