De aankondiging was er al en we konden ze tijdens Eurobike ook al even vasthouden en van dichtbij bekijken. Maar hoe het nou precies zit met dat grafeen waar ze het over hebben bleef nog onduidelijk. Het leek eigenlijk meer op een soort wondermiddel, aangevuld door een mooie marketingmachine. Maar als je zoals Vittoria al je oude vertrouwde en geliefde banden zonder pardon aan de kant zet moet toch er wel iets aan de hand zijn? Deze week presenteerde de bandenfabrikant hun nieuwe collectie voor hen dichtbij huis in Como om te laten zien waar het nou allemaal over gaat.

Het potlood is machtiger dan het zwaard
Het zit hem allemaal in het gebruik van grafeen. Het is verwerkt in de rubber compound die op het karkas geplakt zit. Grafeen wordt gemaakt uit grafiet. Een elementair materiaal dat op verschillende plaatsen in de bodem voorkomt. Het wordt gebruikt voor een product dat iedereen weleens in zijn handen heeft gehad; het potlood! Dat grafiet dus. Grafeen is wel iets bewerkelijker dan een potlood. Het bestaat in beginsel uit een laag met een dikte van een enkele atoom (om een idee te krijgen, dat is 1/1.000.000.000-ste van een meter!). Met zo’n laag ben je er nog niet, er moet nog wel e.e.a. gebeuren om het ook toepasbaar te maken. Dat is waar de Italiaanse firma Directa Plus om de hoek komt kijken. Zij zijn in staat om van natuurlijk grafiet via een aantal processen een bewerkbaar materiaal te produceren. Het resultaat is/zijn ‘Pristine Graphene Nano Platelets’. Het pure, premium spul, om het maar even eenvoudig te benoemen.

Deze premium vorm van grafeen kan vervolgens verwerkt worden in producten. Vittoria deed dat al in hun nieuwe lijn wielen, welke op vrijwel elke eigenschap sterk vooruit gingen op de uitvoering zonder grafeen. Denk 15% lager gewicht, 50% meer zijdelingse stijfheid, spaakgaten die 20% sterker zijn en minder warmte ontwikkeling tijdens het remmen. Die wielen hebben wij zelf overigens nog niet getest.

Meedenkende banden
Nu het grafeen ook in de banden is verwerkt, komen ze al helemaal superlatieven te kort; minder rolweerstand, meer grip, duurzamer en lekbestendiger. Er zijn niet veel punten waarop je een band kan verbeteren. Vittoria omvat dit als hun ’Intelligent Tire System’, ofwel IT’S. Je kan het intelligent noemen in de zin dat het zich aanpast op basis van het rijgedrag. Het grafeen zit als kleine plaatjes evenredig verdeeld in het rubber van de band. Gaat de band rechtuit over een vlakke weg, dan zitten de plaatjes allemaal in dezelfde richting en zal het materiaal harder en stijver zijn met een lagere rolweerstand als resultaat. Bij het nemen van een bocht of verandering van ondergrond zullen de plaatjes veranderen van positie en maken het materiaal daarmee zachter, resulterende in meer grip. Geen schande als je het nog steeds niet helemaal begrijpt, er is aardig wat wetenschap aan vooraf gegaan om dit voor elkaar te krijgen. Om hun beweringen beter te kunnen onderbouwen naar buiten toe hebben ze het ook laten onderzoeken door de Italiaanse Politecnico di Torino universiteit welke de aanwezigheid van de plaatjes ook daadwerkelijk aangetoond heeft. De foto’s van microscoop hebben we ook gezien. Maar zoals altijd, the proof of the pudding is in the eating dus het is tijd dat we er ook echt mee gaan rijden om aan den lijve te ondervinden of de banden echt zo geweldig zijn.

De slijtvastheid door het gebruik van grafeen moet toch ook menig renner aanspreken. Prachtig, die heerlijk soepele katoenen bandjes, maar na 3 tot 4000 kilometer is het wel zo’n beetje klaar; versleten! Vittoria liet een van de prototypes van de Corsa zien na 6.000km. Hieronder op de foto zie het resultaat. Bedenk wel dat er goed voor de banden gezorgd is (wat we eigenlijk allemaal zouden moeten doen). Dus na elke rit gecheckt op steentjes e.d. en schoongeveegd met een doek.

Vittoria-Corsa-6000km

Spijkertest
De elasticiteit en hardheid zorgen er mede voor dat het penetreren van de compound moeilijker gaat. En als dat eenmaal toch gebeurt, zal het materiaal zelf het gat weer snel dichttrekken. Dat klinkt natuurlijk allemaal heel mooi, maar vooralsnog moesten we Vittoria op hun woord geloven. Gelukkig konden ze in Italië iets laten zien! Met de nieuwe Corsa Speed Tubeless Ready banden werd door een van de gasten over een plaat met 1cm langer spijkers gereden. Die kom je onderweg gelukkig niet zo vaak tegen. De beste man reed er alles bij elkaar met zowel voor- als achterwiel zo’n 6 keer overheen. Los van kleine restjes latex bij de spijkers gebeurde er eigenlijk heel weinig. De band bleef nagenoeg net zo hard als vóór de test. De spijkers gingen overigens wel degelijk door de band heen, maar het gaatje werd zo snel weer gedicht door ondermeer de hoge elasticiteit dat er nauwelijk latex en ook nauwelijks lucht kon ontsnappen uit de band. Bij eerdere ervaringen met tubeless banden zagen we juist dat het even duurde voordat het lek gedicht was waardoor wat latex uit de band spoot en daarmee ook lucht. Niets van dit alles bij de nieuwe Corsa Speed Tubeless. Indrukwekkend.

Vittoria-Corsa-Speed-Tubeless-puncture-spijkerVittoria-Corsa-Speed-Tubeless-puncture

Die test maakte toch wel indruk op alle aanwezigen. Het was goed te zien dat het niet alleen maar een mooi marketingpraatje is en dat de banden wel degelijk iets extra’s te bieden hebben.

Leuk feitje is nog dat Vittoria sinds 1988 in handen is van een Nederlander, namelijk Rudi Campagne. Hij is nog steeds actief in de firma als President van Vittoria Industries en was ook aanwezig om op gepassioneerde wijze het product te laten (hieronder met de enorme potlood). Zijn zoon is ook actief binnen Vittoria en is als CEO verantwoordelijk voor Azië. Weer een andere Nederlander, René Timmermans is CEO van EMEA/LATAM.

Corsa Speed
– Tubular in 23mm EUR 114,95
– Tubeless Ready in 23mm EUR 77,95

Corsa
– Tubular in maten 23/25/28mm EUR 104,95
– Vouwband in maten 23/25/28mm EUR 69,95

Rubino Pro
– Vouwband in maten 23/25/28mm EUR 44,95

Rubino Pro Speed
– Vouwband in maten 23/25mm EUR 54,95

Rubino Pro Control
– Vouwband in maten 23/25/28mm EUR 44,95

Rubino Pro Endurance
– Vouwband in maten 23/25mm EUR 44,95
(Misschien raar dat hier geen 28mm variant van is, maar de band is als geheel al een stuk dikker dan de andere Rubino’s)

N.B. Alle prijzen zijn MSRP, dit is de door de fabrikant vastgestelde adviesprijs

www.vittoria.com

Vittoria-Rudi-CampagneVittoria-Directa-Plus-Gplus-samplesVittoria-Directa-Plus-fabriek1Vittoria-G+-muurschilderingVittoria-Pinarello

 

Gerelateerd

  • Ad

    Eigenlijk hebben we het dus over carbon?

    • Toch niet. Carbon=koolstofnen is een ander element

      • ronvandenboogaard

        Grafeen is maar één atoomlaag dik. Grafiet is eigenlijk gestapeld grafeen. De molecuulstructuur is anders dan die van het reguliere koolstof. Plat en zeshoekig. Net zoals diamant koolstof is met een gekantelde molecuulstructuur, die iets dikker is dan grafeen. De moluculen zijn allemaal onderling verbonden, waardoor een sterke nanolaag ontstaat. Grafeen is ook supergeleidend. Gaan we de komende jaren terug zien in (nog kleinere) chips en electroden van batterijen.

  • patrick

    Does it come in black

    • The rubino’s will. The Corsa’s both have the gumwall only

  • Kees Hond

    Ik begrijp dat we voor de lekkage dan toch met latex erin moeten blijven rijden?
    Hoe is de dichtheid zonder latex dan…als ik over een paar spijkers rijd?

  • Piet Partie

    Heel cool om te zien. Deze techniek zou in alle banden verwerkt moeten worden, maar het zal de komende jaren nog wel even moeten worden uitgemolken. Daarna zal het waarschijnlijk standaard in elk type band zitten (motor, auto, scooter, fiets).

    Groeten,

    Piet
    http://www.goedkope-motor.nl

  • Jordi Backx

    Iemand al ervaring met deze banden? Ze zijn fors duurder dan mijn huidige Vittoria Open Corsa CS …