In de zomer van 2020 gaan de baanrenners en baanrensters in Tokyo strijden om de medailles. Maar voor die tijd is er al een strijd gaande tussen de fietsfabrikanten. De Nederlandse selectie presenteerde al eerder hun ‘wapen’ voor Tokyo. Nu is het de beurt aan Pinarello en de Italiaanse selectie.
Hofleverancier
Pinarello is al een tijdje de hofleverancier van de Italiaanse baanrenners. Zo won Viviani tijdens de Olympische Spelen van 2016 goud op het onderdeel omnium op een Pinarello MAAT baanfiets. En voor Tokyo is die MAAT weer verder geëvolueerd tot een model dat nog stijver en aerodynamischer moet zijn.
Eén aerodynamisch geheel
Alle buizen van voor tot achter hebben een plat profiel gekregen, maar wat echt de show steelt, is de voorkant. De balhoofdbuis is één geheel geworden met de schuine buis en de bovenbuis. Maar daar stopt het nog niet, want ze hebben het ook voor elkaar gekregen dat het randje tussen de vork en het balhoofd wordt afgeschermd. De balhoofdbuis (waarvan je, je kunt afvragen of het nog wel een buis is) lijkt over de voorvork heen te vloeien. De fiets is aerodynamische gezien daardoor nog meer één geheel. Kijk ook nog even naar het stuur, want die heeft ook een aerodynamische make-over gekregen met een unieke vorm.
Asymmetrische achterkant
Het frame heeft een asymmetrische achtervork gekregen, net zoals de wegmodellen van Pinarello. Het asymmetrische profiel heeft te maken met de krachtverdeling. Je kunt je voorstellen dat er andere krachten op het frame werken aan de aandrijflijnkant, dan aan de andere kant. Het frame moet in ieder geval stijf genoeg zijn voor de omni, maar zou ook stijf genoeg zijn voor het onderdeel sprint op de baan.
Carbon frame van 1350 gram
Een frame met al die speciale vormen, kan natuurlijk eigenlijk maar uit één materiaal worden gemaakt. En dat is natuurlijk carbon. Pinarello gebruikt Torayca T1100 1K frame voor het grootste gedeelte van het frame. Deze carbonsoort is volgens Pinarello carbon met ’s werelds hoogste treksterkte. Carbon zorgt er natuurlijk ook voor dat het gewicht relatief laag blijft. Het kale frame, dus zonder de blauwe verf, weegt 1350 gram.
De Italiaanse selectie hoopt komende zomer natuurlijk medailles op te kunnen strijken met de nieuwe MAAT. Maar dat betekent niet dat alleen de Italiaanse baanselectie er op zal kunnen rijden. Want het frame is binnenkort te koop in vijf verschillende maten en zal in drie kleuren beschikbaar worden.
Meer informatie via Pinarello