Een wedstrijdfiets moet een minimaal gewicht hebben van 6,8 kg volgens de UCI. Maar we hebben al vaker laten zien dat dit gewicht zeker niet de ondergrens is qua mogelijkheden. Canyon maakte in 2004 al een fiets van 3,7 kg en nog geen twee jaar terug verscheen de Canyon Ultimate CF EVO van slechts 4,96 kg. In 2017 presenteerde Canyon een disc fiets die met 6,8 kg precies voldoet aan de eisen van de UCI.

Ultimate CF EVO disc
5,99 kg is het precieze gewicht van deze fiets en daarmee behoort het tot één van de lichtste fietsen met schijfremmen. Het gaat hierbij om maat M die is gewogen zonder pedalen. Het frame en de voorvork wegen samen 926 gram en zijn samengesteld uit ‘high tension carbon’ en ‘high modulus carbon’. Twee typen carbon met een specifieke eigenschap. Het high tension carbon is een vezel die hoge spanning aan kan. Hierdoor heb je minder materiaal nodig, zonder dat dit ten koste gaat van de stevigheid van het frame. High modulus carbon wordt gemaakt van de sterke kernen van de carbon vezel. De carbonvezels worden verhit en daarna wordt overtollig carbon verwijderd. De sterke kern die hierdoor overblijft, wordt samengevoegd tot een nieuwe carbon mat, die vervolgens wordt gebruikt voor het frame.

Deze combinatie zorgt voor een lichtgewicht frame dat sterk genoeg is om de krachten van onder andere de renner en de schijfremmen aan te kunnen. Het frame is volledig zwart en heeft enkel op de bovenbuis in kleine gele letters de naam staan: Ultimate. Naast het frame is ook de cockpit onder handen genomen. Daarbij hebben ze de opgedane kennis van het frame ook gebruikt en komen ze uit op 270 gram. Dat is volgens Canyon 15% lichter dan zijn voorganger.

Onderdelen
Frame, vork en cockpit komen dus uit de hoge hoed van Canyon. Qua opbouw is het dan een kwestie van de juiste onderdelen zoeken om op 5,99 kg uit te komen. Hij is afgemonteerd met de SRAM eTap AXS groep en de DT Swiss 25th anniversary editie wielen. De wielen worden gemonteerd met speciaal ontwikkelde, lichtgewicht, aluminium steekassen. De voorderailleur wordt gemonteerd op een geïntegreerde carbon nok. Bij het monteren wordt er gebruik gemaakt van titanium schroeven om het gewicht van de fiets laag te houden. De zadelpen komt van Schmolke carbon en weegt slechts 120 gram en het Sella Italia C59 zadel komt uit op 61 gram. Zonder pedalen komt de fiets dan uit op 5,99 kg. De fiets is verkrijgbaar voor € 10.000,- en, zoals je ook kon lezen op onze instagram-pagina, is dat € 1,67 per gram!