ribble ultra sl

Aerodynamica neemt vele vormen aan, maar bij racefietsen lijkt het vaak op elkaar. Ribble ging daarin toch een stapje verder en ontwikkelde een speciaal stuur voor hun aero vlaggenschip, de Ultra SL R.

Het is niet een merk dat we veel zien hier, maar in het VK juist weer wel: Ribble. En hoewel hun voorkomen mij dat niet direct deed vermoeden (ik dacht dat het om een tamelijk recent merk ging van een winkel ) bestaan ze al sinds 1897(!) en hebben ze altijd zelf fietsen gemaakt. Eerst staal uiteraard, later ook carbon. Een gevalletje “onbekend maakt onbemind” dus.

Recent lanceerden ze de Ribble Ultra SL. “Weer een aero racefiets”, denk je misschien, maar toch is deze het vernoemen waard, ze hebben er werk van gemaakt. Je mag hem best ‘extreem’ noemen op basis van de vormen van het frame en de vork. Het is een Toray T1000/T800 carbon monocoque frame en in de meest high-end standaard afmontage die ze bieden, (je kan de fiets customizen) moet hij in de maat medium 7,8 kg wegen.

Speciaal aero-stuur zonder stuurlint

Het meest in het oog springend van de fiets is toch wel het stuur. Het werd speciaal voor de Ultra SL ontwikkeld. Het is een geïntegreerd stuur, dus een stuur en stuurpen in één. De vorm van het stuur moet luchtstroom dusdanig verstoren dat er een zog gecreëerd wordt achter het stuur ten behoeve van de benen van de fietser. Dit moet weer de algehele luchtstroom langs de fietser beïnvloeden. De platte bovenkant moet een comfortabele plek voor de handen bieden tijdens het klimmen.

En als je denkt dat ze het stuurlint weg hebben gelaten voor de foto’s, dan heb je het mis, want er is kennelijk geen stuurlint nodig! Het oppervlak van de stuurbocht is bewerkt waardoor je toch voldoende grip moet hebben.

Aero overal

Het is zo’n fiets waarbij je vanuit elke hoek wel iets bijzonders ziet. Het zijn vormen die net even anders zijn. Hij zal dan ook niet bij iedereen in de smaak vallen, maar dat hoeft ook niet. De Ribble Ultra SL is er in de maten S tot XL, en al vanaf €3,843.77 met Ultegra Disc. Niet slecht voor zo’n fiets! Ook de ‘aller dikste’ die we konden samenstellen blijft nog onder de € 9.000,- met Dura-Ace Di2 Disc en Enve SES 7.8 wielen met Chris King R45D naven. Heel veel geld, maar nog altijd veel minder dan veel topmodellen van andere merken.

Te koop online bij Ribble Bikes (vanuit VK, dus let op BTW en invoerrechten)