Torch is de lijn van racefietsschoenen van Specialized. Zoals we inmiddels wel gewend zijn, wordt als eerste een nieuw topmodel gelanceerd en in de jaren die volgen worden de belangrijkste technieken ook toegepast in de modellen daaronder. De modelnaam Torch 2.0 en Torch 3.0 is dan ook niet nieuw, maar na de komst van het nieuwe topmodel de S-Works Torch heeft Specialized de 2.0 en 3.0 uitvoering ook onder handen genomen. We kregen de Torch 2.0 (€ 200,-) en Torch 3.0 (€ 250,-) om mee te rijden en ook te kunnen vergelijken met de S-Works Torch fietsschoenen.

Drie Torch schoenen naast elkaar

Tijdens de lancering schreven we al over de technische specificaties van de Torch 2.0 en 3.0 schoenen. Specialized stuurde ons de white sage uitvoering van de Torch 2.0 en de witte versie uitvoering van de Torch 3.0. We zetten ze (letterlijk) naast de opvallende fiery red S-Works Torch schoenen.

De Torch 3.0 schoenen lijken erg veel op het S-Works topmodel, met twee BOA-sluitingen en het reliëf op het bovenwerk. Ook de kleine ventilatiegaatjes over de hele schoen lijken heel erg op de S-Works schoenen. Een verschil is dat de Torch 3.0 gebruik maakt van de BOA Li2 draaisluiting, in plaats van de S3 die je op de S-Works vindt. Bij de hielcup zie je op de Torch 3.0 het Specialized logo staan, en is deze gemaakt van hetzelfde flexibele kunststof als het bovenwerk. Bij de hielcup is dit overigens glad en zonder ventilatiegaatjes terwijl bij de S-Works Torch er juist een harde kunststof hielcup is.

De Torch 2.0 heten dan wel white sage, maar de kleur is mintgroen. Bij deze schoen is er één BOA Li2 draaisluiting, die in twee lussen over de wreef van je voet loopt. Daar onder is er een klittenband sluiting, zoals je dat wellicht nog kent van de vorige lijn schoenen van Specialized. Het bovenwerk heeft wat minder ventilatiegaatjes, maar deze zijn wel net wat groter dan bij de andere twee schoenen. Het kunststof waar het bovenwerk van is gemaakt voelt iets soepeler en aan de binnenkant van de hak is de voering van stof waar dit bij de andere schoenen van kunststof is.

De zolen

Een belangrijk onderdeel bij fietsschoenen is de zool. Deze zorgt voor een directe krachtoverbrenging op de pedalen. Alle zolen zijn gemaakt voor een driepuntsbevestiging voor bijvoorbeeld SPD-SL of Look systemen. Onder de S-Works schoen vind je de meest stijve zool, die daarnaast ook een lichtgewicht constructie heeft. Hoe stijf? Nou je krijgt met geen mogelijkheid beweging in deze zool. Ook heeft hij aan de voorkant een kleine opening voor ventilatie.

De Torch 3.0 heeft een zool van zogeheten ‘unidirectional’ carbon. Dat wil zeggen dat de carbon vezels parallel in dezelfde richting liggen. Deze carbon vezels worden ter versteviging aangebracht in een kunststof zool. Hiermee heeft de Torch 3.0 een heel stijve zool waar op papier minimale beweging in zit voor een goede krachtoverbrenging. Dan moet ik echt op de tenen gaan staan en met m’n volle gewicht erop leunen. Dan voel je iets van flex. Heel minimaal dus.

Bij de Torch 2.0 is de kunststof zool verstevigd met geweven carbonvezels. Dit kan je ook zien, doordat je aan de onderkant een patroon ziet van kruisende lijnen. Deze zool is dan ook het minst stijf van de drie.

De afgelopen periode ben ik met deze schoenen op pad geweest, en heb ik ze ook gelijkertijd getest. Waar ik normaal geen fan ben van overschoenen, was ik nu als ijdele wielrenner blij dat ik niet zichtbaar met een knalrode en mintgroene schoen kon fietsen. Maar dat is mijn persoonlijke mening ;-).

Op pad met de Specialized Torch 2.0

De Torch 2.0 voelt comfortabel en zit lekker als ik deze aantrek. Met de BOA sluiting kan je hem goed rondom je voet aan laten sluiten en zonder dat ik de klittenbandsluiting heb gebruikt zit het fijn. De voering in de schoen is bij de hak wat dikker dan de Torch 3.0 en dat is voelbaar. Overigens heb ik niet per se een voorkeur want het zit beide comfortabel, maar je merkt het wel.

De stijfheid van de zool is prima. Je merkt dat deze wat flex heeft en hij lichtjes buigt als je kracht op de pedalen zet. Wanneer je ermee loopt valt dat nog iets meer op, want door de flex kan je je voet een beetje afwikkelen. Dat loopt dan wel weer lekkerder. Nu is het natuurlijk een fietsschoen en niet gemaakt om te wandelen, maar dan heb je wel een idee in welke mate er flexibiliteit in de zool zit.

Twee BOA’s en stijvere zool voor de Specialized Torch 3.0

Bij de Torch 3.0 voel je dat het bovenwerk wat stugger aanvoelt en daardoor strakker om je voet aansluit. Dat klinkt misschien negatief, maar is juist positief. Hij sluit rondom goed aan, en dat maakt dat er nauwelijks beweging zit tussen je voet en de schoen. Hierdoor is de overbrenging efficiënter ten opzichte van de Torch 2.0. Aan de achterkant van deze schoen voel je nog een beetje bewegingsvrijheid, door de softe hielcup.

De twee BOA sluitingen vind ik fijn, zodat je de druk verdeling van de schoen goed kan verdelen en hij mooi aansluit. De efficiente overbrenging zit naast het aansluitende bovenwerk ook zeker in de zool. Deze is heel stijf en de minimale beweging die er in zit als je er vol op leunt, merk je niet bewust als je er mee fietst. Qua looks lijkt de Torch 3.0 heel veel op de S-Works uitvoering en dat is positief.

Het topmodel, de S-Works Torch

Het verschil met het absolute topmodel is vooral het gewicht, en de hielcup. Waar bij de Torch 3.0 nog een beetje beweegruimte zit bij je hak, sluit dit bij de S-Works net wat strakker aan door de harde kunststof hielcup. Samen met de nog stijvere zool, geeft deze schoen de meest efficiënte overbrenging.

De sluiting gaat ook met twee BOA’s, waarbij het verschil vooral zit in de bediening en looks van de Boa’s. Deze Boa S3 kan je alleen los en vast draaien, je kan hem niet uittrekken en de spanning er in een keer vanaf halen. Dit heeft beide geen effect op de functionaliteit, want de schoenen kan je net zo strak ‘aansnoeren’ als de zilveren S3 BOA. De zool van de S-Works is de meest stijve, al merk ik ten opzichte van de Torch 3 hier qua krachtoverbrenging tijdens het fietsen niet merkbaar een verschil.

Dit verschil wordt wel duidelijk op de weegschaal, want daar weegt de S-Works uitvoering 51 gram minder, in maat 42. Deze komt op 231 gram, daar waar de Torch 3.0 uitkomt op 283 gram. De Torch 2.0 schoen weegt 257 gram, en zit daarmee opvallend genoeg tussen de S-Works en Torch 3.0 in. Alle schoenen zijn gewogen in maat 42.

Conclusie

Met de Torch 2.0 en 3.0 heeft Specialized een mooie lijn in de schoenen zitten waarmee er voor ‘ieder wat wils’ is. De mintgroene 2.0 uitvoering zitten lekker comfortabel en zijn ideaal voor de fietser die lekker wil genieten van mooie tochten en niet per sé hard wil rijden. En dan heb je voor een bedrag van € 200,- een paar mooi afgewerkte schoenen.

Met de Torch 3.0 ga je naar prestatiegerichte schoenen want deze komen dicht in de buurt van het S-Works topmodel. De zool voelt heel stijf en de schoen sluit mooi rondom je voet aan. De dubbele BOA Li2 sluiting werkt fijn, en daarmee kan je gedoseerd je schoenen lekker laten aansluiten. Voor € 250,- heb je met deze 3.0 een heel fijne en stijve schoen, waarmee je uiteraard lekker kan toeren maar ook zeker kan koersen. Hij ziet er ook nog eens erg goed uit.

Het topmodel is uiteraard de S-Works Torch, die vooral lichter is qua gewicht, en bij de hak wat meer stevigheid heeft. Dit zie je dan ook terug in de prijs van € 390,-. En dat maakt dan de Torch 3.0 het meest aantrekkelijk als je kijkt naar prijs/kwaliteit.

Via Specialized