The Vanilla Workshop is in de wereld van de custom fietsen een begrip. Sinds 2007 bouwt Sacha samen met andere framebouwers, spuiters, mechaniekers en designers erg gave Speedvagen fietsen. Maar voordat hij Speedvagen startte, is hij zelf al sinds 1999 bezig met het merk Vanilla. Hij startte met het bouwen van frames om elke fiets een uniek en eigen karakter mee te geven, door de manier waarop hij het materiaal gebruikt en bewerkt.

Vier het verleden

Met de Vanilla Classic gaat Sacha terug naar waar het begon. Een klassieke fiets, met de technieken van nu. Daarbij hebben alle vakmannen die werkzaam zijn in The Vanilla Workshop een aandeel gehad in dit frame. Ze hebben er bewust voor gekozen om het nieuws op 11 november te delen. Er worden namelijk maar 11 van deze fietsen gemaakt. Dit is geen toeval, want bij The Vanilla Workshop willen ze uit elke fiets het maximale halen. Of, zoals de Amerikaanse uitdrukking luidt: ‘Taking it to Eleven’. Zelf vind ik het daarbij wel een mooie knipoog naar ‘de Elf’ van de cassette. Aangezien de fietsen van Speedvagen zijn gemaakt om te koersen.

Vanilla Classic

Dat de fiets er dan ook klassiek uit ziet, en gebruik maakt van velgremmen zal geen verrassing zijn. Het stalen frame heeft klassieke externe kabels en is verkrijgbaar in vier verschillende kleuren. Naast het rood dat je op de foto’s ziet, is het frame er ook in het zilver, blauw en (uiteraard) vanille. Meest opvallende aan de fiets zijn de gepolijste groepset en wielen. De groepset is een mechanische Shimano Dura Ace groepset die met de hand is gepolijst door CycloRetro. Op de crank en de remklauwen is het Speedvagen logo afgebeeld, wat ik een erg gaaf details vind. Een ander mooi detail zijn de Chris King naven, die zijn meegespoten in de kleuren van het frame. De wielen zijn opgebouwd met aluminium HED Belgium velgen, die ook met de hand zijn gepolijst voor de chromen kleur.

Chris King en Enve

Als je een custom fiets echt af wil maken, zijn onderdelen van Chris King en Enve bijna een must als je het mij vraagt. Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind deze onderdelen echt goed passen bij deze Vanilla Classic. De draaiende delen, zoals het bracket, het balhoofd en de naven zijn van Chris King. De andere onderdelen zoals de zadelpen, en de voorvork zijn van Enve. Op de foto’s is deze uitvoering van de Classic afgebeeld met Speedvagen’s custom stalen stuurpen, maar je kunt hier ook kiezen voor een stuurpen van Enve.

De prijs van custom Vanilla Classic is afhankelijk van de opbouw van het frame. Een custom fiets heeft logischerwijs ook een custom prijskaartje en informatie hierover kan je opvragen via de website van The Vanilla Workshop. Gezien de populariteit van het merk denk ik eerlijk gezegd dat de 11 framesets als warme broodjes over de toonbank zijn gegaan.