Er zijn niet heel veel awards te winnen in de fietsindustrie, maar Merida is het gelukt om met de Scultura Team de Design & Innovation award voor racefietsen voor 2022 te winnen. Jaarlijks houden we de Eurobike awards in de gaten, maar door covid is dat helaas een paar keer niet doorgegaan. De Design & Innovation awards maken geen onderdeel uit van een beurs. Het staat op zichzelf en is onafhankelijk.

Alle inzendingen – want zo werkt het – worden gedurende twee weken getest en besproken door een vakjury. Die bestaat uit 30 ervaren journalisten, testrijders en andere experts uit de fietswereld. Dit deden ze dit keer weer in de regio rond San Vigilio en Kronplatz in Zuid-Tirol, Italië. Hier kunnen ze met zowel racefietsen als mountainbikes uit de voeten. En terwijl de organisatie dus afhankelijk is van de inzendingen, is het wel zo dat nagenoeg alle grote merken ook fietsen inzenden. Er was dus zeker sprake van concurrentie voor de Merida.

Oordeel van de vakjury: tot de limiet

Het oordeel van de vakjury luidde als volgt: “Merida is met de vijfde generatie Scultura Team tot de limiet van wat technisch mogelijk is gegaan om een volbloed race machine te creëren. De fiets schittert door race-prestaties en topsnelheid in alle omstandigheden. De cleane look van het frame en de volledige integratie van de kabels in de one-piece cockpit zijn niet alleen een lust voor het oog, maar zorgen ook voor een geoptimaliseerde stroomlijn. Bovendien is de cockpit verrassend comfortabel. De afmontage van de Scultura Team laat met de nieuwe Dura-Ace Di2 groep en dubbelzijdige power-meter weinig te wensen over, tegen een redelijke prijs. Ondanks zijn dominante race genen is de Scultura Team verrassend comfortabel en veelzijdig. Het frame is zelfs geschikt voor banden tot en met 700 x 30C. Het gebalanceerde stuurgedrag zit perfect op de sweet spot tussen wendbaarheid en stabiliteit. Professionals kunnen profiteren van de stabiliteit en efficiëntie, terwijl de gewone fietser profiteert van een voorspelbaar rijgedrag wat veel vertrouwen geeft.”

Merida Scultura 2022
Frame: CF5 lichtgewicht carbon frame (circa 861 gram in maat M)
Groepset: Shimano Dura-Ace Di2 2×12
Crankset: Shimano Dura Ace (52-36T) + Powermeter
Stuur: Merida Team SL one-piece geïntegreerde cockpit
Wielen: Vision Metron 45 SL wielset (Tubeless Ready)
Banden: Continental Grand Prix 5000S TR 28mm
Zadelpen: Merida S-Flex carbon
Gewicht: 6.93 kg (maat M)
Prijs: € 9.999,-

Wij zijn benieuwd

Geen halve woorden van die vakjury dus. De nieuwe Merida Scultura werd in september van vorig jaar geïntroduceerd, maar door de wereldwijde logistieke crisis is hij moeilijk leverbaar. Wij zouden hem graag ook eens aan de tand willen voelen, maar we moeten nog even wachten. Kijk online bij Merida voor alle info en waar je hem kan kopen.