Een zwart-witte, of een gekleurde? Dat was de vraag die ik moest beantwoorden over welke Cube Agree C:62 Race ik wilde testen. Mijn eerste ingeving is altijd iets met zwart. Maar soms moet je uit je comfort zone komen en dus ging ik voor de gekleurde, bluegrey´n´orange zoals Cube hem noemt.

De Agree is een carbon racer maar ook eentje waar je lange ritten op kan maken, volgens Cube. Efficiënt en comfortabel noemen ze dit. Dit model wordt niet door de profs gebruikt, want die rijden op de dikke Cube Litening. De Agree is iets minder dik qua frame dan de Litening. De Agree frames gebruiken allemaal hetzelfde frame met C:62 (carbon techniek van Cube) carbon. De Litening is er in een aantal versies: de duurste, de SLT kost € 3699,- en is afgemonteerd met Sram Force eTap en Newmen Advanced SL R.38 wielen. Daaronder komt de SL met Shimano Ultegra Di2 en Fulcrum Racing 77 wielen voor de prijs van € 2999,-. En ik reed met de goedkoopste versie, de Race.

Deze versie kost € 2499,- en daarvoor krijg je de racefiets afgemonteerd met een mechanische Shimano Ultegra groep. De wielen zijn van Newmen, de Evolution SL R.32. Het stuur, de stuur- en zadelpen zijn ook allemaal van Newmen. Het zadel is een Selle Royal Asphalt. De banden zijn de Continental Grand Sport Race SL in de maat 28 mm.

Opvallend kleurtje

Laten we eens beginnen met de opvallende kleur. Zoals gezegd ben ik normaal niet zo van de opvallende kleuren op mijn fiets, maar ik moet zeggen dat deze in het echt nog mooier is dan op de foto’s. En als ik eerlijk ben zou ik deze kiezen boven de zwart-witte. Enige persoonlijke noot is de kleurdetails op de wielen, stuurpen en zadel. Dat is wat mij betreft iets teveel. Die hadden van mij zwart gemogen. Dan komt de fiets nog beter tot z’n recht.

Tijdens de eerste meters, heb ik het idee dat de fiets iets kleiner valt dan ik gewend ben. Ik check mijn maat en het is toch echt 56. Vanaf de eerste meter zit ik prima op de fiets, dus zal het wel optisch bedrog zijn door de sloping bovenbuis. Straks bij thuiskomst nog maar even nameten is wat ik dacht. En het blijkt optisch te zijn, want het is echt maat 56. Ook weer opgelost.

Stijve racer

De Agree is een stijve racer. Dat voel je tijdens het rijden. Je voelt heel nauw het contact met het wegdek. Door dit directe contact met de grond, heb je echt het gevoel dat je aan het racen bent ook al fiets ik niet altijd even hard. De fiets is afgemonteerd met 28 mm banden, daar krijg je zeker wat comfort van. En ook de zadelpen en de achtervork zorgen voor iets comfort. Maar wat mij betreft, neigt de fiets meer naar een racer dan naar comfort als je het woord comfort-racer ontleedt. Maar tijdens de langere ritten heb ik de fiets geen keer oncomfortabel gevonden.

De fiets heeft een sportieve zit. Ook hier is het een middenweg: je zit net iets minder diep en gestrekt dan bijvoorbeeld de Cube Litening. Maar wel weer wat dieper dan een endurance racer. Het sturen gaat als een echte racer, want je stuurt strak de bocht door.

Waar soms de wielset wat onder doet voor de rest van de fiets is dat bij deze Newmen wielen niet zo. De aluminium wielen rollen erg soepel en zien er ook nog eens goed uit. Al hadden de decals wel gewoon zwart mogen zijn. Deze Cube is niet de allerlichtste met 8,36 kg. De fiets stuurt direct en makkelijk en wanneer je aanzet ga je ook echt goed vooruit. Oké je mag het niet vergelijken met de Cube Litening, maar we hebben het hier ook over een racefiets van onder de € 2500,-

En als je dan bedenkt dat de fiets afgemonteerd is met een mechanische Shimano Ultegra groepset is dat niet verkeerd, helemaal niet verkeerd zelfs. Shimano Ultegra komt net onder het topmodel van Shimano, de Dura Ace. De shifters zijn wat groter dan bij de elektrische Di2 versie, dat heeft met de techniek te maken. Dus hou je van elektronisch schakelen en de iets kleinere shifters, dan zou ik toch eens kijken naar de iets duurdere SL. De compact groepset heeft als kleinste versnelling een 34 – 32 en daarmee kom je toch wel overal boven.

Specificaties

Frame: C:62 CUBE CSL Evo Aero frame
Voorvork: CUBE CSL Evo Aero C:62
Achterderailleur: Shimano Ultegra 11-speed
Voorderailleur: Shimano Ultegra
Shifters: Shimano Ultegra 11-speed
Remmen: Shimano Ultegra Disc 160 mm
Crankstel: Shimano Ultegra – 50/34
Cassette: Shimano Ultegra 11-32
Wielen: Newmen Evolution SL R.32 Tubeless Ready
Banden: Continental Grand Sport Race 28 mm
Stuurpen: Newmen Evolution 31,8 mm
Stuur: Newmen Advanced Wing bar carbon
Zadelpen: Newmen advanced carbon, 27,2 mm
Zadel: Selle Royal Asphalt
Gemeten gewicht: 8,36 kg (zonder pedalen in maat 56)
Adviesprijs: € 2.499,-
Verkrijgbaar in de maten 50, 53, 56, 58, 60, 62 cm (getest in maat 56)
Meer informatie bij Cube

Conclusie

Ondertussen heb ik er de nodige kilometers mee gemaakt en ik kan niet anders zeggen dan dat het een verrassend lekkere racebak is. Het directe gevoel met het wegdek geeft je het gevoel lekker hard te gaan. En je stuurt hem ook heel makkelijk de hoek om. De fiets geeft je wel iets van comfort, maar in mijn ogen is dit vooral een racer met een prijs kwaliteit verhouding waar niet veel merken tegenop kunnen.