De helmen van Smith zijn door de vorm en de Koroyd techniek best wel opvallend. De ‘techniek van de rietjes’ hebben we eerder getest met de Smith Ignite helm en nu gaan we op pad met de Trace helm. Daar waar de Ignite een echte aero helm is, is de Trace een helm die een meer open structuur heeft. De helm heeft een rood met blauwe kleurcombinatie die een matte afwerking heeft.

Mips en Koroyd

De Trace helm heeft het, inmiddels wel bekende, MIPS-systeem. Een systeem waarbij het binnenwerk los kan bewegen van de schaal van de helm. Hierdoor is de kans op hersenletsel bij een val een stuk kleiner doordat het systeem zorgt voor minder rotatie van het hoofd en nek. Bij Smith is het MIPS-systeem goed zichtbaar en is het een dun laagje kunststof dat de gehele binnenkant van de helm bedekt. Een ander aspect van de veiligheid bij deze helm is het Koroyd systeem. Dit systeem fungeert als een soort kreukelzone binnen in de helm. Aan de binnenkant is de helm bijna volledig voorzien van Koroyd. Alleen in het midden is het niet aanwezig, maar daar zit een lijn van drie grote openingen voor een goeie ventilatie. In totaal heeft de helm 18 openingen, waarvan er 11 aan de binnenkant zijn ‘bedekt’ met Koroyd. De Koroyd structuur koelt iets minder dan de plekken waar geen Koroyd is gebruikt. Maar die combinatie in deze helm zorgt ervoor dat de helm goed koelt.

Trace en Ignite

De helm zit bij het opzetten meteen lekker en als ik ter vergelijk de Ignite opzet merk ik nauwelijks verschil in pasvorm. Het grootste verschil zit in het gewicht dat van de Trace 282 gram is volgens onze weegschaal. Dat is zo’n 45 gram lichter dan de Ignite, in dezelfde maat. Dat de pasvorm vrijwel identiek is, is niet zo heel gek want het binnenwerk is ook bijna identiek. Het grootste verschil van de helm zit in de schaal en de openingen, aan de buitenkant van de helm. Het verschil in gewicht is dan ook logisch te verklaren doordat er minder materiaal nodig is voor de open schaal van de Trace helm.

Comfortabele helm

Het fijne van de helm vind ik dat het MIPS systeem, in combinatie met de makkelijk aan te passen omtrek, lekker aansluit op je hoofd. De ‘dikke’ padding maakt het nog wat comfortabeler en vangt het zweet van mijn voorhoofd goed op. De helm ventileert goed en vooral de grote gaten die midden over de helm lopen, zorgen voor een prettige luchtstroom. Ook bij warmere temperaturen gaat de wind er goed door, en kan de warmte prima weg via het Koroyd.

De Trace helm heeft aan de zijkanten ruimte tussen het Koroyd en de schaal, zodat je je bril net aan in je helm kan steken. Deze ruimte is vrij smal waardoor brillen met redelijk dunnen pootjes er prima in passen. Daarbij moet je ook een beetje zoeken, want de overige openingen hebben geen ruimte door het Koroyd. Heb je een bril, zoals bijvoorbeeld een Oakley Jawbreaker, waarbij de pootjes wat groter zijn, blijft hij er niet stevig inzitten omdat je hem niet ver genoeg in de opening kan steken. Je kan de bril zowel aan de voorkant als de achterkant in de helm steken. Dit maakt qua passing overigens geen verschil.

Specificaties

Smith Trace fietshelm
Getest in maat M
Gemeten gewicht: 382 gram
Verkrijgbaar in maat S (51 cm – 55 cm) M (55 cm – 59 cm) en L (59 cm – 62 cm)
Adviesprijs: € 249,95

Alle verschillende kleuren van de Trace helm zijn te vinden bij Smith.

Conclusie

Als ik eerlijk ben vind ik het gek dat de helmen van Smith zo weinig ‘in het wild’ te zien zijn. Waar ik de Ignite al een prettige helm vind, is de Trace nog fijner. Daarbij is het natuurlijk ook een kwestie van smaak, maar dat zit wat mij betreft ook wel goed. De grote openingen zorgen voor voldoende verkoeling en ventilatie. Qua gewicht hoort hij niet bij de meest lichte helmen, maar storend vind ik dat niet. Een puntje van verbetering zou voor mij de ruimte voor je zonnebril zijn. Deze is beperkt wanneer je geen bril hebt van Smith. Qua prijs is het een helm die in het topsegment valt en qua prestaties is dit ook de plek waar hij geplaatst kan worden.