Het fietslampje van Lupine genaamd Rotlicht (uitspreken in het Duits a.u.b.) staat voor Roodlicht, heeft een sensor waarbij het als remlicht gaat werken. Wij kregen een achterlicht opgestuurd om eens te testen.
Het lampje ziet er eenvoudig uit en heeft aan de achterkant een ietwat schuine kant waardoor het achterlicht redelijk recht staat op je schuine zadelpen. Het riempje om het lampje mee vast te maken laat zich eenvoudig om je zadelpen klemmen. Verschillende grootes, van 22mm tot 55mm kan deze klem aan, dus ook de wat ovale zadelpennen.
Het lampje is fel, maar dan ook echt fel; 160 Lumen. Als je dan bedenkt dat de Knog Blinder die we eerder hebben getest 44 Lumen licht geeft, dan geeft dat een goed beeld. Je kunt de lichtsterkte wel instellen, dus een minder sterke instelling (vanaf 10 lumen) is prima voor de zichtbaarheid. Minder Lumen verbruikt ook minder energie van de interne batterij. In de laagste stand gaat de batterij ongeveer 24 uur mee. Deze batterij kan je opladen doormiddel van een usb kabel. Erg handig en je hoeft niet met reserve batterijtjes in de weer.
Er zijn vier standen:
- constant licht
- knipperend licht
- golvend licht (van hard naar zacht en weer terug)
- pulserend licht (zoals je misschien kent van een reddingsboei)
Het licht zet je aan door 2 keer op de grijze knop te drukken. Uit gaat deze wanneer je de knop 1 keer iets langer indrukt. Wisselen tussen de standen doe je door elke keer 1 keer te drukken op de knop. Dit kan dus niet mis. Wil je de standaard lichtsterkte aanpassen dan is dit best ingewikkeld, maar de handleiding maakt het duidelijk. (wanneer je gaat testen met de instellingen is een zonnebril geen overbodige luxe, wat een fel rood lampje zeg). Je kan de sensor ook uitzetten zodat je een gewoon achterlicht hebt.
Remmen
Zoals gezegd heeft het achterlampje een remlicht functie. Wanneer de sensor voelt dat je vaart mindert dan gaat het licht feller branden (zie verschil in lichtsterkte in foto hieronder) als een remlicht. In de praktijk duurt het ongeveer een halve seconde van het moment dat je remt tot dat het lampje feller gaat branden. Dus om in het donker wiel aan wiel te rijden en vertrouwen op het remlicht van je voorganger is niet slim. Wel is het voor de overige weggebruikers duidelijk dat je remt dus zullen ze meer oppassen. Daar is de functie dan ook handig voor.
Ook een goede feature is dat de sensor ervoor zorgt dat je licht feller gaat branden wanneer je omgevingslicht veranderd. Dus wanneer er bijvoorbeeld een auto dicht achter je gaat rijden, gaat je licht iets feller branden. Niet zo fel als het remlicht trouwens. Mooie ontwikkelingen die alleen maar de veiligheid vergroot, lijkt ons.
Het is wel een prijzig achterlichtje, namelijk € 79,- maar je hebt dan ook wel een super veilig, cool, enorm fel en waterdicht achterlicht gemaakt van een aluminium behuizing.
Je kan hem onder andere vinden bij I-Mobile.