Als je iets vernieuwt moet het wel beter worden. En omdat ik de oude Cube Agree C:62 had getest, was het aan mij om de vernieuwde Cube Agree C:62 ook aan de tand te voelen.

Onze fiets is niet het topmodel uit de serie, maar juist het instapmodel. Dit maakt het vergelijken met de vorige Agree wel zo eerlijk, want qua prijs is deze met € 2.599,- maar € 100,- duurder dan de vorige Cube Agree. Het frame van hun C:62 is vernieuwd, maar wat is er dan aan het frame vernieuwd? De term waarin een merk de fiets classificeert geeft een goeie indicatie. Dit is een aero endurance roadbike. Wanneer je naar de fiets kijkt ziet het frame er veel meer aero uit ten opzichte van zijn voorganger.

Aero en geïntegreerde kabels

Kijk bijvoorbeeld naar de aero gevormde zadelpen waarvan de klem helemaal geïntegreerd is. En ook de kabels vanaf de shifter zijn geïntegreerd in het stuur. Ze worden naar de stuurpen geleid en daar gaan ze het frame in zodat ze nauwelijks zichtbaar zijn. Bij de duurdere versies met een carbon stuur gaan ze echt helemaal binnendoor. Maar kijk maar naar de foto bovenaan van deze C:62, dat ziet er toch heel strak uit.

Als we het dan toch even over zoiets subjectiefs als looks hebben. Deze kleur wit is erg goed gekozen. Een beetje ijzig-wit wat mij betreft. Ze noemen het flashwhite´n´carbon. Waar je bij Cube misschien zou verwachten dat dit witte ook op de wielen, het zadel of stuur opvallend terug zou komen, hebben ze dat niet gedaan. Het zit wel op het zadel en het stuur, maar heel subtiel. Je zou bijna denken dat ze naar me geluisterd hebben ;-). De rest van de onderdelen op de fiets zijn zwart en dan maken de bruine bandjes het helemaal af wat mij betreft. Oke, een kleine mini opmerking: de verschillende teksten op het frame wat bijvoorbeeld de maat van de fiets is, mag er wel af van mij. Nu ben ik wel heel erg aan het muggenziften want het is gewoon een heel strak uitziende racefiets.

En nou rijden met de Cube Agree

Op de weg voelt de fiets heel makkelijk. Totaal niet zenuwachtig en heel gemoedelijk. Wanneer je wil sturen, stuurt hij glooiend. Daarmee bedoel ik dat je wel even een tikje aan het stuur moet geven om de bocht te maken. Het is niet dat je het stuur maar aanraakt en hij al de bocht invalt. Het stuur is bovenop iets breder waardoor het lekker comfortabel is als je met de handen op het stuur rijdt. Door de breedte van het stuur heb je minder scherpe drukpunten.

Comfort is een grote pijler van deze fiets. De fiets is hierin heel gebalanceerd. Hij is volwassener geworden als je hem vergelijkt met de vorige Agree. Daar waar de vorige aan de voorkant wat harder was dan aan de achterkant, heeft deze aan de voorkant meer comfort meegekregen. Het balhoofd en de voorvork is aangepast waardoor de voorkant meer comfort heeft. Hierdoor is de verhouding tussen de voor en achterkant mooi in balans qua comfort.

Wel of geen racer?

Nu moet ik het comfort wat ik hierboven heb beschreven wat nuanceren. De Agree is en blijft wat mij betreft een endurance-racer. Maar deze keer ligt de nadruk iets meer op endurance, daar waar het bij de vorige meer op race lag. Dat komt omdat het comfort over de hele fiets terug te vinden is. En gezien het aantal bevestigingspunten voor bidonhouders en accessoires kan je er lekker lang mee op pad. Maar dat wil niet zeggen dat het een saaie rechtop fietsende comfort fiets is. De houding op de fiets is lekker diep, terwijl ik nog best veel spacers onder het stuur had. En als je in de beugels flink doortrapt dan kan je heerlijk mee met een wedstrijdje van je club. Ja, ook in de bochten.

De keizer van de prijs-kwaliteitverhouding

Cube is misschien wel de keizer in de prijs-kwaliteitverhouding. Want voor € 2.599,- krijg je een heel fijn comfortabel frame, van carbon. De racefiets ziet er strak en clean uit en er is nagenoeg geen kabel te zien. De groepset is de mechanische Shimano Ultegra met hydraulische remmen. Een groep waar je blij van wordt en hij komt net onder Dura-ace, het topmodel van Shimano. Ik vind de Di2 shifters wat fijner in de hand liggen, maar dan hangt er een heel ander prijskaartje aan. Die versie hebben ze ook van de Agree maar dan moet je dieper in de buidel tasten. Dus, dit is een prima groep voor dit budget.

De aluminium wielen van Newmen scoren een dikke voldoende. Ze kunnen tegen een stootje en ik heb er met de testritten geen problemen mee gehad. Daarbij zien ze er goed uit met de 32 mm hoge velg. De banden zijn van Continental, de GrandSport Race. Dit is een fijne allround band, die een beetje in de middenmoot zit. Hij is comfortabel door z’n 28 mm breedte. Het is niet de snelste band, maar zeker ook niet eentje waar je je aan stoort.

Specificaties

Frame: Cube Agree C:62 Advanced Twin Mold Technology
Voorvork: CUBE CSL Evo Aero C:62
Achterderailleur: Shimano Ultegra 11-speed
Voorderailleur: Shimano Ultegra
Shifters: Shimano Ultegra 11-speed
Remmen: Shimano Ultegra Disc 160 mm
Crankstel: Shimano Ultegra – 50/34
Cassette: Shimano Ultegra 11-32
Wielen: Newmen Evolution SL R.32 Tubeless Ready
Banden: Continental Grand Sport Race 28 mm
Stuurpen: CUBE Aero Stem
Stuur: Newmen Evolution Wing Bar
Zadelpen: Agree C:62 Aero
Zadel: Cube Natural Fit Nuance
Gemeten gewicht: 8,66 kg (zonder pedalen in maat 56)
Adviesprijs: € 2.599,-
Verkrijgbaar in de maten 50, 53, 56, 58, 60, 62 cm (getest in maat 56)
Meer informatie bij Cube

Conclusie

Ik was al redelijk enthousiast over de Agree, maar de vernieuwde Cube Agree is echt verbeterd. De fiets is nog meer in balans. Heerlijk comfortabel, deels door het frame maar ook door de onderdelen en banden. Het is wat mij betreft iets verschoven van een Endurance racer met de nadruk op racer naar een endurance racer met de nadruk op endurance. Het is heel veel fiets dat je krijgt voor dat bedrag. Heb je een budget van rond de € 2.500,- dan zou ik deze zeker even gaan bekijken en dan wil ik je gezicht wel eens zien. Geheid dat er een glimlach op staat.