De Reacto is Merida’s aero racefiets, al jaren. Het model lijkt weinig veranderd in de loop der jaren en dat is vrij logisch. Wat toen aerodynamisch was, is dat nu ook zolang het op een vergelijkbare methode getest wordt zoals met windtunnels en CFD*. Dus die lage staande achtervork, rechte bovenbuis, en smalle balhoofd zijn er nog steeds. Het zijn de details die in de loop der jaren wijzigen. Details die de aerodynamica verfijnen, maar ook voor het oog.

Merida Reacto 8000-E 2021 racefiets

The Next Generation

Stijfheid, gewicht en comfort waren de aandachtspunten bij het ontwerp, zonder in te boeten aan snelheid. Drie dingen die je niet zal zien aan het ontwerp, ook niet in de eerder genoemde details. Dat zal je moeten voelen. Dat verschil in comfort zal niet al te moeilijk te voelen moeten zijn ten opzichte van de eerste generaties, want die waren gewoon heel hard. Elke oneffenheid voelde je. Stijf waren ze wel, maar het gewicht kon nog wat beter. Allemaal punten die ze in deze volgende generatie dus hebben aangepakt.

Merida Reacto 8000-E 2021 racefiets

Weinig te wensen over

Veelal zie je wanneer we het hebben over een ‘model’, dat het specifiek om het frame gaat. Er komen echter nog heel wat meer producten bij kijken om het tot een complete fiets te maken. Zo wordt hetzelfde frame met verschillende onderdelen en verschillend prijspeil in de markt gezet als sub-model. Bij deze Merida Reacto IV (4e generatie) is dat niet anders. En de 8000-E hebben ze zo samengesteld dat echt weinig te wensen over blijft. Volledig Ultegra Di2 met hydraulische schijfremmen om mee te beginnen. Dan die wielen: Reynolds AR58 Disc. Vol carbon clinchers, 58 mm hoog, met Continental Grandsport Race banden.

merida reacto 8000-e 2021

En de cockpit is er ook een om even bij stil te staan. De volledig geïntegreerde Vision Metron 5D. Met van bovenaf bekeken een opvallende ronde vorm naar voren. Geen kabel te zien, ze lopen allemaal binnendoor via het Vision ACR balhoofd naar het frame. De Di2 interface zit mooi verwerkt in het uiteinde van een bocht. Naar mijn smaak had het stuur wel wat minder Vision branding mogen hebben, dat past beter bij de rest van de fiets.

Merida Reacto 8000-E 2021 racefiets met Vision Metron 5D stuur

Langzaam blijkt lastig

Wat maakt dit soort fietsen dit werk toch weer leuk. Elke keer als ik de Reacto meepak word ik blij, helemaal zodra ik het gas in mag trappen. Een beetje toeren is leuk, hard rijden des te meer, zeker met deze middelen. De wielen suizen mooi mee op je trapritme en worden mooie klankkasten als je je benen even stilhoudt en het freewheel zijn geratel laat doen. Als je daar van houdt natuurlijk. Ik kan het wel waarderen en het is een mooie manier om andere fietsers te laten weten dat je eraan komt.

Merida Reacto 8000-E 2021 racefiets met reynolds ar58 wielen

Hij is snel en stuurt direct, het blijft een volbloed racer. Maar je wilt ook niet anders als je over dat stuur gebogen zit. Met de compacte stuurbocht zit ik makkelijk in de beugels. Doe je het even rustig aan, voor zover dat gaat op deze machine, dan is bovenop het Vision stuur een verrassend prettige plek voor je handen. Dat is grotendeels onbedekt door stuurlint, maar dat weerhoud mij er niet van het toch te gebruiken. Het ligt lekker in de hand.

Merida Reacto 8000-E 2021 racefiets met reynolds ar58 wielen

Tegen de verwachtingen in

Gewicht, stijfheid, aerodynamica. Daar is over nagedacht door de makers. Ook over comfort. En dat is misschien wel een van de opvallendste eigenschappen van de nieuwe Reacto. Coen merkte het al bij de vorige generatie, en ik nu ook. En toch word ik verrast door het comfort van de fiets. Nu zijn aero racers allang niet meer zo hard als ze ooit waren, net als de Reacto zelf ooit, maar deze fiets spant de kroon vind ik. Hobbels en andere oneffenheden zijn geen enkel probleem, ik wijk er daarom ook nog maar nauwelijks voor uit en knal er lekker overheen. Het frame vangt veel van de klappen op en werkt als een filter, samen met de S-Flex zadelpen die bovenin smaller is. Knap gedaan van Merida.

Bigger is better

Als je met de standaard gemonteerde 25 mm Continental Grandsport Race banden niet uit de voeten kan, zijn er nog genoeg opties. Want de 30 mm die Merida als max aangeeft is al ruim, er past ook nog wel 32 mm in. Ben je op zoek naar snelheid en je lichaam naar comfort, dan is bigger echt better in dit geval. Want met die snelheid komt het wel goed terwijl het geheel met wat bredere banden nóg weer wat comfortabeler wordt. En kan je ineens prima met je aero racer de hobbelige voorjaarsklassiekers aan.

Details

Merida Reacto 8000-E 2021
Frame: Merida Reacto CF5 IV carbon
Voorvork: Reacto CF5 IV Disc
Groep: Shimano Ultegra Di2 Disc
Cockpit: Vision Metron 5D ACR cockpit
Wielen: Reynolds AR 58 DB
Banden: Continental Grand Sport Race 700x25C
Ketting: KMC X11EL
Zadel: Prologo Scratch M5

Gemeten gewicht: 7,90 kg (M, zonder pedalen)
Kleur: Shiny Light Blue
Adviesprijs: € 5.999,-
Alle informatie en waar te koop bij Merida

Merida Reacto 8000-E 2021 racefiets

Conclusie

Drie generaties gingen aan deze jongste Reacto vooraf waarbij het model echt geëvolueerd is tot wat het nu is: een aerodynamische alleskunner. Want de Reacto is en blijft aero in alle opzichten, net zoals destijds in 2014. Ok, geen Dura Ace op deze 8000-E, maar wie maakt je wat met Ultegra Di2 Disc, Reynolds AR58 wielen en dat heerlijk platte Vision Metron 5D stuur (met liever wat minder Vision decals erop). Officieel biedt het frame ruimte tot 30 mm, maar 32 mm banden passen ook nog wel en kijk eens wat een mogelijkheden je dan hebt. De fiets is net zo snel als hij eruit ziet en superstijf. Hij rijdt zoals je dat zou willen wanneer je een aero fiets koopt met 58 mm hoge wielen. Snel en direct. En wat een verrassing is het dan als het ook nog eens lekker rijdt. Ja, snel en direct is ook lekker, maar ik heb het over comfort. Was de eerste generatie nog een knalharde old school sportwagen zonder vering, dan is deze laatste generatie Reacto een moderne en supersnelle GT waarmee je urenlang op snelheid kan rijden in je comfortabele zetel.

Merida Reacto 8000-E 2021 racefiets

* CFD = Computational Fluid Dynamics