Dit is waarschijnlijk de meest onvrijwillige en meest praktische Racefietsblog-test van dit jaar. Want misschien doet een kapot frame nog wel meer pijn dan je eigen schaafwonden na een val. Ga maar na, zodra je enigszins weer op je plaatjes staat na een schuiver, scan je frame en wielen op scheuren en krassen. Zeker, met een stalen of aluminium frame moet je een flinke klap maken wil er iets sneuvelen, maar als je frame van carbon is, is het verstandig om direct even alles goed na te kijken.

Toen ik na een val in een afdaling opgekrabbeld was en het frame van m’n Bianchi Infinito checkte zag ik al snel dat het niet goed zat. De linkerpunt van m’n stuur was met een behoorlijke impact tegen de bovenbuis geklapt en had een dwarse scheur van de bovenkant tot de onderkant achtergelaten. Auw. Het ongeluk gebeurde op de laatste dag van een weekje fietsen, dus fiets achterin de auto en we zien thuis wel verder.

Eerst maar eens bellen
Rondkijkend op internet kom ik verschillende mogelijkheden tegen om de scheur die op het oog niet al te groot lijkt te repareren. Ik kom terecht bij carbonreparatie.nl. Een klein en gespecialiseerd bedrijf in Brabant dat niet alleen carbon frames repareert, maar ook complete custom fietsframes maakt (zowel race als ATB’s). We gaan maar eens bellen. Het contact met eigenaar Edwin verloopt soepel. Hij vraagt wat bijzonderheden en wil uiteraard foto’s zien van het frame. Niet zozeer om een prijs op te stellen, want ze werken eigenlijk met standaard bedragen voor bepaalde reparaties, in mijn geval kost de reparatie € 159,- en het lak/spuitwerk (dat met de hand gedaan wordt) ook nog eens zo’n zelfde bedrag. Edwin wil vooral even zien of hij de schade kan én wil repareren. Want, legt hij uit, niet elke schade kan dusdanig gerepareerd worden dat het frame daarna voldoet aan zijn eisen en hij er levenslange garantie op kan geven. Zijn kritische houding spreekt me aan, want er komt toch een raar gevoel bij kijken. Een ooit met veel aandacht geperst carbon frame met de hand laten repareren. Wordt dat wel net zo sterk en stijf als het ooit was?

Carbonreparatie.nl werkt samen met een aantal servicepunten, in mijn geval is dat Presto in Amsterdam. Daar breng ik het frame naartoe. Zij demonteren de hele fiets en sturen ‘m op naar Brabant. De servicepunten zelf rekenen hier uiteraard ook nog geld voor, hoeveel dat bepaalt de betreffende fietsenzaak zelf. Ik heb meteen een ‘kleine’ beurt laten uitvoeren (o.a. nieuwe kabels en periodiek onderhoud aan trapas) aangezien toch alle onderdelen er af en weer op moesten en betaalde hier zo’n 175 euro voor. Maar dit bedrag wisselt dus per situatie.

Een eerste indruk
Na zo’n 2 weken krijg ik een belletje van Presto, mijn frame staat klaar. Da’s best snel en ik ben ook behoorlijk benieuwd, hoewel mijn eigen kwetsuren er voor zorgen dat ik eigenlijk nog niet kan fietsen haal ik het frame natuurlijk zo snel mogelijk op. Een eerste inspectie laat zien dat het ondanks dat het een ingewikkeld gevormd deel van het frame betrof, de lijnen er strak uitzien. Zowel de vorm van het frame loopt mooi door, als de kleuren. Want precies in dat deel zat een blanco stuk carbon, een tweetal lijnen en aan de onderkant van de buis nog een stuk Bianchi logo. Maar vrijwel niets verraadt dat het hier een gerepareerd frame betreft. Het enige waar ik het aan kan zien (als ik heel goed kijk) is dat de weefstructuur van het ‘blanke’ carbon net iets anders is dan het origineel. Dit blijkt wel een bewust keuze om het gerepareerd stuk zo sterk mogelijk te maken met een andere soort carbon dan waar het frame origineel van is gemaakt.

De reparatie zelf
Wat heeft carbonreparatie.nl nu gedaan aan mijn frame? Eerst worden alle gescheurde vezels rondom de breuk natuurlijk weggeschuurd. Daarnaast wordt een zo klein mogelijk deel rondom de breuk schoon geschuurd. Liefst zo min mogelijk, maar genoeg om te zien welke lagen carbon nog intact zijn en welke niet en vooral om te zien in welke richting de betreffende lagen geweven zijn. Want dat is natuurlijk het geheim van carbon: door lagen vezels in verschillende lagen in verschillende lagen met elkaar te verweven ontstaat er een sterk en licht geheel. Voor de reparatie wordt zogenaamd UD (uni directional) carbon gebruikt. De vorm van het frame wordt vooral uit de omliggende delen doorgetrokken waarna de nieuwe carbon/harslaag door vacuüm of krimpfolie in model wordt gebracht. Net als bij de constructie van een compleet frame gaat de boel dan de oven in. Er gaat een stukje hars ter controle mee, hiermee kan de reparateur zien of de boel goed ‘gebakken’ is. Daarna is het tijd voor eventuele stijfheids- of zelfs röntgentesten.

Na de daadwerkelijke reparatie worden de frames naar een design/airbrush studio in de buurt gebracht. En hier wordt het strakke werk van carbonreparatie afgemaakt. Met de hand wordt in de juiste Bianche celeste de boel bijgewerkt inclusief strakke lijnen en zelfs dus een stuk logo aan de onderkant van de bovenbuis. Resultaat: een reparatie die je niet ziet als je er niets vanaf weet. Navraag leert dat grotere fabrikanten vaak wel voor medewerkers dit soort reparaties uitvoeren, maar niet voor klanten. Maar zoals gezegd geeft carbonreparatie.nl levenslange garantie op een reparatie, dus daar hoef je niet wakker van te liggen.

Maar ja, dan is daar die eerste rit. Bij elk hobbeltje of tramrails dwaalt m’n blik toch even af naar beneden. Niet om de cadans te checken, maar ja, het is toch een soort van ‘geplakte’ fiets waar je op zit. Per meter en per rit groeit echter het vertrouwen en na een paar honderd kilometer (wat een lekker weer hadden we in Maart!) merk ik dat ik niet meer om putdeksels heen fiets en ook bij aanzetten niet meer naar beneden kijk. Ik heb tot nu toe zo’n 1000 kilometer met de reparatie gefietst en kan geen enkel verschil voelen in het frame. De Infinito reageert nog steeds even direct en ik zou er dan ook niet over twijfelen om er opnieuw de Col de la Cayolle mee af te dalen, en dat zegt mij genoeg.

Conclusie
Eerlijk gezegd had ik liever een nieuw frame uit willen zoeken toen ik mijn fiets zag na mijn crash. Maar iets deed me toch twijfelen en na het contact met Edwin van carbonrepartie.nl besloot ik de ‘gok’ te wagen. Er hangt namelijk een raar sfeertje rondom het repareren van carbon. Grote merken branden hun handen er niet aan, dus ben je vaak op kleinere, specialistische bedrijfjes aangewezen… en dat is natuurlijk iets anders dan de naam die op je frame staat te pronken. Vreemd, want die gespecialiseerde bedrijfjes leveren stiekem gewoon goed werk, zeker in dit geval. Ik ben erg tevreden met de reparatie en de afwerking en heb 100% vertrouwen in mijn frame. Daarnaast heb ik ook nog eens flink geld bespaard, want voor ongeveer 450 euro vind ik geen nieuw (of gebruikt met garantie) frame op het niveau van de Infinito. Aardig om te melden is dat Edwin de eigenaar ook betrokken is bij team Belkin. Hij adviseert niet alleen over carbon frames maar ook over wielen, banden, en andere onderdelen per wedstrijd. Een leuke bijkomstigheid in dit geval omdat hij natuurlijk ook vanuit dat werk met Bianchi te maken heeft. Ik ga via dit blog in de toekomst nog een lange termijn update geven, maar ben tot nu toe uitermate tevreden met mijn gerepareerde carbon frame.

carbon-racefiets-stuk carbon-racefiets-repareren carbonreparatie carbonreparatie2