Een nieuwtje van Cannondale vandaag. De Cannondale Topstone Carbon 2022 is vernieuwd, vergeleken met het vorige model. En ze hebben niet alleen de kleuren aangepast maar ook technisch zijn er verschillen en de geometrie is ook lichtelijk aangepast. En ik heb het hier over de carbon versie. Eerst maar eens de nieuwe Topstone en de vorige naast elkaar.

Zoek de verschillen

Je hoeft niet heel goed te kijken om verschillen te zien. De voorkant lijkt voor het oog redelijk gelijk gebleven, maar de achterkant is duidelijk veranderd. Zo loopt de zitbuis nog iets verder door, daar waar hij bij de vorige stopte bij de bovenbuis. De geometrie is ook lichtelijk veranderd. De geometrie verschilt wanneer je kiest voor wel of geen Lefty voorvork en ook of je kiest voor 700c of 650b wielen. Maar als we uitgaan van 700c wielen met een vaste voorvork dan valt op dat de hoogte van de balhoofdbuis is verkleind en de bovenbuis en wielbasis zijn iets korter geworden.

Als gevolg is de stack korter geworden en is de reach ook ietsje korter. In combinatie met de extra offset van de voorvork betekent dit in de praktijk dat de nieuwe Topstone stabieler moet zijn maar nog steeds direct moet sturen. Ook leuk detail is wanneer je de ruimte voor de SmartSense accu niet gebruikt je hier een plek voor je tools van kan maken. Ook is de KingPin achtervering vernieuwd. Hij sluit nu sowieso mooier aan op de zitbuis maar ook de staande achtervork is recht en is niet meer gebogen aan het eind.

Vernieuwd Kingpin veersysteem

Nu we het toch even over het Kingpin veergedeelte hebben. Dit werkt met een scharnierpunt op de zitbuis waardoor de hele achtervork door de flex in het carbon kan veren. Je kan hier niets aan instellen. Je hebt achter 30 mm veerweg. Dat is net zoveel veerweg als je met de Lefty Oliver krijgt aan de voorkant. Door het nieuwe ontwerp van het Kingpin systeem hebben ze 100 gram weten te besparen en het ziet er strakker uit.

De buizen van het frame zijn ook aangepast en er is rekening gehouden voor het SmartSense systeem dat we voor het eerst zagen bij de nieuwe Cannondale Synapse. In tegenstelling tot bij de Synapse hebben ze de Topstone niet alle uitvoeringen zo’n SmartSense systeem meegegeven. Maar de voorbereiding hebben ze wel allemaal. Dat zie je terug in onder andere de uitsparing onderaan in de onderbuis voor de accu. De volledige SmartSense bestaat uit een accu, verlichting en een radar die achteropkomend verkeer detecteert.

Lefty Oliver voorvork met 700c wielen

Goed om te zien dat ze in de hele range ook de uitvoeringen met de Lefty erin gelaten hebben. Want ik was erg enthousiast over de vorige Topstone met Lefty. Het verschil is dat er nu standaard 700c wielen in zitten, dus de normale maat die je in je racefiets ook hebt. Ze hebben dit voor elkaar gekregen door de liggende achtervork bij het bracket aan de aandrijfzijde naar beneden te laten lopen. Een zogenaamde dropped chainstay. Voorheen zat er standaard 650b wielen in. Uiteraard passen deze er nog wel in. Volgens Cannondale past er maximaal 700 x 45 mm of 27,5 x 2,1″ banden in. En dan heb je nog 6 mm ruimte aan beide kanten over voor modder.

Misschien zag je de dropper post al op sommige afbeeldingen. Die zit er bij sommige uitvoeringen al bij, en het frame is zo gemaakt dat je de kabel ervan intern kan laten lopen. Dropper post ready. Voor de wielen hebben ze bij de topmodellen gekozen voor hun eigen Hollowgram 22 Carbon wielen. Deze wegen volgens Cannondale 1500 gram per set.

Zeven uitvoeringen van de Cannondale Topstone Carbon 2022

Er zijn in totaal 7 verschillende uitvoeringen van de nieuwe Cannondale Topstone Carbon met het Kingpin veersysteem achter. De uitvoeringen verschillen qua afmontage, voorvork en SmartSense systeem. Als er Lefty hieronder bij staat heeft hij een Lefty, anders een carbon voorvork zonder vering. De naamgeving in combinatie met de onderdelen is even puzzelen maar ik kom aan het volgende overzicht waarbij de twee topmodellen hetzelfde kosten. De een heeft een Lefty en de andere heeft een complete SmartSense gemonteerd met accu, verlichting en radar.

Topstone Crb 1 Lefty – Sram Force eTap – HollowGram 22 carbon wielen – € 8.999,-
Topstone Crb 1 RLE – Sram Force eTap – HollowGram 22 carbon wielen – SmartSense – € 8.999,-
Topstone Crb 2 Lefty – Shimano GRX 800/600 – WTB KOM wielen – dropperpost – € 5.199,-
Topstone Crb 2 L – Shimano GRX 800 – WTB KOM wielen – Smartsense verlichting – € 5.199,-
Topstone Crb 3 – Shimano GRX 800/600 – WTB ST i23 wielen – € 3.399,-
Topstone Crb 3 650b – Shimano GRX 800/600 – WTB ST i25 wielen – € 3.399,-
Topstond Crb 4 – Shimano GRX 600/400 – WTB ST i23 wielen – € 2.849,-

De verschillende uitvoeringen zijn er in verschillende kleuren waarvan er een aantal erg opvallend en bijzonder zijn. Zo is de gele bijvoorbeeld bijzonder maar erg goed gelukt.

Meer info via Cannondale