Op uitnodiging van het Taiwanese Merida waren we op Mallorca om hun fietsen én het team van Lampre-Merida te ontmoeten. Een kleurrijke combi!
Merida organiseert jaarlijks een evenement voor de wereldwijde pers waarbij ze hun pronkstukken laten zien, zowel mtb als race, en waarbij ook de profteams aanwezig zijn (resp. Multivan en Lampre). Waar voorheen altijd de nadruk lag op de mountainbikes was de verhouding dit jaar – gelukkig voor ons – iets anders. Er was aandacht voor de techniek én er was voldoende gelegenheid om de fietsen te kunnen gebruiken.
Snelle fiets voor de profs van Lampre
Eén van de fietsen waar we al bij voorbaat nieuwsgierig naar waren is de Reacto Evo. Dit seizoen is het dé fiets van Lampre. Het is eigenlijk de aerodynamische opvolger van de Scultura. Die fiets moest vooral licht en stijf zijn. De Reacto Evo moest juist ook snel zijn zonder dat het ten koste zou gaan van het comfort. Dat eerste zie je meteen in het ontwerp; strakke lijnen! De aandacht voor comfort zie je met name terug in het S-Flex systeem in de zadelpen welke tot 4,5mm ‘veerweg’ zou moeten bieden.
Aerodynamica stond dus hoog in het vaandel bij de ontwikkeling en ze zijn te spreken over het resultaat; ondanks dat de Reacto iets zwaarder is met 200gr, is hij wel sneller dan Scultura! Bij schuine- of zijwind biedt de fiets 15% minder weerstand. Ook bij tests met aero fietsen van andere merken kwamen verschillen van 10 Watt naar voren in het voordeel van de Reacto. Alle renners van het team rijden nu dan ook op de Reacto Evo. Dat was in eerste instantie geen keuze overigens. Eerst stribbelden ze nog wat tegen, maar ze rijden er nu nog allemaal op.
De Reacto Evo in de praktijk
De fietsen die we meekrijgen zijn nagenoeg gelijk aan de fiets van mannen als Rui Costa en Fillipo Pozzato. Zij zitten een stuk dieper en hebben geen spacers of topcap en een lange (130/140mm) stuurpen met negatieve hoek. De test-Reacto’s zijn uitgerust met Fulcrum Racing Speed XLR tube wielen. Dat rijdt ook wel prettig natuurlijk. Verder rijden de profs met Di2 en is de consumentenuitvoering vooralsnog alleen met de mechanische groep verkrijgbaar.
Bij de eerste vlakke kilometers merk je meteen het comfort van de tubes. Ze plakken lekker aan de weg. De fiets zelf is heel direct, dat merk je met aanzetten. Dan hoor je ook dat heerlijk slepende geluid van hoge carbonwielen in combinatie met de tubes op het warme asfalt. Geen nerveuze trekjes, met losse handen rijden gaat – bijna – zonder nadenken.
De eerste klim gaat keurig omhoog, niet te steil, wel snel naar het binnenblad. Iedereen die met Shimano Dura Ace Di2 gefietst heeft weet dat dit prettig schakelt. Wat gaat de fiets lekker omhoog! De stijfheid maakt dat je ervaart dat alle energie direct doorgegeven wordt. Heerlijk gevoel die efficientie. Elke trap is wat waard. Je zou bijna de Rotor Q-Rings vergeten want je merkt bij het rijden eigenlijk niet direct iets van de ovale bladen. Je moet dezelfde fiets eigenlijk ook met ronde bladen rijden om te zien of je het verschil merkt bij het fietsen, zoals Coen al eerder deed in onze test met de bladen.
Het is de eerste rit met de fiets, maar toch lijkt dat mij geen strobreed in de weg te leggen bij het nemen van de bochten in de afdaling. Zeer strak en solide, ook bij sterke wind! De Fulcrum Racing Speed XLR’s zijn eigenlijk het enige waar wat op aan te merken valt. Ze gaan wat moeilijk de bochten in lijkt het. Iets dat meer opvalt als ik later met de Ride Pro met Racing Zero wielen de berg afga. Die gaan wat makkelijker de bocht in en zijn natuurlijk ook een stuk lager. Stuurmanskunst bij gebruik van deze wielen is daarom wel vereist. De profs zullen er waarschijnlijk minder moeite mee hebben.
Snel- en stijfheid zitten wel goed dus zo blijkt, maar hoe zit het met het comfort? Veel eigenschappen van de fiets maken het op het eerste gezicht een strakke harde ‘racebak’ en dat is hij simpelweg ook. Echter, het S-Flex systeem in de zadelpen lijkt toch de ergste klappen ietwat weg te filteren. Dit maakt het nog geen comfort-racer, maar alle beetjes helpen.
Pluspunten
+ Zeer strakke racer die alles in huis heeft om snel te gaan
+ Snel ogend ontwerp, de sportauto onder de racefietsen
+ Lekker direct en stabiel
+ Opvallende en unieke verschijning in Nederland vooralsnog
Minpunten
– De S-Flex biedt enig soelaas, maar het blijft een harde fiets (is een plus voor de serieuze wedstrijdrijder)
– Hoewel het subjectief blijft, valt er wat betreft kleurstelling nog wel wat te behalen door Merida
Conclusie
De echte racebakken zijn altijd wat lastig om te beoordelen. Ze zijn gemaakt om wedstrijden te winnen zonder concessies te doen. Zo ook deze Reacto Evo. Het is de fiets waar ze bij Lampre-Merida op koersen, dus zondermeer wedstrijdwaardig. Dus ja, het is en blijft een harde fiets waarbij de S-Flex pen het achterwerk en onderrug een paar klappen kan besparen.
Over de uitrusting van de testfiets valt weinig op te merken. Dura Ace Di2 en Fulcrum tube-wielen zijn natuurlijk het summum op dit vlak. De Fulcrum’s gaan wat misschien wat moeilijker de bocht door, maar de profs zullen hier geen moeite mee hebben.
De Reacto Evo past wat betreft ontwerp duidelijk in het rijtje met fietsen als de Specialized Venge, de Giant Propel en de Canyon Aeroad. Strakke, harde racers waarmee je direct snel weg bent. En daarmee is het ook niet een allemans fiets. Hoewel er bij de Reacto Evo aan comfort gedacht is ga je hier niet snel urenlange cyclo’s mee rijden, tenzij je Pozzato heet natuurlijk. Ben je wel wat gewend en wil je dat de fiets niet de belemmerende factor in snelheid is, dan zit je met de Reacto goed!
Specificaties*
Frame: Merida Reacto Evo BB386
Kleur: Special Design Team Lampre-Merida
Vork: Merida Superlite-S Taper
Trapas: BB386 met Shimano BB adapter
Remmen: Shimano Dura Ace direct mount
Ketting: Shimano Dura Ace 11s
Cranks: Rotor Power met Q-Ring kettingbladen
Voorderailleur: Shimano Dura Ace Di2
Achterderailleur: Shimano Dura Ace Di2
Freewheel: Shimano CS-9000 11s
Stuurlint: Merida Road Pro “Team”, microfiber
Stuur en stuurpen: FSA Plasma
Balhoofd: FSA semi-geintegreerd met low-profile kap
Wielen: Fulcrum Racing Speed XLR
Zadel: Prologo Zero II Tirox
Zadelpenklem: Merida Carbon klem met titanium bout
Zadelpen: Reacto Aero carbon Flex
Shifters: Shimano Dura Ace Di2
Banden: Continental Competition 22 Allround Pro Ltd tube
Bidonhouders; Elite Custom Race
* Specificaties zijn van de testfiets op de foto’s. Onze testfiets had Rotor 3D i.p.v. Power cranks en geen Garmin Edge
Het model dat in de winkel te koop is, de Reacto CF Team Lampre, heeft de mechanische Dura Ace groep, Fulcrum Red Wind 50mm wielen (clinchers) en een FSA K-Force cockpit i.p.v. het Plasma stuur en gaat langs de toonbank voor EUR 6.499,-. Kijk op de website van Merida voor meer details en waar je hem kan kopen. Hij is overigens ook nog in zwart met zilver verkrijgbaar. De Reacto CF 905 is er met Ultegra al vanaf EUR 2.799,-